شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

مریم خاکیان: در گذشته‌های نه چندان دور که خانواده‌ها عادت به شب‌نشینی‌های‌گاه‌و بیگاه داشتند، پس از نقل خاطرات و بذله‌گویی‌های کوتاه و بلند، نوبت به طرح «چیستان» می‌رسید و کوچک و بزرگ خانواده را به اندیشیدن در باب موضوعی خاص وا می‌داشت اما این روز‌ها ابزارهای ارتباطی همچون انواع تلفن همراه و رایانه‌های شخصی، مجالی برای گپ و گفت‌های خانوادگی و چیستان‌گویی‌ها باقی نگذاشته‌اند.

جلد کتاب

كتاب «چيستان؛ مقبول ديروز، مغفول امروز» به طرح و دسته‌بندي انواع چيستان‌هاي ايراني مي‌پردازد. در مقدمه اين كتاب، به بررسي جايگاه «چيستان» در فرهنگ عاميانه اشاره مي‌شود و نويسنده، آن را يكي از آموزه‌هاي تعليمي برمي‌شمرد كه در محافل قديمي از كاربردي مهم برخوردار بوده و علاوه بر سرگرمي، فراغتي نيكو و متفكرانه براي اهل آن محفل و به‌خصوص اعضاي خانواده فراهم مي‌كرده است.

اين كتاب در فصول مختلف، انواع چيستان‌هاي شيرين ايراني را آورده كه توصيه مي‌شود خانواده‌هاي امروز، براي ديدار‌ها و شب‌نشيني‌ها از آن استفاده كنند تا هم آموزنده دلشان باشد و هم رونق محفلشان. نمونه‌اي از اين چيستان‌ها: «قبا سبزي از اين كوچه گذر كرد، كه بوي كاكلش ما را خبر كرد» و پاسخ آن «بلال» است.

کد خبر 296629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha