مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

سید‌محمد فخار: خطوط متروی تهران به ورامین نمی‌رسد. خبر کوتاه است اما به موجب آن ساخت یکی از مهم‌ترین خطوط اقماری متروی تهران تعطیل شد تا دولت تمهید دیگری برای اتصال تهران به ورامین بیندیشد.

آسفالت

در سال 93تلاش فراواني از سوي شركت متروي تهران صورت گرفت تا روند ساخت متروي تهران - ورامين سرعت بگيرد اما با تصميم دولت اين خط از مسير خطوط متروي اقماري پايتخت حذف شد و قرار است به جاي آن قطار حومه‌اي به‌عنوان يك خط عادي تهران را به ورامين متصل كند. اين درحالي است كه ظرف 2 سال گذشته طراحي متروي تهران- ورامين به پايان رسيده و مراحل ساخت آن آغاز شده بود. به گفته عباس گرامي، معاون عمراني متروي تهران، زيرسازي كل اين خط به پايان رسيده بود و ساخت ايستگاه‌ها نيز 50درصد پيشرفت كرده بود. اما روند توجه دولت به اين خط فقط يك سال دوام آورد و دولت مترو را به قطار حومه‌اي تبديل كرد.

  • وعده‌اي در ايستگاه قطار ورامين

همه‌‌چيز از 8آبان 93آغاز شد؛ روزي كه عباس آخوندي وزير راه وشهرسازي در ايستگاه قطار راه‌آهن ورامين خبر از طرحي جديد براي توسعه قطار حومه‌اي داد كه نخستين مرحله آن در مسير تهران- ورامين انجام مي‌شود. سخنان آخوندي در شرايطي عنوان شد كه فاز نخست متروي تهران- ورامين در حال ريل‌گذاري توسط شهرداري تهران و منتظر دريافت بودجه دولتي بود. هيأت دولت نيز در اسفند سال گذشته با مصوبه‌اي مديريت پروژه را به راه‌آهن سپرد تا خط بطلاني بر همه فعاليت‌هاي متروي تهران در اتصال تهران به ورامين كشيده شود. به گفته گرامي، تصميم دولت به اين معناست كه زيرساخت‌هاي نصب شده در مسير تهران تا ورامين بايد برچيده شود چراكه زيرساخت‌ها و امكانات قابل استفاده مترو با خطوط راه‌آهن تفاوت دارد و قابل استفاده مجدد نيست.

  • دولت و نرساندن بودجه

دولت تنها متولي رساندن متروي تهران به شهرهاي اقماري اطراف است و بايد همه ظرفيت مالي و تجهيزات آن را به‌عهده بگيرد اما دولت، شهرداري تهران و شركت مترو را به‌عنوان مهم‌ترين و بزرگ‌ترين شركت داخلي متروي كشور براي ساخت متروي شهرهاي اقماري برگزيد. اما تاپيش از اين، روند رساندن منابع مالي را مطابق پروژه پيش نبرد تا جايي كه خط متروي تهران- ورامين را تعطيل كند.

در خط متروي تهران- پرند نيز به‌رغم وعده‌هاي صد باره دولت، پرداخت‌هاي لازم مالي هنوز صورت نگرفته و نبض متروهاي اقماري را كم و كمتر كرده است. آنگونه كه آخوندي در آبان 93وعده داده بود، قرار است دولت نخستين قطار حومه‌اي را تا تابستان سال‌جاري عملياتي كند. در بخش چگونگي ساخت قطار حومه‌اي تهران- ورامين اگرچه پيش از اين مطالعات گسترده‌اي براي مترو صورت گرفته بود اما آخوندي اعلام كرد كه طرح راه‌آهن حومه‌اي نيازمند بررسي امكانات ايستگاهي در راه‌آهن تهران و بازنگري جدي در برنامه‌ها براي اتصال ريلي است و ايجاد خدمات ايستگاهي احداث خطوط ريلي حومه‌اي و ناوگان متناسب براي حمل‌ونقل حومه‌اي با شرايط تردد با فاصله كم و ظرفيت انبوه، نياز به سرمايه‌گذاري جدي براي خط ريلي جديد و ايستگاه‌هاي جديد دارد.

  • قطار تهران- مشهد يا قطار حومه‌اي؟

«شركت راه‌آهن، تخصصي در ارائه خدمات در حوزه قطار حومه‌اي ندارد و شاهد اين مدعا نيز قطاري است كه صبح و بعدازظهر در مسير ورامين رفت‌وآمد مي‌كند كه از لحاظ امكانات بسيار بي‌كيفيت بوده و با محدوديت جا براي مسافران مواجه است. » اين جمله‌اي از سيدحسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي است. وي در اين‌باره به مهر گفت: بليت قطار در طول سال چندين بار افزايش قيمت پيدا مي‌كند و اين موضوع براي بخشي از مردم ورامين كه داراي تمكن مالي نيستند به صرفه نخواهد بود.

وي ادامه داد: از طرفي قطارهاي مترو داراي خدمات ويژه و سرعت تعريف شده بوده كه به شبكه برقي متصل مي‌شوند و داراي نظم و قاعده مشخصي هستند. به گفته وي، تفاوت عمده قطار حومه‌اي با مترو در آن است كه متروي ورامين داراي يك خط و ريل مستقل براي منطقه ماست كه در نهايت به شبكه متروي تهران وصل مي‌شود اما قطار حومه‌اي داراي مسير مشترك بوده كه قرار است اين قطار به سمت سمنان و شمال و مشهد مقدس نيز امتداد پيدا كند.» تصميم دولت براي تعطيلي متروي تهران- ورامين البته با اعتراض اهالي اين شهر نيز مواجه شده بود. اهالي ورامين پيش از اين با امضاي طوماري از دولت خواسته‌اند تا «وارثان قيام خونين 15خرداد را در دستيابي به مترو نااميد نكند.»

کد خبر 296703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha