همشهری‌آنلاین: گروه آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کارکرد.

مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

معاون مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام این مطلب گفت: ظرفیت سازی و فرهنگ سازی برای شناخت و به کارگیری دانش بینا رشته ای و چند رشته ای آينده پژوهی در انجام پژوهش ها و مطالعات با موضوعات اجتماعی و جامعه شناختی و بهره گیری توأمان از دانش، روش و نظريه های علوم اجتماعی و آینده پژوهی با هدف کمک به سیاستگذاری و توسعه ملی متناسب با مقتضیات و مختصات زمانی عصر جدید و مرتفع کردن خلاء موجود در انسجام بخشی به مطالعات علمی و پژوهشی میان پژوهشگران در زمینه های تخصصی آینده پژوهی و جامعه اطلاعاتی و امکان پاسخگویی به نیاز جامعه و نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی از اهداف اصلی شکل گیری این گروه پژوهشی است.

دکتر محمد مهدی فتوره چی افزود: معرفی ظرفيت ها و قابلیت های دانش آينده پژوهی برای انجام مطالعات و تحليل های اجتماعی در پیوند با حوزه ها و رشته های مختلف علمی، همکاری و تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه های سیاستگذار در مسیر شناسایی، هدایت و جذب مطالعات و پژوهش ها، ایده ها، فرآیندها و برنامه های مؤثر آینده پژوهی به نفع سیاستگذاری و آینده نگری در جامعه و زمینه سازی رشد و ارتقای نیروهای انسانی و اجتماعی و ترویج الگوها، روش ها و مبادی آینده پژوهی و ایجاد نگاه حرفه ای به مطالعات و فعالیت ها با رویکرد آینده پژوهانه به منظور کمک به اتخاذ رویکردهای نوین سیاستگذاری و تحقق توسعه همه جانبه ملی از دیگر اهداف مهم تأسیس این گروه است.

وی خاطرنشان شد: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی سعی دارد به منظور برنامه ریزی و اقدام برای توسعه، ترویج و هویت سازی آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی زمینه مشارکت اندیشمندان، استادان دانشگاه، پژوهشگران، متخصصان، کارشناسان و دانشجویان در موضوع تخصصی مرتبط را فراهم کرده و ضمن تولید، کسب و اشاعه دانش جدید و تبدیل دستاوردهای علمی به سیاست و تصمیم های مقتضی و ترویچ سیاست گذاری مبتنی بر آینده پژوهی در ارتباط با نهادهای مرجع، فضای درخور برای تولید اندیشه در خصوص مباحث آینده پژوهی و جامعه اطلاعاتی ایجاد کند.

سید تقی کمالی، مؤسس و سرپرست این گروه، پژوهشگر جامعه اطلاعاتی و تحلیگر روندهای آینده است. وی پیشگام راه اندازی روزنامه نگاری جامعه اطلاعاتی، مؤسس مجله جامعه اطلاعاتی و عضو تحریریه نشریات مدیریت ارتباطات و ترجمان پژوهش های ارتباطی و از فعالان نهادهای مدنی و مجامع علمی کشور است که طی سال های اخیر بنیانگذار و مدیر کارگروه علمی آینده پژوهی اجتماعی و گروه های تخصصی جامعه اطلاعاتی و آینده پژوهی اطلاعاتی و ارتباطی در انجمن های جامعه شناسی و مدیریت اطلاعات ایران بوده است.

دبیری علمی سومین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران با محور ویژه آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی از دیگر فعالیت های حرفه ای و تخصصی اوست.

انجام پژوهش های تحلیل روند نهادینه سازی جامعه اطلاعاتی، مطالعات نهادی جامعه اطلاعاتی و آینده پژوهی راهبردی جامعه اطلاعاتی از نمونه فعالیت های علمی وی طی سال های اخیر است.

این مؤسسه از تمامی پژوهشگران، اساتید دانشگاه و متخصصان فعال در زمینه آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی برای همکاری با این گروه پژوهشی دعوت می کند.

برای ارتباط با این گروه پژوهشی می‌توانید به وب سایت مؤسسه به نشانی isr.ut.ac.ir مراجعه کنید.

کد خبر 297079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha