چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای استفاده خوراکی، می‌توان یک قاشق غذاخوری پودر سبوس را در ۱/۵ لیوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمی صبر کرد و دوباره آن را صاف کرد و هر بار نصف لیوان و حداکثر ۲ بار در روز از آن استفاده کرد.

بهترین شیوه‌های استفاده از سبوس برنج

سبوس برنج دو خاصیت درمانی دارد؛ اول اینکه فیبر دارد و جزو گروه ملین‌های حجم‌دهنده مدفوع است و می‌توان از آن در درمان یبوست استفاده کرد. دوم، ویتامین B دارد و برای جلوگیری از ریزش مو مفید است.

برای این منظور سبوس را می‌توان هم به‌صورت خوراکی (خوردن دم‌کرده سبوس) و هم به‌صورت خارجی (شستشوی موها) استفاده کرد.

استفاده دارویی از سبوس برنج تازگی ندارد و از گذشته از پودر سبوس استفاده می‌شده است.


سبوس فرآورده برنج است، هنگام آماده‌سازی برنج برای عرضه در بازار مصرف، پوسته سفت و سخت آن جدا و دور انداخته می‌شود و پوسته دوم با الک جدا می‌شود و به‌عنوان منبع غنی ویتامین B به کار می‌رود. البته پوست سفت و سخت اولیه هم فیبر زیادی دارد و از آن به‌عنوان کود گیاهی استفاده می‌شود.

موضوع مهم در مورد استفاده از سبوس برنج، آلوده نبودن آن است. سبوس در عملیات خشک کردن و بوجاری برنج جدا می‌شود و در محیط نامناسب قرار می‌گیرد و اگر بدون ضدعفونی شدن، به‌صورت فله و در بسته‌بندی‌های غیرمطمئن مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز و باعث ورود قارچ و میکروب به بدن شود. به همین دلیل بهتر است سبوس در بسته‌بندی‌های بهداشتی، دارای نام و نشان استاندارد و از داروخانه‌ها خریداری شود.

دم‌کرده سبوس باید در یخچال نگهداری شود و برای بیشتر از 2 روز هم تهیه نشود.

اگر پودر سبوس ضدعفونی شده باشد، می‌توان آن را با شیر، ماست و سوپ مخلوط و استفاده کرد.

در درمان یبوست نیز استفاده بیشتر از روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس توصیه نمی‌شود که این مقدار برای کودکان 2 تا 12 سال به نصف کاهش پیدا می‌کند و معادل یک قاشق مرباخوری است. در کودکان زیر 2 سال هم استفاده از سبوس برنج توصیه نمی‌شود

منبع: سلامتیران - دکتر غلامرضا امین، متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران

کد خبر 299773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha