شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

مرضیه باغستانی ۲۲ساله جوان‌نمونه سازمان جوانان هلال‌احمر، متولد شهر شهید همت (شهرضا) دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات و فرزند آخر خانواده است.

مرضیه باغستانی

در كنار علاقه بسيار به امدادرساني و مربيگري با كسب مقام سوم روباتيك جشنواره جوان خوارزمي در ليگ روبات‌هاي مين‌ياب و همچنين ساخت روبات‌هاي مين‌ياب، فوتباليست، بولينگر و مسيرياب، ساخت ماشين‌هاي خورشيدي، طراحي روبات پرنده و تقويم‌نويسي نجومي نام خود را به‌عنوان جوان نمونه عرصه علم و امدادرساني پرآوازه كرده است. در هفته جوان با اين جوان نمونه عرصه امدادرساني و علم گفت‌وگويي انجام داديم.

  • چطور شد سر از امداد و نجات و هلال‌احمر درآورديد؟

خانواده خصوصا خواهرم يكي از اصلي‌ترين عوامل ورودم به اين عرصه پرافتخار بود و يكي ديگر از عوامل كانون‌هاي دانش‌آموزي مدرسه‌ام بود كه آنجا در كنار تمامي تشكل‌هاي دانش‌آموزي به عضويت اين سازمان درآمدم. از كودكي هم علاقه‌مند به كسب تجربه در زمينه‌هاي مختلف بودم.

  • چه ويژگي‌هايي باعث شد تا به‌عنوان جوان برگزيده سازمان جوانان هلال‌احمر انتخاب شويد؟

بعد از لطف خداوند و حمايت خانواده و مسئولين، فكر مي‌كنم اهميت انجام فعاليت‌هاي علمي در كنار فعاليت‌هاي فرهنگي و داوطلبانه من برجسته‌تر ديده شده و باعث شد تا به‌عنوان جوان نمونه هلال احمر انتخاب شوم.

  • از شيرين‌ترين و تلخ‌ترين خاطراتي كه در 10سال فعاليت در هلال‌احمر با آن مواجه شده‌ايد بگوييد؟

يكي از بهترين خاطرات من در هلال احمر مربوط به آموزش طرح دادرس در مدارس است. در يكي از جلسات تروماي (آسيب‌ديدگي) دندان را آموزش دادم و فرداي همان روز در زنگ تفريح دندان يكي از بچه‌ها دچار آسيب شد و دوستان آموزش ديده او در اين طرح بدون هيچ استرسي پس از مديريت صحنه، مصدوم را به مركز درماني منتقل كردند و در جلسه بعدي طرح اين حادثه را براي من تعريف كردند. آن موقع بود كه همه دانش‌آموزان مشتاقانه ادامه مباحث را پيگيري كردند و من هم با انرژي بيشتري به ادامه آموزش پرداختم.

سخت‌ترين روز زندگي من هم 29آبان 92بود، غروب چهارشنبه. در طول مسير بازگشتم از دانشگاه به منزل به يك صحنه تصادف برخوردم و با اطلاعات امدادي و حس انسان دوستي‌ام براي كمك به حادثه‌ديدگان تصادف وارد صحنه شدم. تا پيش از آن نمي‌دانستم مجروحان اين تصادف چه كساني هستند. نزديك‌تر رفتم. با ديدن خودرو و همچنين زن و مردي كه غرق خون بودند متوجه شدم پدر و مادرم هستند. متأسفانه دير شده بود. آنها براي هميشه مرا تنها گذاشتند.

  • سختي‌ها زيادي در زندگي كشيده‌ايد و تلاش هم كم نداشته‌ايد، حالا فكر مي‌كنيد به موفقيت رسيده‌ايد؟

به‌نظر من در هر مقطع زماني و مكاني و... كه باشيد فرقي ندارد فقط كافيست از زندگي خود راضي باشيد و از آن لذت ببريد تا فردي موفق و خوشبخت باشيد. در يك جمله اينكه فرد فقط خود خودش باشد يقينا برنده‌ترين خواهد بود. يعني خودش را فقط با خودش مقايسه كند، نه با ديگران.

  • شما هم در عرصه علمي موفق بوده‌ايد، هم در عرصه تجربه‌اندوزي و فعاليت‌هاي اجتماعي. فكر مي‌كنيد مي‌شود يكي را به ديگري برتري داد؟

پايه و اساس تحقيقات علمي استفاده از تحقيقات بر مبناي تجارب گذشتگان است. به‌نظر من علم و تجربه 2كفه ترازويي هستند كه ما را به غايت نهايي خواهند رساند. اگر هر كدام را به شكل محض و مفرد ادامه دهيد در نهايت چيزي كم خواهيد داشت. به‌نظر من نمي‌توان هيچ‌يك را بر ديگري ارجح دانست چون نبود هركدام در ديگري ظاهر مي‌شود و اين باعث ضعف در اجراي برنامه‌ها و ناكامي در رسيدن به اهداف مي‌شود.

  • درباره كسب مقام سوم جشنواره خوارزمي و ساخت ماشين‌هاي خورشيدي و ساخت روبات‌هاي مين‌ياب بگوييد. به‌نظر علم هم جذابيت‌هاي خودش را دارد؟

بله، همين‌طور است. در پژوهش‌سرا، فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي مختلفي انجام مي‌دادم و دوره‌هاي مختلفي از جمله نجوم، ساخت ماشين‌هاي شيميايي، نانوتكنولوژي، ساخت ماشين‌هاي خورشيدي و روباتيك را گذراندم، پس از گذراندن اين دوره‌ها با اشتياق فراوان رشته روباتيك را انتخاب كردم و پس از تجربه ساخت روبات‌هاي متنوعي ازجمله مسيرياب، فوتباليست و... ليگ روبات‌هاي مين‌ياب را به‌طور تخصصي برگزيده و پس از ساخت آن موفق به كسب مقام در جشنواره ملي جوان خوارزمي شدم و آن را تا به امروز با طراحي روبات پرنده دنبال مي‌كنم.

  • اما تجربه اندوزي كار ساده‌اي نبايد باشد، حتما زحمت و هزينه كم نخواهد داشت؟

مسلما كسب تجربه نياز به زحمت زيادي دارد و عمر كوتاه انسان مجال كسب تجربه به‌صورت كاملا فردي را از انسان مي‌گيرد. باور ما هميشه اين است كه حتما بايد سن و سالي بگذرد و مويي سفيد شود اما جوان باتجربه كم نداريم. مثلا در سازمان جوانان هلال‌احمر همواره افراد پاك طينت و بزرگواري همچون «ابوالفضل اميني هرندي» جوان برتر و عضو داوطلب سازمان جوانان استان اصفهان حضور دارند كه بدون هيچ چشمداشتي تجارب خود را در اختيار ديگران قرار مي‌دهند. كسي كه به تجربه ديگران بها مي‌دهد، خودش صاحب آن تجربه مي‌شود.

  • رابطه‌تان با خانواده چطور است؟

خانواده با توجه به تربيت خاص خودشان و حمايت‌هاي بي‌نظير عامل اصلي حضور من در عرصه‌هاي داوطلبانه بوده و هميشه مشوق من براي حضور در برنامه‌هاي فرهنگي، مذهبي و اجتماعي هستند. مانند ديگر خانواده‌هاي اصيل و مهربان ايراني نيز جو صميمانه و دوستانه‌اي در خانواده ما حاكم است.

  • اهل موبايل و شبكه‌هاي اجتماعي هستيد؟

من هم خارج از اين دنيا نيستم و با استفاده از اين محيط‌ها به‌دنبال كاهش بعد مسافت و به تبع آن ارتباط بيشتر با اعضا و مسئولين هستم. با اين كار سعي مي‌كنم جاهايي كه داراي امكانات كمتري هستند بتوانند از امكانات موجود در استان بيشتر استفاده كنند. هم‌اكنون شبكه اجتماعي «ماه نو» كه متعلق به سازمان جوانان جمعيت هلال احمر است ميزبان هزاران جوان هلال احمري است كه در تبادل اطلاعات، تجارب و آموزش‌ها در اين شبكه با يكديگر در تماس هستند. در كنار آن نرم‌افزارهاي ارتباطي و اجتماعي تلفن همراه هم با توجه به مقبوليت عمومي خوبي كه در بين جوانان دارند با رويكرد مباحث بشر دوستانه و امدادي مديريت و فعاليت مي‌كنم.

  • اهل مطالعه كتاب هستيد؟ آخرين كتابي كه خوانده‌ايد چه بوده؟

بله، علاوه بر نسخه چاپي از كتاب‌هاي الكترونيك استفاده مي‌كنم اما آخرين كتابي كه همين چند روز پيش مطالعه كردم كتاب «خانواده به سبك ساخت يك جلسه مطول و مطوي در محضر مقام معظم رهبري» بود كه بخش‌هايي از فرمايشات ايشان در مورد خانواده و سبك زندگي است و موضوعات روز جامعه هم در آن گنجانده شده بود.

  • فكر مي‌كنيد آرزوهايتان به‌عنوان يك جوان، سقفي هم داشته باشد؟

جوان امروز سقف آرزوهايش بي‌انتهاست ولي باور دارم تمامي جواناني كه دل در گروي اين انقلاب و رهبري دارند دعا مي‌كنند تا پرچم اين انقلاب با دستان رهبر عزيزمان به دستان منجي عالم بشريت برسد و جهاني پر از صلح، عدل و زيبايي داشته باشيم.

کد خبر 296618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha