دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انگلیسی متوجه شده‌اند که عود سرطان ناشی از فعال شدن سلول‌های سرطانی نهفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، برخی از بیمارانی که تصور می‌شود بیماری سرطان آنها درمان شده است چند سال و یا حتی ده‌ها سال بعد، دچار عود این بیماری می‌شوند.

اکنون محققان موسسه تحقیقاتی سرطان در انگلیس معتقدند که آنها علت این موضوع را کشف کرده‎اند. آنها می‌گویند، برخی سلول‌های سرطانی که در زمان شیمی‌درمانی فعال نیستند از این درمان باز می‌مانند و سال‌ها به صورت نهفته باقی می‌مانند و بعد فعال می‌شوند.

محققان می‌گویند: یافته‌های آنها که در مجله Leukemia منتشر شده است می‌تواند زمینه‌ای را برای کشف روش‌هایی برای فعال کردن سلول‌های سرطانی نهفته فراهم کند و به این ترتیب خطر عود این بیماری را در سال‌های بعد کاهش دهد.

پروفسور مل گریویس رییس مرکز تکامل و سرطان در موسسه تحقیقات سرطان و همکارانش با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون یک بیمار مبتلا به شکل نادر سرطان خون به این نتایج دست یافتند.

لوسمی یک نوع سرطان خون است که بیش از 310 هزار نفر را در آمریکا مبتلا کرده است.

تخمین زده می‌شود که این بیماری امسال در 54 هزار آمریکایی تشخیص داده شود و تقریبا 25 هزار نفر را بر اثر این سرطان جان خود را از دست بدهند.

بیماری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت در چهار سالگی به لوسمی مبتلا شده بود. این بیمار پس از درمان 22 سال در سلامتی بسر برد و دوباره دچار عود این سرطان شد.

محققان در این مطالعه نمونه‌های خون این بیمار را در زمانی که به لوسمی مبتلا شده بود و زمانی این بیماری در وی عود کرده بود، مقایسه کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که یک ریشه ژنتیکی مشترک میان سرطان اصلی و عود سرطان وجود دارد.

این موضوع نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی که به دلیل فعال نبودن از شیمی‌درمانی باز می‌مانند سال‌ها به صورت نهفته باقی می‌مانند و بعد دوباره بیدار می‌شوند.

محققان می‌گویند: در آینده می‌توان با سرعت بخشیدن به رشد این سلول‌های سرطانی نهفته، آنها را با استفاده از شیمی‌درمانی هدف قرار داد و از بین برد و به این ترتیب خطر عود سرطان را کاهش داد.

کد خبر 296966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha