مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان روز گذشته گفت: احیای هورالعظیم یکی از طرح‌هایی است که در دستور کار کنوانسیون رامسر قرار دارد.اجلاس کنوانسیون رامسر طی امروز و فردا در اروگوئه برگزار می‌شود.

تالاب هورالعظیم

بيش از 90 درصد مساحت تالاب هورالعظيم مدت‌هاست به بيابان تبديل شده است. اگر در بخش‌هاي كوچكي از آن هنوز آبي وجود دارد آنقدر ‌آلوده است كه عملا كاركرد تالابي خود را از دست داده است. دكتر بهروز بهروزي راد، تالاب شناس با بيان اين مطلب به همشهري گفت كه با وجود شرايط بسيار نامطلوب تالاب‌هاي كشور هنوز حقابه اين زيست‌بوم‌هاي آبي به‌صورت علمي تعيين نشده و البته هورالعظيم هم از اين قاعده مستثني نيست. اين درحالي است كه مسئولان محيط‌زيست چندي قبل از همكاري وزارت نيرو در رهاسازي آب براي احياي هورالعظيم خبر داده بودند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز تصريح كرد: مادامي كه مشخص نشود حقابه تالاب‌ها ازجمله تالاب هورالعظيم از كجا بايد تأمين شود و سهم هر نهادي در تأمين حقابه چيست، نمي‌توان انتظار داشت كه اين تالاب يا تالاب‌هاي ديگر احيا شود. به گفته بهروزي‌راد، با توجه به اينكه نزديك به نيمي از اراضي تالابي هورالعظيم در سرزمين عراق واقع شده بايد مسئولان محيط‌زيست در تعامل با عراق براي احياي اين تالاب چاره‌اي بينديشند تا براساس آن، وظيفه هر كشور در احياي اين تالاب مشخص شود.

وي علاوه بر تأمين حقابه هورالعظيم، خاطرنشان كرد: دراين تالاب دخل و تصرفات غيرمسئولانه فراواني صورت گرفته ازجمله جاده‌هاي بسياري در اين تالاب كشيده شده است. براين اساس، سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد با اين دخل و تصرفات كه به وضعيت نامطلوب آن دامن مي‌زند مقابله كند و اگر هم نمي‌تواند مانع اين تخريب‌ها شود حداقل با تمهيداتي اين اقدامات مخرب را محدود كند.

بهروزي راد خشك شدن تالاب هورالعظيم را يكي از عوامل بروز ريزگرد در خوزستان عنوان كرد و افزود: وقتي يك زيست‌بوم آبي به وسعت 700هزار هكتار خشك و تبديل به بيابان مي‌شود بديهي است كه كانون ريزگردها شكل مي‌گيرد زيرا يك تالاب با خشك‌شدن، كاركرد اكولوژيكي خودش را از دست مي‌دهد. عدم‌مهاجرت پرندگان مهاجر به اين تالاب، تخريب كامل پوشش گياهي و تبديل اين منطقه به بيابان وشكل‌گيري كانون‌هاي ريزگرد ناشي از ‌آن است كه هورالعظيم كاركرد تالابي خود را به‌طور كامل از دست داده است؛ اين نكته‌اي است كه همه متخصصان بر آن صحه مي‌گذارند.

بهروزي راد در پايان تصريح كرد : آنچه باعث تعجب است اينكه با وجود وضعيت بحراني هورالعظيم هنوز سازمان حفاظت محيط‌زيست كه متولي حفاظت از تالاب‌هاي كشور است هيچ كتاب يا اطلاعات علمي مدوني درباره هورالعظيم و ساير تالاب‌هاي كشور، تهيه نكرده و مسئولان محيط‌زيست تنها به مصاحبه‌هاي پراكنده با رسانه‌ها اكتفا مي‌كنند درحالي‌كه نخستين گام براي نجات تالاب‌ها تهيه اطلاعات مدون وعلمي از وضعيت موجود است.

  • تلاش براي احياي هورالعظيم

همزمان با اين گفته‌هاي دكتر بهروز بهروزي راد، روز گذشته مديركل حفاظت محيط‌زيست خوزستان از طرح احياي تالاب هورالعظيم در اجلاس سالانه كنوانسيون رامسر در كشور اروگوئه خبر داد.

احمدرضا لاهيجان‌زاده به ايرنا گفت: يكي از نشست‌هاي سالانه كنوانسيون رامسر 2 روز آينده در اروگوئه در آمريكاي لاتين آغاز مي‌شود. اين اجلاس يكي از نشست‌هاي زيرمجموعه كنوانسيون رامسر است كه 160كشور در آن حضور دارند و يكي از موضوعاتي كه در اين اجلاس مطرح مي‌شود احياي تالاب هورالعظيم است. به گفته وي، در اين اجلاس نمايندگاني از تركيه، عراق، سوريه و ايران به‌عنوان كشورهاي تأثيرگذار بر تالاب هورالعظيم يا هورالهويزه و مجموعه تالاب‌هاي بين النهرين (كه بيشتر در جنوب عراق قرار دارند) حضور مي‌يابند تا با هماهنگي‌هاي بين‌المللي براي احياي اين تالاب همكاري كنند. لاهيجان‌زاده خاطرنشان كرد: بدون شك اجراي پروژه‌هاي متعدد سدسازي و ذخيره آب در كشور تركيه و بعد از آن در عراق آسيب بسياري به اين تالاب وارد كرده است.

کد خبر 296876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha