یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در این مطلب چند نوشیدنی صد در صد طبیعی معرفی می‌کنیم که هم خوشمزه هستند و هم به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی می‌توانند علائم بیماری‌های مختلف را کاهش داده و تسکین‌بخش دردهای روزمره باشند.

آشنایی با ۴ نوشیدنی برای تسکین فوری درد

افراد زیادی برای تسکین کوچک‌ترین و ساده‌ترین دردهای خود به داروهای مسکن متوسل می‌شوند غافل از اینکه مصرف زیاد داروهای مسکن عوارض جدی دارد. به عنوان مثال مصرف زیاد ایبوبروفن و پاراستامول یا همان استامینوفن آسیب‌های جدی به کبد می‌زند. به همین دلیل لازم است که برای تسکین دردهای روزمره به سراغ جایگزین طبیعی بروید. چون علاوه بر اینکه دردها را تسکین می‌دهند ویتامین و مواد معدنی خوبی به بدن می‌رسانند.

آب زغال‌اخته

آب زغال‌اخته یک نوشیدنی طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. این آب‌میوه‌ی طبیعی حاوی ترکیبات معروفی مانند آنتوسیانین‌ها است که به پیشگیری از التهاب و استرس اکسیداتیو کمک زیاد می‌کنند.

مصرف روزانه‌ی آب زغال‌اخته به مدت 6 هفته، باعث افزایش قابل توجه میزان «سیتوکین» موجود در بدن می‌شود. این مولکول‌های ضدالتهاب به‌ویژه زمانی که بدن فعالیت‌های جسمی مکرر انجام می‌دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشیدن آب زغال‌اخته روشی مطمئن و مناسب برای مقابله با هر نوع درد و التهاب است.

روش استفاده

نصف فنجان زغال‌اخته تازه و یک لیوان آب (200 میلی‌لیتر) را در مخلوط‌کن بریزید و سپس آن را مخلوط‌ کنید تا یکدست شود. می‌توانید مقدار کمی عسل یا شیرین‌کننده‌های طبیعی برای شیرین کردن طعم آب‌میوه‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند قطره آب لیموترش نیز به آب‌میوه‌تان اضافه کنید

چای سبزچای سبز

این نوشیدنی طبیعی روز به روز در سرتاسر جهان شهرت زیادی پیدا کرده و استفاده می‌شود. چای سبز حاوی خواص زیادی برای سلامتی است. در واقع این نوشیدنی پرخاصیت می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را فعال کند. در نتیجه به کاهش وزن نیز کمک زیادی می‌کند. چای سبز یک نوشیدنی حاوی فلاوونوئیدها است. این ترکیبات مفید خواص ضدالتهابی دارند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که مصرف چای سبز نه تنها باعث افزایش چشمگیر مواد ضدالتهابی موجود در بدن می‌شود بلکه به کاهش ترکیبات التهاب‌زای بدن نیز کمک زیادی می‌کند. این نوشیدنی مفید به‌ویژه برای افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند بیشتر توصیه می‌شود.

روش استفاده

یک لیوان (250 میلی‌لیتر) آب را جوشانده و یک قاشق چای‌خوری چای سبز به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. نیازی به حرارت نیست. می‌توانید کمی عسل به چای سبزتان اضافه کنید.

آب گیلاس

آب گیلاس مانند عامل کاهنده‌ی واکنش‌های التهابی بدن مانند پروتئین واکنشی C عمل می‌کند. این آب‌میوه التهاب‌های چربی شکمی و التهاب قلبی را کاهش می‌دهد. این دو مشکل ارتباط مستقیمی با بروز مشکلات و بیماری‌های قلبی عروقی دارند؛ به خاطر اینکه گیلاس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بخصوص «آنتوسیانین‌ها» است که خواص ضدالتهابی بالایی دارند. آب گیلاس شهرت زیادی در کاهش دردهای مفاصل ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت یا بیماری‌های التهابی دیگر دارد.

روش استفاده

نصف تا یک فنجان گیلاس بدون هسته را با یک لیوان آب در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. سپس آب‌میوه به دست آمده را بلافاصله نوش جان کنید. اگر می‌خواهید اثر آب‌میوه و فیبر موجود در آن را افزایش دهید بهتر است نصف فنجان شاه توت و یک فنجان آب سیب نیز به ترکیب اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید و میل کنید.

نوشیدنی کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده و حاوی قدرت ضدالتهابی بالایی است. این نوشیدنی از شیر تخمیر شده تهیه می‌شود و منبع خوب باکتری‌هایی مفیدی مانند پروبیوتیک‌هاست. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این باکتری‌های مفید برای مقابله با التهاب‌های سیستمیک بدن موثر است. به عقیده‌ی محققان، افرادی که از بیماری‌های التهابی مانند کولیت اولسراتیو (بیماری التهابی روده‌ی بزرگ) رنج می‌برند با نوشیدن کفیر به مدت 8 هفته موفق به کاهش التهاب روده‌شان می‌شوند. در واقع مصرف نوشیدنی کفیر و جذب پروبیوتیک‌ها باعث کاهش التهاب می‌شود و یک مسکن طبیعی محسوب می‌شود.

روش استفاده

می‌توانید از نوشیدنی کفیر آماده استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری دانه‌ی کفیر را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید و مقداری شیر کم‌چرب یا پرچرب گاو یا بز روی آن بریزید. همچنین می‌توانید به‌جای این شیرها از شیر سویا استفاده کنید. بعد از افزودن این شیر، در ظرف را بگذارید و آن را در محیط خنک و دور از نور نگهداری کنید. بهترین کار این است که آن را به مدت 24 ساعت یا بیشتر نگهداری کنید تا کفیرتان غلیظ و خوش‌طعم شود. بعد از این مدت، کفیر را صاف کنید و مایع را در یک ظرف شیشه‌ای داخل یخچال نگهداری کنید.

منبع: تبیان

کد خبر 298009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha