کارنامه خصوصی‌سازی‌ در آستانه ورود به دهمین سال اجرا در ترازوی نقد کارشناسان قرار گرفته است.

دهم تيرماه سال۱۳۸۵ بود كه مقام معظم رهبري سياست‌هاي بند ج اصل۴۴ قانون اساسي را به سران 3قوه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند. اما در يك دهه گذشته روش اجرا و فراز و فرودهاي اعمال شده در جريان عمل به سياست‌هاي مدنظر ابلاغيه رهبري، به‌گونه‌اي بوده كه حتي رئيس سازمان خصوصي‌سازي خود به صراحت تأكيد مي‌كند ما هم از خصوصي‌سازي راضي نيستيم. حال پرسش اصلي اين است كه چر‌ا آش خصوصي‌سازي‌ اينقدر شور شد؟

  • خودمان هم انتقاد داريم

ميرعلي‌اشرف عبدالله‌پوري‌حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي به‌صورت تلويحي عملكرد دولت دهم در حوزه خصوصي‌سازي‌ را به‌عنوان عامل اصلي مشكلات فعلي معرفي مي‌كند. او گفت: ما هم از عملكرد سازمان خصوصي‌سازي‌ پس از ابلاغ بند «ج» راضي نيستيم و احساس مي‌كنيم كه اجراي اين سياست‌ها آنگونه كه بايد در اقتصاد كشورمان تغيير و تحول ايجاد مي‌كرد، نكرده است كه چرايي آن بايد به بحث و نقد گذاشته شود. او در بيان دلايل اجراي ناموفق خصوصي‌سازي‌ افزود: در برخي از سال‌ها از سال۸۵ به بعد، مديريت اجرايي كشور بخش خصوصي را قبول نداشت و آن را به رسميت نمي‌شناخت و نگاه درستي به بخش خصوصي واقعي وجود نداشت و فقط خصوصي‌سازي‌ در حد ردديون بود.

  • زيرساخت اجرا

پوري‌حسيني با بيان اينكه زيرساخت اوليه و پيش‌نياز اوليه براي اجراي كامل سياست‌هاي بند ج اصل۴۴ آزادسازي قيمت‌هاست، گفت: هنوز بخش‌هاي مربوط به برق و انرژي با آزادسازي قيمت مواجه نشده‌اند و از يارانه‌هاي وسيع دولت استفاده مي‌كنند و اين امر امكان خصوصي‌سازي‌ در اين بخش‌ها را از بين برده است. تا زماني كه بازارهايي مانند برق و انرژي كاملا رقابتي نشود، امكان پيشرفت خصوصي‌سازي‌ در آنها فراهم نيست.

  • بازار سرمايه آماده نيست

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره دلايل توقف اجراي خصوصي‌سازي‌ در يك سال اخير گفت: بازار سرمايه آماده عرضه سهام نيست. او افزود: بازار سرمايه هنوز منتظر نتايج مذاكرات است. بايد به جايي برسيم كه ارتباطات پولي و مالي برقرار شود تا امكان ورود سرمايه فراهم شود. معاون وزير اقتصاد افزود: سال گذشته سازمان خصوصي‌سازي‌ حدود ۲۲هزار ميليارد تومان سهام در بورس عرضه كرد، اما متأسفانه تنها كمتر از ۴هزار ميليارد تومان آن فروش رفت.

  • عرضه سهام در وقتي ديگر

محمد فطانت، رئيس سازمان بورس هم در ارزيابي اجراي سياست‌هاي اصل44 به‌صورت تلويحي بخشي از نظرات پوري‌حسيني را تأييد كرد و گفت: براي عرضه بلوك‌هاي سهام مشكلي وجود ندارد اما سال گذشته عرضه‌هاي خرد و غيربلوك خصوصي‌سازي‌ در بازار با استقبال چنداني مواجه نشد. او ادامه داد: در عين حال عرضه سهام خرد توسط سازمان خصوصي‌سازي‌ با توجه به شرايط بازار سهام به هماهنگي‌هاي مختلفي نياز دارد تا لطمه‌اي به بازار نزند.

  • برخي اعضاي كابينه به‌خصوصي‌سازي اعتقادي ندارند

مهدي عقدايي، معاون سابق سازمان خصوصي‌سازي‌ ضمن دفاع از عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم در عرصه خصوصي‌سازي‌، به‌طور ضمني دولت يازدهم را متهم كرد كه حركت خصوصي‌سازي را در يكي‌دو سال اخير كند كرده است. معاون سازمان خصوصي‌سازي‌ در زمان دولت دهم در پاسخ به انتقاد مسئولان فعلي سازمان خصوصي‌سازي‌ به عملكرد مديران در دوره قبل گفت: خصوصي‌سازي‌ همت مي‌خواهد و ما در حالي خصوصي‌سازي‌ را انجام مي‌داديم كه مديران دلبستگي داشتند. ما ۷، ۸ سال با سختي كار خصوصي‌سازي‌ را انجام داديم و در حالي اين كار را مي‌كرديم كه براي واگذاري سهام شركت‌ها مقاومت‌هايي بود اما ما كارمان را به درستي انجام داديم.

  • پاسخ به انتقادها

او در پاسخ به انتقادهايي كه نسبت به واگذاري سهام به شبه‌دولتي‌ها انجام شده تأكيد كرد: ما به خواست خودمان سهام به شبه‌دولتي‌ها واگذار نكرديم بلكه مجري قانون بوديم و قوانين و دستورات را اجرا مي‌كرديم. او در بيان دلايل كند شدن اجراي خصوصي‌سازي‌ گفت: عموم شركت‌هاي بزرگ، خوب و سودده واگذار شده‌اند و تعداد كمي از اين شركت‌ها باقي مانده است. عقدايي در بيان دليل ديگر توقف چرخ خصوصي‌سازي‌ در دوره تصدي دولت يازدهم تأكيد كرد: برخي از اعضاي كابينه همانند وزير نفت به‌خصوصي‌سازي‌ اعتقادي ندارند و مي‌گويند كه شركت‌هاي بزرگ و نفتي بايد دولتي باقي بمانند.

کد خبر 299587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha