سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخستین رمان انسیه ملکان با عنوان کسی در میان شما روایتگر ۲۴ ساعت از زندگی یک زن و تقابل با عشق و هنر در آن، از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

 رمان کسی در میان شما

به گزارش ایبنا، این رمان ساختاری دایره‌ای دارد که 24 ساعت زندگی یک زن را روایت می‌کند. خط سیر داستانی این اثر با خواب و رؤیا یک زن شروع شده و خاطرات زندگی‌اش به‌صورت در هم تنیده و مخدوش نمایان می‌شود.

انسیه ملکان نوشتن را از 19 سالگی با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و در ادامه زیر نظر جمال میرصادقی داستان نویسی را فرا گرفت و نخستین کتاب خود را با عنوان مجموعه داستان گفته بودی به هر حال را در سال 1391 از سوی انتشارات مروارید منتشر کرد.

انتشار این مجموعه داستان مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفت به‌طوری‌که یکی از داستان‌های این مجموعه، منتخب جایزه گلشیری و داستانی دیگر از آن - که دستمایه ساخت فیلمی کوتاه شد - نیز منتخب جشنواره فیلم کوتاه هندوستان شد. در ادامه نخستین رمان او نیز با عنوان کسی در میان شما چندی پیش در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

ملکان درباره کسی در میان شما گفت: این رمان فارغ از ساختار دایره‌ای خود که تأثیری قابل ملاحظه بر محتوای آن نیز دارد، داستان زنی است که یک روز صبح با دیدن یک خواب و رؤیا از خواب بیدار می‌شود و عشقی که در گذشته داشته و خاطرات آن به‌طور مداوم و پیوسته برایش تداعی می‌شود. این زن در این حالت دو شخصیت را برای خودش متصور است، یکی خودش و دیگری کسی که دوست دارد باشد.

این نویسنده کشمکش اصلی در این رمان را تقابل بین عشق و هنر عنوان کرد و گفت: مرز بین خیال و واقعیت جایی است که کشمکش اصلی این رمان اتفاق می‌افتد و این مرز به قدری درهم‌تنیده شده که به سختی قابل تشخیص است. شخصیت اصلی این رمان در تقابل و کشمکش بین عشق و هنر، سرانجام هنر را انتخاب می‌کند.

وی افزود: در این رمان سعی کردم تا در ساختاری مدرن، نگاه ویژه‌ای به مفهوم عشق را ارائه دهم. این رمان بر خلاف سایر رمان‌هایی که به موضوع عشق پرداخته‌اند، روایتگر یک تراژدی نیست؛ بلکه شخصیت اصلی این رمان در تقابل بین عشق و هنر، هنر را باعث تعالی خود می‌داند و آن را انتخاب می‌کند.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:
حریر خاکستری را از روی تخت بلند می‌کنم. این حریر خودش هم تکلیف خودش را نمی‌داند. بیچاره نمی‌داند به کجا تعلق دارد لباسی که هیچ کجایت را نمی‌پوشاند. نمی‌دانم می‌پوشاند یا عریان می‌کند. آناهیتا اگر اینجا بودی حتماً به حرف‌های من می‌خندیدی. تو که نقاشی می‌کشی بگو که این حریر کجای نقاشی توست؛ درون آن یا بیرون آن؟

تو خود می‌دانی که این حریر خود فلسفه هنر را به چالش کشیده است؛ به همان اندازه که رابطه میان ما و مردان را به کشمکش انداخته...

ملکان درباره آثار در دست نگارش خود گفت: در حال حاضر یک مجموعه داستان و یک رمان در دست کار دارم که طرح‌های آن آماده شده و در حال کار کردن روی آنها هستم. از آنجا که همواره سعی می‌کنم تا تم عشق را در آثارم داشته باشم، در این آثار نیز قصد دارم تا نگاهی جدید به مفهوم عشق ارائه کنم.

این نویسنده افزود: مجموعه داستانی که در حال نوشتن آن هستم رود گُنگ نام دارد که از داستان یک زن در هندوستان برگرفته شده که در سال آینده منتشر خواهد شد. این رمان نیز به تقابل عشق و تاریخ می‌پردازد که به دلیل مطالعاتی که باید در حوزه تاریخ انجام دهم، در سال‌های آینده منتشر خواهد شد.

رمان کسی در میان شما نوشته انسیه ملکان در 139 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و با قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

کد خبر 299694

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha