همشهری آنلاین: تغییر نام حزب اتحاد برای جنبش مردمی نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه به جمهوریخواهان با واکنش هایی روبرو شده است.

سارکوزی نام حزب خود را به جمهوریخواهان تغییر داد

نيكلاسارکوزی ریاست این حزب را به عهده دارد و در حال حاضر اصلی‌ترین جناح اپوزیسیون دولت را در فرانسه تشکیل می‌دهد.

به گزارش بي بي سي،روز جمعه بیش از ۸۳ درصد اعضای این حزب با تغییر نام موافقت کردند.

این اقدام به بروز بحث‌هایی در فرانسه دامن زده است و مخالفان آقای سارکوزی می‌گویند که همه مردم این کشور جمهوریخواه هستند.

بنا به گزارش‌ها آقای سارکوزی در حال آماده شدن برای بازگشت به قدرت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ است.

براساس یک نظرسنجی عمومی در فرانسه، نزدیک به ۷۰ درصد شهروندان و ۴۰ درصد هواداران حزب "اتحاد برای جنبش مردمی" گفته اند که هیچ حزب سیاسی نباید از عنوان جمهوریخواه برای نامگذاری خود استفاده کند.

گروهی شامل سه نویسنده و سیاستمدار فرانسوی در سرمقاله روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشته‌اند: "شیوه ای که نیکولا سارکوزی برای تغییر نام حزبش اختیار کرده تا وانمود کند که همه جمهوریخواهان را نمایندگی می‌کند توهین آمیز و غیرمسئولانه است."

خبرنگار بی‌بی‌سی در پاریس می‌گوید فعالان چپگرا این اقدام حزب سارکوزی را در دادگاه به چالش کشیده و استدلال کرده اند که، "از قبل انقلاب فرانسه همه شهروندان این کشور جمهوریخواه هستند، نه فقط آنهایی که به آقای سارکوزی رای داده‌اند."

با این حال، دادگاه درخواست این فعالان چپگرا برای تعطیلی حزب آقای سارکوزی را رد کرده است.

آقای سارکوزی می‌گوید نام تازه حزبش "یک فراخوان عمومی برای همه کسانی است که هر روز شاهد افول نظام جمهوری هستند و می‌خواهند این سقوط را متوقف کنند."

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در انتخابات سال ۲۰۱۲ رقابت را به فرانسوا اولاند واگذار کرد و رهبری اپوزیسون دولت را به عهده گرفت.

کد خبر 296689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha