رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص مؤسسات اعتباری غیرمجاز، با تأیید تلویحی عدم‌برخورد جدی طی ۲سال گذشته اظهار کرد که برخی مؤسسات بزرگ فرایند اخذ مجوز را طی می‌کنند و انتظار می‌رود تا پایان امسال، بازار پولی با سامان‌دادن به فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به آرامش برسد.

ولی الله سیف

متن كامل سؤال خبرنگار همشهري و پاسخ ولي‌الله سيف را بخوانيد:

  • 2سال است كه بانك مركزي دائم به مردم درباره فعاليت مؤسسات غيرمجاز وعده برخورد مي‌دهد و به مردم هم هشدار مي‌دهد كه در اين مؤسسات سپرده‌گذاري نكنيد. سؤال اينجاست كه واقعا بانك مركزي در اين دو سال چه اقدام عملي و مصداقي براي سامان دادن به مؤسسات مالي و اعتباري فاقد مجوز انجام داده است، جز هشدار دادن و وعده برخورد كردن. از سوي ديگر آيا با مصوبه اخير شوراي امنيت كه گفته مي‌شود قدرت قانوني را به بانك مركزي داده است، مي‌شود اميدوار بود كه فعاليت اين مؤسسات سامان داده و خيال همه راحت شود؟

ببينيد، شايد يكي از دلايلي كه به‌نظر مي‌رسد اين كار كند پيش مي‌رود، مربوط به مؤسساتي است كه در شرف ساماندهي هستند و ما بايد مراقبت كنيم تا تداخلي ايجاد نشود و اجازه دهيم فضاي مناسبي وجود داشته باشد كه اين كار هر چه زودتر در آرامش كامل به انضباط برسد. البته در كنار اين مسئله، محور و مسئوليت اصلي با بانك مركزي است و مصوبه‌اي هم كه اشاره كرديد، اين تأكيد را دارد كه به ساير دستگاه‌ها تأكيد شده تا نهايت همكاري را با بانك مركزي داشته باشد.

اين همكاري در كارگروهي كه در بانك مركزي تشكيل خواهد شد، نمود عيني پيدا مي‌كند و همه دستگاه‌هايي كه در اين جلسه و كارگروه حضور پيدا مي‌كنند، مكلف شده‌اند از حداكثر قدرت قانوني خويش استفاده كنند تا اين كار -سامان‌دادن به مؤسسات غيرمجاز و نظاير آن - با سرعت انجام شود.

ما الان در مرحله شناسايي هستيم و يك سري اطلاعاتي را از نيروي انتظامي دريافت كرده‌ايم، اطلاعات مردم هم از طريق وب سايت بانك مركزي در حال دريافت است و مورد به مورد اين مؤسسات پيگيري مي‌شود. يكي ديگر از اقدامات انجام گرفته توسط بانك‌ها، ممنوعيت همكاري بانك‌ها در ارائه خدمات به اين مؤسسات است تا عرصه بر فعاليت اين مؤسسات تنگ‌تر شود. البته اقدام ديگري كه مؤثر است، عدم‌استقبال مردم و سپرده‌گذاري آن در مؤسسات فاقد مجوز است.

البته اين مؤسسات وسوسه‌هايي ايجاد مي‌كنند با اعلام نرخ سود بالاتر كه باعث آشفته‌تر شدن بازار پولي كشور مي‌شود و مردم هم تحت‌تأثير اين تبليغات براي دريافت سود بيشتر در اين مؤسسات سپرده‌گذاري مي‌كنند و اين خطر وجود دارد كه كل سرمايه آنها از بين برود. با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و هماهنگي بين دستگاه‌ها اميدوارم تا پايان سال94 يك وضعيت كاملا قابل‌قبول و با انضباط داشته باشيم. البته بايد هميشه مراقبت كنيم اجازه شكل‌گيري يك هسته جديد را ندهيم و بالافاصله همه عوامل حساس باشند كه به موقع واكنش نشان دهند تا شاهد تكرار بي‌انضباطي نباشيم.

کد خبر 297010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha