فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی چندسال پیش و پس از شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان در یک گفت‌وگو با روزنامه عرب زبان الحیات- چاپ لندن- گفته بودکه ایران در برخی مواقع اطلاعات نادرست در اختیار آژانس قرار می‌داد.

آژانس

اين سخنان رئيس وقت سازمان انرژي اتمي بازتاب‌هاي مختلفي در رسانه‌هاي جهان داشت و حتي برخي رسانه‌هاي داخلي كشور از رئيس وقت سازمان انرژي اتمي انتقاد كردند اما پشت صحبت‌هاي فريدون عباسي كه خود از اهداف ترورهاي هسته‌اي بود، يك توجيه قوي نشسته بود؛ ايران براي منحرف كردن جاسوسان آژانس انرژي اتمي اين كار را مي‌كرد. او گفته بود: «7 سال پيش تهران متوجه شد كه مأموران اطلاعاتي سازمان جاسوسي بريتانياMI6- - اطلاعاتي را در مورد ايراني‌هايي كه در چارچوب برنامه‌هاي هسته‌اي ايران با آژانس همكاري داشته‌اند، جمع‌آوري كرده‌اند...دانشمندان هسته‌اي ايراني نيز كه بعدها از سوي جاسوسان صهيونيست به شهادت رسيدند در ميان همين افراد بودند.»

  • فهرست 29نفره

اخيرا طرف غربي در مذاكرات هسته‌اي فهرستي 29نفره از دانشمندان و مقامات نظامي كشورمان ارائه كرده و درخواست گفت‌وگو با اين اشخاص را مطرح كرده است؛ درخواستي كه با مخالفت صريح مقامات عالي كشورمان مواجه شده است. اما چرا ايران تن به اين گفت‌وگوها نمي‌دهد؟

تنها در 10سال گذشته ايران بيش از 7هزار مأموريت بازرسي آژانس بين‌المللي اتمي را پذيرفت و اين در تاريخ فعاليت آژانس كم‌سابقه است. شهادت 4دانشمند هسته‌اي كشورمان كه در سال‌هاي گذشته رخ داد اين سؤال را به‌وجود آورد كه با وجود رعايت اسرار امنيتي درباره اين دانشمندان چگونه اطلاعات دانشمندان هسته‌اي كشورمان به بيرون درز كرد.

  • مستندات مصاحبه

تقريباً 2سال طول كشيد تا نقش بازرسان آلوده در آژانس در ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان آشكار شود. گزارش‌هاي آژانس انرژي اتمي در سال‌هاي قبل از آغاز ترورها حكايت از دسترسي آنها به دانشمندان هسته‌اي كشورمان دارد. آبان‌ماه سال 86آژانس در گزارش خود مي‌نويسد: «ايران دسترسي كافي به افراد را فراهم ساخته، به‌موقع، به سؤالات پاسخ داده و به ارائه توضيحات درخصوص موضوعات مطرح‌شده در چارچوب برنامه اقدام، شتاب بخشيده است». اسفند ٨٦ بارديگر آژانس در گزارش خود اذعان مي‌كند: «ايران همچنين به سؤالات طراحي‌شده در مداليته پاسخ داده است، به استثناي مطالعات نسبت‌داده‌شده، همچنين دسترسي آژانس به افراد درخواست‌شده را فراهم كرده است».

2سال بعد و در دي‌ماه سال 1388مسعود عليمحمدي استاد فيزيك ذرات بنيادين دانشگاه تهران مقابل درب منزلش با انفجار بمبي به شهادت رسيد. بعد از ترور شهيد عليمحمدي سايت خبري تابناك در گزارشي نوشت: «پيش‌تر از سوي بسياري از منابع رسمي كشور اعلام شده بود كه اسرائيل در كنار تلاش براي نفوذ و رخنه به طرح‌هاي اتمي ايران درصدد شناسايي دانشمندان اتمي كشور است تا با ربودن و يا ترور آنها در چرخه علمي كشور در زمينه تكنولوژي هسته‌اي اختلال ايجاد كند.» يك سال قبل از ماجراي ترور، شهيد عليمحمدي در نشستي كه به پروژه موسوم به سزامي اختصاص داشت شركت كرده و در همان نشست از سوي نمايندگان رژيم صهيونيستي شناسايي شده بود.

  • پاياني براي مصاحبه‌ها

آذرماه يك سال بعد ترور مجيد شهرياري استاد فناوري هسته‌اي دانشگاه شهيد بهشتي ابعاد گسترده‌تري از برنامه ترور دانشمندان هسته‌اي در كشور را رقم زد. ترور شهيد شهرياري 8آذرماه 1389اتفاق افتاد و 5روز بعد حيدر مصلحي وزير وقت اطلاعات از وجود جاسوس‌هايي در بين بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خبر داد و به‌طور مشخص از سرويس‌هاي موساد، CIA و MI6 در جريان اين پرونده نام برد. به‌گفته مصلحي هر 3سرويس جاسوسي به يكديگر اطلاعات داده و با يكديگر در اين حركت هماهنگ بودند.

مرداد و دي سال 1390ترور داريوش رضايي‌نژاد پژوهشگر هسته‌اي و مصطفي احمدي‌روشن معاون بازرگاني سايت هسته‌اي نطنز نقش بازرسي‌هاي آژانس در انتشار عمومي اطلاعات هسته‌اي كشورمان را پررنگ‌تر كرد. بعد از شهادت مصطفي احمدي روشن، سايت مشرق در نوشته‌اي فاش كرد بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چندي پيش از به‌شهادت‌رسيدن مصطفي احمدي‌روشن با وي ملاقاتي داشته‌اند.

در همين فاصله علي‌اصغر سلطانيه سفير و نماينده سابق كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نامه‌اي خطاب به يوكيا آمانو مديركل آژانس از اينكه آژانس به وظايف خود در قبال ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان عمل نكرده انتقاد مي‌كند. او در نامه 27آذرماه 1390خود به آمانو مي‌نويسد: اسامي دانشمندان و متخصصان ايراني كه طي بازرسي‌ها و مصاحبه‌ها همكاري متعهدانه‌اي با آژانس داشتند، از مجراي آژانس به بيرون درز كرده و در فهرست غيرقانوني تحريم اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته است. از سوي ديگر جامعه بين‌الملل شاهد پديده زشت جديد ترور دانشمندان و متخصصان هسته‌اي ايران به‌دست گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت آمريكا و رژيم اسرائيل هستند.

کد خبر 296489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha