همشهری‌آنلاین: در بیست‌‌وهفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌‌المللی برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو (۸ تا ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵ در مقر یونسکو در پاریس)، ثبت ۲۰ ذخیره‌‌گاه جدید زیست‌‌کره در شبکه جهانی ذخیره‌‌گاه‌‌های یونسکو به تصویب رسید.

ذخیره‌‌گاه تنگ صیاد- سبز کوه

ذخیره‌‌گاه تنگ صیاد- سبز کوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری یازدهمین ذخیره‌‌گاه ثبت‌‌شده کشورمان است که در طی نشست مذکور به ثبت یونسکو رسید.

این منطقه 532878 هکتار مساحت دارد. نشست زمین، پدیده‌‌های زمین‌‌شناسی و آب‌‌شدن یخ‌‌ها باعث به وجودآمدن تعدادی تالاب در این منطقه و زیستگاه جانوران کمیاب شده است. وجود رودخانه‌‌ها باعث توسعه کشاورزی و دامداری در منطقه است و برگزاری نمایشگاه‌‌های صنایع‌‌دستی محلی می تواند تاثیر زیادی در توسعه گردشگری منطقه داشته باشد. تمامی این فعالیت‌‌ها از طریق جوامع محلی مدیریت خواهد شد.

ذخیره‌‌گاه‌‌های ‌ارژن و پريشان، گنو، حرا، كوير، توران، ميانكاله، گلستان، ارسباران، اروميه و دنا ده ذخیره‌‌گاه زیست‌‌کره کشورمان هستند که پیش از این در شبکه جهانی ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست-کره یونسکو به ثبت رسیده است.

در حال حاضر 651 ذخیره‌‌گاه شامل 15 ذخیره‌‌گاه بین‌‌مرزی در 120 کشور جهان ثبت یونسکو شده است.

برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو یک برنامه علمی بین‌‌دولتی است که در سال 1970 با هدف بهبود رابطه میان انسان-ها و محیط زیست اطرافشان از طرف یونسکو تاسیس شد.

ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست‌‌کره مکان‌‌هایی برای فراگیری توسعه پایدار است و هدف از ایجاد آنها برقراری پیوند دوستی میان حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از منابع طبیعی است.

شورای هماهنگی بین‌‌المللی برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو دارای 34 عضو از کشورهای عضو یونسکو است که هرساله درخصوص ثبت ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست‌‌کره جدید تصمیم‌‌گیری می کند.

کد خبر 297790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha