دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

پس از ۲۷ روز انتظار مردم نیازمند، بانک مرکزی راهنمای دریافت وام خرید خودرو و کالاهای بادوام تولید داخل را به بانک‌ها ابلاغ کرد و از امروز متقاضیان دریافت وام خودرو و کالا با مراجعه به شعب بانک‌ها می‌توانند درخواست وام را ارائه دهند.

بانک وام

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، شيوه‌نامه اعطاي تسهيلات خريد خودرو و كالاهاي بادوام توليد داخل علاوه بر بانك‌ها به مؤسسات اعتباري توسعه، عسكريه و كوثر هم ابلاغ شده است.

  • چگونه وام خودرو بگيريم؟

بر اساس شرايط تعيين‌شده از سوي بانك مركزي، وام خودرو در قالب فروش اقساطي با مدت بازپرداخت 5ساله خواهد بود و اقساط آن يكسان بوده و بانك‌ها حق دريافت اقساط به‌صورت‌ پلكاني را ندارند و نرخ سود وام خودرو هم 21درصد تعيين شده است. متقاضيان وام خودرو بايد پيش‌فاكتور خريد خودرو را براساس فهرست انواع خودروهاي توليد داخل اعلام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تهيه كنند و به بانك مربوطه ارائه دهند. بانك هم چكي به ميزان مبلغ پيش‌فاكتور را در وجه شركت توليدكننده صادر خواهد كرد.

البته مبلغ واريزي شامل مبلغ پيش‌‌پرداخت كه از سوي متقاضي بابت بهاي خودرو نزد بانك توديع مي‌شود، به علاوه مبلغ تسهيلات به ميزان 60درصد قيمت تمام‌شده خودرو ‌و حداكثر تا مبلغ 150ميليون ريال خواهد بود. همچنين حداكثر وام خودروهاي فرسوده معادل 80درصد قيمت تمام‌شده خودرو و حداكثر تا مبلغ 200ميليون ريال تعيين شده است.

نكته مهم در اعطاي وام خودرو اين است كه وثيقه لازم براي گرفتن وام به تشخيص بانك‌ها خواهد بود و بانك عامل بايد نسبت به توان مالي متقاضي تسهيلات در بازپرداخت اقساط اطمينان حاصل كند. افرادي كه بخواهند وام خودرو در قالب طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده بگيرند، موظف به ارائه گواهي اسقاط و استعلام از سامانه ستاد حمل‌ونقل سوخت هستند و مهم‌تر اينكه بانك مركزي با اذعان به‌احتمال سوء‌استفاده در پرداخت وام خودرو اعلام كرده است: انتظار مي‌رود با همكاري توليدكنندگان و بانك‌ها از وقوع سوءاستفاده‌هاي احتمالي جلوگيري شود.

  • گام به گام تا گرفتن وام خودرو

اگر مصمم شده‌ايد كه وام خودرو بگيريد، ابتدا بايد به يكي از نمايندگي‌هاي مجاز خودروسازان توليد داخل مراجعه كنيد و پيش‌فاكتور خريد را به بانك ارائه دهيد. پس از آن بانك مربوطه با توجه به ارزش خودرو و با رعايت سقف فردي حداكثر به ميزان 60درصد قيمت خودرو تا مبلغ 150ميليون ريال نسبت به دريافت پيش‌پرداخت از متقاضي به ازاي مابه‌التفاوت مبلغ پيش‌فاكتور اقدام مي‌كند. در نهايت تمام مبلغ خودرو فقط به‌حساب خودروساز واريز مي‌شود و رسيد پرداخت به متقاضي جهت ارائه به نمايندگي‌هاي مجاز و انجام اقدامات مقتضي براي تحويل خودرو داده خواهد شد.

  • چگونه وام خريد كالاي داخلي بگيريم؟

شيوه‌نامه دريافت وام خريد كالاي داخلي بادوام هم به‌گونه‌اي است كه وام پرداختي تا سقف 80ميليون ريال به‌صورت 3ساله با نرخ سود 21درصد با اقساط مساوي پرداخت مي‌شود و فرد متقاضي دريافت وام ابتدا با مراجعه به بانك و گرفتن موافقت اوليه رئيس شعبه تشكيل پرونده خواهد داد. سپس بانك وثايق لازم را به تشخيص خود به مشتري اعلام مي‌كند تا ضمن تكميل مدارك، پرونده به جريان افتد. با اين حساب اگر بانك با درخواست وام شما موافقت كرد، بايد خوان بعدي را طي كنيد و ضمن مراجعه به سامانه فروش واحدهاي توليدي يا مراكز فروش تأييد شده از طريق سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت براي انتخاب محصول اقدام كنيد. البته ابتدا چند روزي بايد صبر كنيد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت ليست شركت‌هاي منتخب را روي سايت خود قرار دهد.

پس از اين متقاضي دريافت وام پيش‌فاكتور خريد محصولات انتخاب‌شده و مورد تأييد توليدكننده را به همراه مدارك ديگر به بانك تحويل دهد. بانك مربوطه هم اگر بهانه نياورد پول وام را به‌حساب توليدكننده واريز مي‌كند و رسيد آن را به مشتري مي‌دهد تا براي دريافت كالاهاي خود اقدام كند.

  • شرايط دريافت وام مسكن 80ميليون توماني

وزير راه و شهرسازي، مسكن قابل خريد با تسهيلات 80ميليوني صندوق پس‌انداز مسكن را براساس الگوي اين بخش عنوان و اعلام كرد: ميزان اقساط اين تسهيلات بيشتر از اجاره پرداختي طبقه متوسط نيست. عباس آخوندي در تشريح جزئيات تازه مسكن قابل خريد با وام‌هاي پرداختي صندوق پس‌انداز مسكن افزود: اين خانه‌ها بايد منطبق با الگوي مصرف مسكن باشند. همچنين دريافت‌كنندگان تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن بايد درنظر داشته باشند كه خانه‌هاي خريداري شده در تهران نبايد كمتر از 70متر و در شهرستان‌ها كمتر از 100متر باشد.

به گفته وي، متقاضيان دريافت تسهيلات وام صندوق پس‌انداز مسكن مجاز به خريد خانه با عمر بيشتر از 7سال نيستند و در مورد رقم اقساط بازپرداخت اين تسهيلات نيز قاعدتا كساني مي‌توانند اين وام را دريافت كنند كه توانايي بازپرداخت آن را داشته باشند. آخوندي در مورد بالا بودن اقساط وام تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن افزود: فكر مي‌كنيد از ميزان اجاره‌اي كه طبقه متوسط مي‌پردازد بيشتر است؟ فكر نمي‌كنم بيشتر باشد. براساس اين گزارش، اخيرا شوراي پول و اعتبار طرحي براي افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن در قالب صندوق پس‌انداز مسكن مصوب كرد كه بنا بر آن متقاضيان كه خانه اولي‌ها هستند، مي‌توانند در تهران تا سقف 80ميليون تومان، در شهرهايي با جمعيت بالاي 200هزار نفر تا سقف 50ميليون تومان و در ساير مناطق شهري تا 40ميليون تومان تسهيلات دريافت كنند كه متقاضي بايد حداقل يك‌سال براي دريافت اين تسهيلات سپرده‌گذاري انجام دهد.

کد خبر 296983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha