جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین افتتاح پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شب گذشته (چهارشنبه ۶ خرداد) با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان سینما برگزار و از پنج هنرمند تأثیر گذار نیز تقدیر شد.

سینما

به گزارش  ایسنا، در این مراسم حجت‌الله ایوبی- رئیس سازمان سینمایی- در سخنانی ضمن تقدیر از فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در گذشته وقتی مهمان خارجی داشتیم که به تهران می‌آمد می‌گفتیم ایران فقط تهران نیست و بروید اصفهان و شیراز را ببینید، اما امروز با افتخار سرمان را بالا می‌گیریم و می‌گوییم تهران ایران است. در همین جشنوارهٔ فجر هم مهمان خارجی را صبح زود دعوت کردیم که پارک آب و آتش و پل طبیعت و سرسبزی‌های تهران را ببینند. امروز تهران پر افتخار و زیبا شده و کارگاه هنری است. هر روز اثر جدید و مجسمه و تابلویی زیبا می بینیم و خوشحالیم از اتفاقات زیبایی که در کلانشهر تهران افتاده است.

ایوبی افزود: روزگاری در دنیا شهرها را به برج‌هایشان می‌شناختند،اما از وقتی پای فرهنگ به شهرها باز شد قدرت فرهنگ به قدری زیاد بود که بُتُن در مقابل فرهنگ سر تعظیم فرود آورد. امروز شهرهای بزرگ دنیا را با جشنواره‌ها تئاتر و موسیق آنها می‌شناسند و فرهنگ و هنر هویت و عظمت یک شهر را نشان می‌دهند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در روزهای سخت و "روزهای بسته شدن‌ها" در کنار اهالی فرهنگ و هنر بود گفت: اهالی فرهنگ و هنر این کارها را فراموش نمی‌کنند و سالن‌های سینما و اماکن فرهنگی که تاسیس شده را فراموش نمی‌کنند، اما ما باز هم انتظار داریم از شهرداری تهران که کمک کند به فرهنگ و هنر و هنرهای تجسمی و بویژه سینما؛ سینمای ایران با این عظمت نمی‌تواند با بودجهٔ اندک سازمان سینمایی توسعه پیدا کند و اداره شود.

حجت‌الله ایوبی با اشاره به آمارهای امیدبخش فروش فیلم‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته گفت: امدواریم در این فضای مثبتی که مردم با سینماها آشتی کرده‌اند، بتوانیم با کمک شهرداری فرهنگ و هنر این کشور را اعتلاء ببخشیم و نیاز هم نیست فیلم‌هایی که مورد حمایت شهرداری قرار می‌گیرد حتما درباره شهر باشد، چراکه سینما خود موضوعیت دارد و خود سینما جان شهر است. بخشی از شهر بتن و خدمات است که بخوبی انجام می‌شود، اما روح شهر فرهنگ و هنر است و در شهری چند میلیونی که مردم از هم دور می‌شوند هنر می‌تواند هویت هری را ایجاد کند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به خرید پلاک‌هایی توسط شهرداری تهران برای اختصاص به امور فرهنگی به نیابت از مدیرعامل خانه سینما خطاب به مسئولان شهرداری گفت: یک پلاک خوب هم پیدا کنید برای خانه سینما، چرا که خانه سینما نیاز به جایی خیلی با شکوه‌تر دارد.

در این مراسم محمود صلاحی - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - نیز با ابراز خرسندی از فعالیت مجدد جشنواره فیلم شهر بعد از چهار سال گفت: یکی از برنامه‌هایی که طراحی کردیم در سازمان این است که ما هم مثل جشنواره فیلم فجر همه ساله جشنواره فیلم شهر را برگزار کنیم.

صلاحی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری در چند حوزه فعالیت سینمایی را در دستور کار خود دارد؛ اول ساخت فیلم‌هایی که بتواند به گونه‌ای موضوعات مختلف شهر را که شهرداری با آن در ارتباط است نمایش دهد. شهرداری زمانی یک نهاد خدماتی به حساب می‌آمد، اما امروز به یک نهاد اجتماعی-خدماتی تبدیل شده و یقیناً یکی از موضوعات جدی موضوع فرهنگ و هنر در همه جلوه‌های آن است. خوشبختانه در چند سال اخیر موضوعات مختلف فرهنگی از جمله تئاتر در شهرداری مطرح بوده و گسترش پیدا کرده که در همین راستا با پیشنهاد من به شهردار تهران، در هفته‌های آینده سه سالن بزرگ ‌تئاتر به سازمان فرهنگ هنری مرتبط خواهد شد که در خدمت انجمن تئاتر باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های موسسه تصویر شهر در حوزه سینما گفت: به این موسسه سفارش کرده‌ام علاوه بر ساخت فیلم، از همه سینماگرانی که در موضوعات شهری دقت نظر بیشتری دارند و همینطور موضوعات غیر شهری که به نوعی با اهداف سازمان در ارتباط است حمایت کنند و همین جا دعوت می‌کنم از همه کسانی که در رابطه با شعار «تهران شهر همدلی» فیلمنامه‌ای یا اثری دارند ارائه کنند تا از آن حمایت کنیم.

صلاحی در پایان سیاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری را همراهی با همه مجموعه سینمایی کشور دانست و گفت با همه نهادهایی که در زمینه سینما فعالیت می‌کنند همکاری جدی خواهیم داشت.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه در شهر معضلات مختلفی هست که نمی‌شود آنها را ندید و به آنها انتقاد نکرد تاکید کرد که در کنار این اشکالات خدمات زیادی هم صورت گرفته و سپس با بر شمردن فعالیت‌های توسعه‌ای و فرهنگی انجام شده توسط شهرداری تهران فیلمسازان را دعوت کرد که درباره این فعالیت‌ها و "روابط انسانی و محبت‌آمیز شهروندان" هم سوژه طراحی کنند و فیلم بسازند.

در ادامه این مراسم که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا شده بود از فعالیت‌های اثرگذار مسعود کیمیایی و پوران درخشنده تقدیر شد و همچنین یاد و خاطره مرتضی احمدی، رسول ملاقلی پور و مهران دوستی نیز گرامی داشته شد.

مسعود کیمیایی در میان تشویق حاضران بر روی صحنه حاضر شد و با دریافت تندیس و لوح یادبود جشنواره گفت: «خیلی خوشحالم برای اولین‌بار این اتفاق می‌افتد که از شهرم تهران، جایزه بگیرم. تهرانی که به سرعت عوض می‌شود و شکل پیدا می‌کند؛ نمایشگاه نقاشی می‌شود و ارکستر سمفونیک می‌سازد برای خودش؛ تنها چیزی که فکر می‌کنم این شهر نباید داشته باشد آن بچه‌هایی هستند که تکدی می‌کنند.»

پوران درخشنده دیگر هنرمندی بود که در افتتاحیه جشنواره شهر از او قدردانی شد و در سخنان خود با اشاره به اینکه شاید این جشنواره مهمترین جشنوارهٔ ما باشد از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران مثل طرح نگارخانه‌ای به وسعت شهر و ساخت پل طبیعت قدردانی کرد و آنها را نشان دهنده وجود یک مدیر دلسوز دانست که به سلامت مردم هم اهمیت می‌دهد.

این کارگردان با اشاره به اینکه سرتاسر ایران باید این نگاه را به شهر داشته باشند گفت: به عنوان یک فیلمساز اجتماعی دربارهٔ مردم دغدغه دارم و باید در کنار همهٔ این زیبایی‌ها باید خشونت و تنش‌ها را از جامعه کم کنیم و به عنوان مسئولان کشور برای جوانان خصوصاً پسرها که مسئول تشکیل خانواده هستند ایجاد اشتغال کنیم و مسئلهٔ استخدام را برای نسل جوان جدی بگیریم.

در بخش‌های دیگر این مراسم با پخش کلیپ یادبود و دعوت از خانواده‌های هنرمندان فقید، مرتضی احمدی (بازیگر)، رسول ملاقلی پور (فیلمساز) و مهران دوستی (گویندهٔ رادیو) از فعالیت‌های هنری آنان قدردانی و تندیس جشنواره برای یادبود به آنها اهداء شد.

همچنین در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر که از سوم خرداد کار خود را آغاز کرده است با دعوت از اعضای هیئت داوران به روی صحنه برندگان بخشهای فرعی این جشنواره مشخص شدند.

هیئت داوران بخش محله شامل نیکی کریمی، رضا میرکریمی، مسعود نقاش‌زاده، هادی منبتی و مازیار رضاخانی فیلمهای زیر را شایستهٔ دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و یک دستگاه دوربین تصویربرداری دانستند:

فیلم «ضدنور» به کارگردانی کیمیا سعادت و راحله فدایی

فیلم «بی‌صداتر از سکوت» به کارگردانی غزاله بیدار

فیلم «وقت بیدار شدن» به کارگردانی علی وحیدی‌نیک

فیلم «درخت جان» به کارگردانی فرانک یوسفی

و فیلم «فرشته‌ها» به کارگردانی زهرا یاری زاده.

همچنین در این بخش به چهار فیلم تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و به چهار فیلم دیگر نیز دیپلم افتخار در قالب جوایز تشویقی هیات داوران اهدا شد.

در بخش مسابقه طرح اولیه فیلمنامه نیز تندیس بهترین طرح فیلمنامه جشنواره به مریم سادات‌پور برای طرح اولیه فیلمنامه «نشانه‌های کور» اهدا شد.

در ادامه و در بخش اقلام تبلیغاتی نیز جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

امیرحسین شجاعی برندهٔ تندیس زرین بهترین عکاس فیلم برای مجموعه عکس فیلم «ملکه»

امیر مهران برندهٔ تندیس زرین بهترین سازنده عنوان‌بندی برای فیلم «برف»

آرش معیریان برندهٔ تندیس زرین بهترین آنونس فیلم برای فیلم «سوت پایان»

و علی باقری برندهٔ تندیس زرین بهترین طراحی پوستر برای فیلم «شیار 143».

آرش صادقی نیز برندهٔ دیپلم افتخار بهترین عکس فیلم برای مجموعه عکس فیلم «آوا» شد.

کد خبر 296533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha