دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

جواد نصرتی: ‌هنوز یک سال از فاجعه جام‌جهانی۲۰۱۴ نگذشته که تیم ملی برزیل، باید وداع تلخ دیگری با یک جام بین‌المللی داشته باشد؛ سلسائو امید زیادی داشت تا در کوپا آمریکا ۲۰۱۵ جام‌جهانی تلخ خانگی را به‌دست فراموشی بسپارد اما شکست برابر پاراگوئه در یک‌چهارم نهایی، ‌خیلی زود آنها را به خانه فرستاد.

فوتبال-جام کوپا

شاگردان دونگا كه اميدوار بودند دست‌كم با قهرماني در اين جام، تابستان تلخ سال پيش را از يادها ببرند، در آخرين بازي يك چهارم نهايي در دقيقه 15 يك بر صفر با گل روبينيو جلو افتادند. با اين حال پاراگوئه مزد بازي شجاعانه و روان خود را در دقيقه 72 و با گلي كه از روي نقطه پنالتي به ثمر رسيد گرفت و بازي را مساوي كرد. بعد از آن، هيچ گلي وارد دروازه‌ها نشد تا برنده بازي بعد از وقت قانوني، در پنالتي مشخص شود و در نهايت اين پاراگوئه بود كه با نتيجه 4 بر 3 برنده شد.

اين شكست را در بدبينانه‌ترين حالت مي‌توان لحظه‌اي تاريخي براي فوتبال برزيل دانست. آنها سال گذشته در نيمه‌نهايي جام‌جهاني در خانه 7 بر يك از آلمان شكست خوردند و شكست بعدي در رده‌بندي هم ضربه سنگيني به اعتبار فوتبالشان زد. يك سال بعد از آن، اميد زيادي وجود داشت تا برزيل حيثيت از دست رفته خود را دوباره به‌دست بياورد اما شكست برابر پاراگوئه، مي‌تواند زمزمه‌هاي ناخوشايندي را از سراسر جهان رساتر كند و همين حالا هم يادداشت‌هاي رسانه‌اي زيادي در اين‌باره منتشر شده كه ناكامي برزيل در تورنمنت‌هاي بزرگ، حالا ديگر در حال تبديل شدن به يك رويه است.

براي دونگا هم كه با ماموريت بازيابي آبروي رفته برزيل به تيم ملي كشورش برگشته بود، اين شكست مي‌تواند هزينه‌هاي سنگيني در پي داشته باشد. او بعد از شكست نااميدكننده ‌ برزيل از وجود يك بيماري گسترده در تيمش صحبت كرده و در عين حال از كار شاگردانش دفاع كرده است: «دنبال بهانه نيستم اما 15بازيكن در طول هفته با يك بيماري ويروسي درگير بودند. ما بايد به‌خاطر سلامت آنها، تمرين‌هايمان را محدود مي‌كرديم. علائم بيماري بازيكنان سردردهاي سنگين، كمر درد و احساس ضعف بود و شدت آن در برخي از آنها بيشتر بود. ما بايد براي اينكه به آنها كمك كنيم زودتر خوب شوند، از فشردگي تمرين‌ها كم مي‌كرديم. ويليان در بين 2نيمه حالش خوب نبود و روبينيو هم در انتهاي بازي دچار مشكل شد.»

او درباره عملكرد تيمش هم گفت: «برنامه ما اين بود كه تاكتيك آنها يعني بازي هوايي را خنثي كنيم و لحظات خوبي هم در بازي داشتيم. ما در اين بازي به سرعت نياز داشتيم كه متأسفانه نتوانستيم به چيزي كه مي‌خواستيم برسيم و در نهايت شكست خورديم. بازيكنان تا انتهاي بازي براي برد تلاش كردند.»

دونگا پيش از اينكه رقابت‌ها شروع شود چند بازيكن خود را به‌خاطر مصدوميت از دست داد. نيمار كاپيتان جديد تيمش هم در بازي با كلمبيا در مرحله گروهي، به‌خاطر تلاش براي زدن ضربه سر به بازيكن حريف 4جلسه محروم شد و عملا تورنمنت را از دست داد.

با اين حال دونگا معتقد است كه تيمش به‌خاطر غيبت بازيكنان جام را از دست نداده است:
«كوپا آمريكا در طول تاريخ پيچيده بوده است. برزيل چندبار قهرمان آن شده اما وقتي كه تيمي قهرمان مي‌شود، كسي چيزي نمي‌گويد، ولي وقتي كه مي‌بازيد، همه مي‌گويند يك جاي كار لنگ مي‌زند. ما چند بازيكن را از دست داديم و اين كار را برايمان سخت كرد. تيم در حال نوسازي است و ما كارهاي زيادي داريم. مي‌توانيم از تجربه‌هاي همين بازي‌ها در آينده استفاده كنيم. نيمار براي ما بازيكن مهمي است اما ما بازيكنان خوب ديگري هم داشتيم.»

پاراگوئه هرچند شايد با حذف برزيل دست به‌كار بزرگي زده باشد، اما شايد وضعيت سخت‌تري در نيمه‌نهايي داشته باشد. آنها بايد با آرژانتين بازي كنند كه در روزهاي خوبي به سر مي‌برد. پاراگوئه در دوره قبل از اين رقابت‌ها، در فينال مغلوب اروگوئه شده بود.

کد خبر 299509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha