چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف نوشیدنی‌های شیرین و حاوی قند موجب بروز چندین نوع بیماری مختلف و افزایش خطر مرگ انسان‌ها در سراسر جهان می‌شود.

نوشیدنی‌های حاوی قند عامل مرگ ده‌ها هزار نفر

به گزارش ايسنا، برای اولین بار متخصصان دانشکده تغذیه دانشگاه «تافتس» دریافتند مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند مرگ هزاران نفر را در سال در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.

به گفته متخصصان در بسیاری از کشورها تعداد قابل توجهی از مرگ و میرها به دلیل یک فاکتور تغذیه‌ای و مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند است. همچنین کاهش یا حذف نوشیدنی‌های شیرین از رژیم غذایی باید یکی از اولویت‌های جهانی در نظر گرفته شود.

در این بررسی 62 مطالعه مربوطه به تغذیه و با حضور 611 هزار و 971 نفر مورد تحلیل قرار گرفت تا ارزیابی شود چه تعداد از مرگ و میرهای گزارش شده در سال بر اثر مصرف این نوع نوشیدنی‌ها است.

در این بررسی آمده است بین سال‌های 1980 تا 2010 میلادی 133 هزار مورد فوتی بر اثر ابتلا به بیماری‌های دیابت نوع دو، 45 هزار مورد به دلیل بیماری قلبی و عروقی و 6450 مورد فوتی بر اثر ابتلا به سرطان گزارش شده است. این مطالعه روی 187 کشور جهان انجام گرفته است. همچنین از 20 کشور پرجمعیت جهان مکزیک بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از نوشیدنی‌های قندی در دنیا را داراست که مجموع آن در سال به 24 هزار مورد می‌رسد.

به گفته پزشکان تغییر در رژیم غذایی همچون افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات به دلیل مشکلات موجود در بخش کشاورزی، ذخیره محصولات و هزینه آنها سخت انجام می‌شود هرچند باید توجه کرد مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند هیچ فایده‌ای برای سلامتی ندارد و تاثیر بالقوه کاهش مصرف آن، حفظ جان ده‌ها هزار انسان در سال است.

به گزارش مدیکال دیلی، افرادی که در روز یک یا دو نوشیدنی حاوی قند مصرف می‌کنند احتمال خطر ابتلا به دیابت را در خود 26 درصد افزایش می‌دهند. همچنین مصرف این نوع نوشیدنی‌ها با چاقی مرتبط است و خطر ابتلا به سرطان را تا 40 درصد بالا می‌برد.

کد خبر 299776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha