همشهری آنلاین: مطالعات اخیر محققان مالزی نشان می‌دهد، ضایعات نخل‌های ساگو می‌توانند در جذب یا تمیز کردن نشتی یا لکه‌های نفتی موثر باشند.

به گزارش مهر، نشت نفت معمولا با انتشار بخارات نفتی و آتش‌سوزی همراه است که استنشاق این مواد سمی می‌توانند سلامت گروه پاکسازی را پیش از سایرین تهدید کنند. در برخی مواقع جهت پاکسازی لکه‌های نفتی از ترکیبات شیمیایی خاص و کمیاب استفاده می‌گردد که با سوزش و اختلالات پوستی یا در سطوح بالاتر با ابتلا به سرطان بروز می‌کند. لکه‌های نفتی انتقال یافته به زیر آب در تماس بیش‌تری با آبزیان زیر دریا هستند، این نوع آلودگی در مدت زمان محدود می‌تواند آثار زیانباری را به دنبال داشته باشد.

اکنون محققان مالزیایی به راهکار جدیدی برای تمیز کردن لکه‌های نفتی دست پیدا کرده‌اند. آنها معتقدند از ضایعات نخل ساگو می‌توان برای جذب نشتی‌های نفتی استفاده کرد. این پروژه به سرپرستی Zainab Ngaini و همکارانش در دانشگاه ساراواک مالزی انجام شده است.

نتایج این تحقیقات نشان داد، زمانی که ضایعات درخت ساگو که عمدتا سلولز و لیگنین هستند با استفاده از مشتقات اسید چرب تغییر کنند، می‌توان محصولی را در اختیار داشت که بیش از ضایعات نخل ساگو آب گریز است.

Zainab Ngaini در این رابطه می‌گوید: "نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که محصول ما تمایل کم‌تری به جذب آب و برعکس تمایل به جذب نفت دارد. در نتیجه از این ماده می‌توان به عنوان راه‌حلی برای نشتی‌های نفتی استفاده کرد."

مطالعات محققان مالزی نشان می‌دهد که اصلاح شیمیایی ضایعات نخل ساگو می‌تواند به عنوان ماده‌ای مفید برای جذب نفت باشد. درخت نخل ساگو در دشت‌های گرمسیری یا مرداب‌های آب شیرین رشد می‌کند.

کد خبر 299287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha