معرفی کتاب> یلدا جهاندار: جنگ برای ما تنها آن چیزی است که از بزرگ‌ترها شنیده‌ایم.

دوچرخه شماره ۷۹۰

هيچ كداممان در آن سال‌ها زندگي نكرده‌ايم، اما بخش مهمي از تاريخ كشورمان بوده و تأثير زيادي بر زندگي همه‌مان گذاشته است. يكي از راه‌هايي كه مي‌توانيم با آن‌چه در آن زمان‌ها اتفاق افتاده آشنا بشويم، خواندن داستان‌ها و ديدن فيلم‌هاي آن دوران است. اتاق تاريك نوشته‌ي محمد بكايي نيز به همان سال‌ها اشاره دارد. ما از جايي وارد داستان مي‌شويم كه نرگس و خانواده‌اش در حال جمع كردن وسايلشان هستند. كاري شبيه اثاث‌كشي، اما اين بار فقط وسايل مهم و سبك. آن‌ها به‌خاطر فرار از بمب و موشك بخشي از زندگي‌شان را در خانه مي‌گذارند و با غصه‌ي فراوان آن را ترك مي‌كنند. مقصدشان باغ پدربزرگ و مادربزرگ است كه خطر كم‌تري دارد. آن‌جا همه‌ي فاميل جمع‌اند و زندگي جديدي را تجربه مي‌كنند.

سؤال‌هايي كه در ذهن نرگس، راوي داستان شكل مي‌گيرد شايد سؤال‌هايي باشد كه خيلي از آن‌ها كه جنگ را از نزديك ديده‌اند به آن فكر كرده‌ باشند. آن‌ها كه جنگ زندگي‌هايشان را ويران كرد و آواره‌ي شهرهاي ديگر شدند.

اين كتاب شايد بتواند قسمتي از سال‌هاي جنگ را برايتان تصوير كند.

دوچرخه شماره ۷۹۰

اتاق تاريك

نويسنده: محمد بكايي

ناشر: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
(88962972)

تعداد صفحه‌ها: 192 صفحه

قيمت: 2800 تومان

نقاشي‌هاي طلسم‌شده و داستان صد اتاق

«باز هم همان صدا. امروز دقيقاً دو سال است كه خودم را در اين اتاق حبس كرده‌ام. به خودم قول داده‌ام تا مانا نيايد و در را باز كند، اتاق را ترك نكنم.» شايد وقتي اين سطرها را مي‌خوانيد فكرش را هم نكنيد كه راوي آن‌ها روح باشد. روحي كه اسير طلسمي شده و در يكي از اتاق‌هاي خانه، خودش را زنداني كرده است. كدام اتاق؟ اتاق شماره صد! بله اين خانه صد اتاق دارد و هر اتاق يك قصه.

بگذاريد از اول بگويم، داستان از جايي شروع مي‌شود كه شهرزاد مي‌ميرد. ماني، همسرش وقتي از مرگ او مي‌گويد، تصميم مي‌گيرد ديگر نقاشي نكند چون نقاشي‌هاي او طلسم شده‌اند و خانه جادويي است.

در دو سالي كه روح شهرزاد در اتاق صدم خود را حبس كرده، مانا، دخترش بزرگ‌تر شده، او هر روز كارهاي مادرش را تكرار مي‌كند و هنوز به قصه‌هاي صد اتاق باور دارد. اما يك شب شهرزاد با صداهايي كه هم شبيه جيغ گربه است و هم شبيه گريه‌ي بچه، مانا را به اتاق شماره صد مي‌كشاند. همان وقتي كه ماني، تصميم مي‌گيرد قصه‌ي اتاق‌ها را باور كند.

راز نقاشي‌هاي ماني از مجموعه رمان‌هاي اتاق تجربه است. اگر هنوز به قصه‌ها باور داريد و دنبال رازها مي‌گرديد، اين رمان را فراموش نكنيد.

دوچرخه شماره ۷۹۰

راز نقاشي‌هاي ماني

نويسنده: فاطمه سرمشقي

ناشر: نشر چكه (88547295)

تعداد صفحه‌ها: 188 صفحه

قيمت: 9800 تومان

خانواده‌اي عجيب و ماشين عجيب‌ترشان

بعضي داستان‌ها هستند كه هر چند ماجراهايشان درسال‌هاي دور مي‌گذرد،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما هميشه خواندنشان دلنشين است. مثل داستان خانواده‌ي پات و ماشين تازه‌‌شان به اسم چيتي‌چيتي، بنگ‌بنگ.

بگذاريد اول كمي از اين خانواده برايتان بگويم. يعني ناخدا كاراكتاكاس پات، همسرش ممسي و دوقلوهايشان جرمي و جميما. تا اين‌جا يك خانواده‌‌ي معمولي هستند، اما تا قبل از اين‌كه بدانيم ناخدا در اصل چه كار مي‌كند و از چه راهي پول درمي‌آورد. همين‌جا بگويم كه زندگي‌شان خيلي معمولي است و پول زيادي ندارند. ناخدا پات يك مخترع است. او در انباري‌اش دائم دارد چيزهايي اختراع مي‌كند كه تا به حال بيش‌ترشان بي‌مصرف بوده‌اند و نتوانسته‌اند پولي نصيب خانواده‌ي پات كنند.

اما يك روز ناخدا بچه‌هايش را صدا مي‌كند و اختراع جديدش را به آن‌ها نشان مي‌دهد؛ شكلاتي كه سوت مي‌زند. بعد با هم به كارخانه‌ي شكلات‌سازي مي‌روند و با فروختن آن اختراع پولي به دست مي‌آورند كه با آن مي‌توانند صاحب ماشين شوند. اما اين خانواده‌ي عجيب چه جور ماشيني خواهد داشت؟ چرا به آن مي‌گويند چيتي چيتي، بنگ بنگ؟

اگر دوست داريد ماجراي خانواده‌ي پات و چيتي چيتي، بنگ بنگ را بخوانيد، به كتاب‌فروشي‌ها سري بزنيد.

دوچرخه شماره ۷۹۰

چيتي‌چيتي، بنگ‌بنگ

نويسنده: يان فلمينگ

مترجم: راضيه بهرامي

ناشر: انتشارات قدياني (66404410)

تعداد صفحه‌ها:136 صفحه

قيمت: 5500 تومان

کد خبر 296792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha