سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرار است اولین بزرگراه زنبورها در شهر اوسلو نروژ افتتاح شود تا محیط و مسیری ایمن و پایدار برای تردد جمعیت زنبورهای این شهر که بسیاری از آنها در معرض انقراض قرار گرفته‌اند، فراهم شود.

زنبور

براساس گزارش ساينس الرت، ايده ايجاد چنين محيطي را شركت زيست‌محيطي به نام ByBi مطرح كرده‌است، بزرگراه زنبورها پروژه‌اي مشاركتي و مدني است كه در آن از مدارس محلي، تجارت‌ها، سازمان‌هاي عمومي و شهروندان اوسلو درخواست شده تا با نصب ايستگاه‌هاي تغذيه مناسب زنبورها و پناه‌گاه‌ها و استراحتگاه‌هاي موقتي درسرتاسر شهر در اين پروژه مشاركت كنند.

قرار است اين بزرگراه با مشاركت جمعي نقاط سبز موجود در شهر اوسلو را به يكديگر متصل سازد، بام‌هاي سبز، باغچه‌هاي گل و مسيرهاي سبز و در واقع هر زيرساختار طبيعي كه بتواند محيطي مناسب را براي زندگي و تردد زنبورها فراهم آورد در اين بزرگراه گنجانده خواهد‌شد.

وب‌سايتي ويژه اين پروژه راه‌اندازي شده‌است تا شهروندان بتوانند پس از ورود به آن برنامه خود را براي مشاركت در اين طرح عنوان كنند. به گفته رئيس شركت ByBi انسان درحال تغيير دادن محيط اطرافش است تا نيازهاي خود را برطرف سازد،‌ بدون توجه به اينكه جانداران ديگري نيز در اين محيط سكونت دارند. براي تصحيح اين روند بايد مكان‌هايي كه از ابتدا به ديگر جانداران تعلق داشته را به آنها بازگردانيم تا بتوانند در آنها زندگي كرده و غذاي خود را تامين كنند.

شايد اين پروژه از ديد توسعه شهري ساده و كوچك به نظر بيايد،‌ اما در شرح اين پروژه آمده‌است: از آنجايي كه يك سوم 200 گونه زنبورهاي نروژ در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و از آنجايي كه توليد غذاي انسان به شدت به گرده‌افشاني زنبورها وابسته‌است، به نفع همگان است تا به زنبورهاي كارگر در انجام وظايفشان كمك كنند.

به گفته اگنس ليك ملوائر مدير شركت ByBi حتي اگر تنها فضايي كه شهروندان در اختيار دارند،‌يك بالكن كوچك است، با گاشتن گل در آن مي‌توانند رستوراني كوچك براي تغذيه زنبورها ايجاد كنند، به گفته وي زمان آن رسيده كه اطرافمان را از ديدگاه گرده‌افشان‌ها ببينيم.

کد خبر 299645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha