محمد امین خرمی : عملیات گسترده ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه گروه تروریستی داعش در ۲ جبهه، در استان‌های صلاح‌الدین و انبار آغاز شد.

با همراه شدن نیروهای شیعی حشد شعبی با ارتش عراق عملیات آزادسازی رمادی آغاز شد.

در عمليات آزادسازي شهر رمادي، مركز استان انبار، نيروهاي ارتش عراق با حمايت نيروهاي شيعي و قبايل سني حضور دارند. همچنين طبق اعلام نيروهاي مردمي شيعي «حشد شعبي»، عمليات استان صلاح الدين با هدف قطع مسير تداركاتي داعش به سمت رمادي و آزادسازي پالايشگاه بيجي آغاز شده است. احمد الاسدي، سخنگوي نيروهاي حشد شعبي با حضور در كنفرانسي خبري كه به‌طور مستقيم از تلويزيون دولتي عراق پخش مي‌شد، ضمن اعلام آغاز عمليات در استان انبار، نام آن را «لبيك يا رسول‌الله(ص)» عنوان كرد.

گروه تروريستي داعش كه از اوايل سال گذشته بخش‌هايي از استان انبار را به تصرف در آورده بود، 10روز پيش موفق شد رمادي را هم تصرف كند. در حمله نيروهاي داعش به اين شهر، نيروهاي ارتش عراق و قبايل سني از اين شهر عقب‌نشيني كردند تا تروريست‌هاي داعش به 115كيلومتري غرب بغداد پايتخت عراق برسند. حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق، در پي سقوط رمادي از نيروهاي شيعي درخواست كمك كرد و اين نيروها بلافاصله در روز بعد به شرق رمادي اعزام شدند. نيروهاي حشد شعبي پيش از اين در عمليات آزادسازي تكريت هم شركت داشتند.

  • معماي گسترش داعش

طي روزهاي اخير علاوه بر رمادي شهر باستاني پالميرا در سوريه نيز به‌دست نيروهاي داعش افتاده است. روند وقايع اخير بار ديگر پرسش‌هاي زيادي را در مورد دلايل و چگونگي گسترش مناطق تحت كنترل داعش در عراق، سوريه و برخي كشورهاي ديگر مطرح كرده است. اين گروه تروريستي يك سال پس از اعلام خلافت خودخوانده‌اش، اكنون در بيش از 12كشور يا حضور عملياتي دارد يا شبكه نيروهايش را فعال كرده است. نيويورك‌تايمز در گزارشي تاكتيك‌هاي مورد استفاده اين گروه در پيشروي‌هايش را برشمرده است.

  • نفوذ و متلاشي‌كردن از درون

تاكتيك ديگر اين گروه، متلاشي‌كردن يك شهر يا روستا از درون است. نيروهاي داعش ابتدا ميان گروه‌هاي اجتماعي و مردمي مناطق نفوذ مي‌كنند و پس از شناسايي چهره‌هاي محوري در ميان مردم، آنها را با تهديد يا تطميع با خود همراه مي‌كنند. استفاد از تاكتيك «سلول‌هاي خوابيده» روش ديگر اين گروه براي تصرف مناطق شهري است. سلول‌هاي خوابيده گروه‌هاي كوچك عملياتي نيروهاي داعش هستند كه وارد شهرها مي‌شوند و به‌صورت عادي به زندگي در ميان مردم مي‌پردازند تا در موقع مقتضي و با حمله ديگر نيروهاي داعش از بيرون، كنترل شهرها و مناطق مهم شهري را از درون به‌دست بگيرند. گفته مي‌شود داعش از اين سلول‌هاي عملياتي در تصرف رمادي هم استفاده كرده است.

  • جذب گروه‌هاي تروريستي

جذب ديگر گروه‌هاي تروريستي در جهان، تاكتيك موفق داعش بوده است. در حال حاضر، حداقل 36گروه تروريستي در 18كشور با داعش اعلام بيعت كرده‌اند. بسياري از اين گروه‌ها، گروه‌هاي كوچك تروريستي هستند اما به هر حال هر كدام از آنها شبكه‌هايي در كشورهاي محل فعاليت‌شان دارند كه دامنه نفوذ داعش را گسترده‌تر مي‌كند.

  • كنترل و مديريت

به نوشته نيويورك تايمز، داعش پس از تصرف يك منطقه قوانين سختگيرانه‌اي را اعمال مي‌كند تا بتواند كنترل شهرها و روستاهاي آن منطقه را به‌طور كامل در دست گيرد. اين گروه همچنين بلافاصله سيستمي جهت مديريت شهري داير مي‌كند و خدماتي مثل فراهم آوردن آب آشاميدني، جاده‌سازي‌ و خدمات قضايي را به مردم اين مناطق ارائه مي‌دهد.

  • نقش آمريكا در مصيبت امروز عراق

چرا داعش، اين ماشين تخريب و كشتار، به اين راحتي در عراق جولان مي‌دهد؟ اين پرسشي است كه اين روزها همه از مردم عادي تا تحليلگران رسانه‌اي و حتي سياستمداران در نقاط مختلف دنيا مطرح مي‌كنند. در پاسخ‌هايي كه به اين پرسش داده مي‌شود، نام آمريكا زياد شنيده مي‌شود.

اينكه نظاميان عراقي با وجود تعداد زيادشان توان مقابله با نيروهاي داعش را ندارند، به سال 2003برمي‌گردد وقتي پل برمر حاكم نظامي موقت حكومت اشغالگر آمريكا در عراق، دستور انحلال ارتش با اخراج افسران ارشد آن را داد. اين كار با هدف پاكسازي ارتش از عوامل بعثي صورت گرفت اما همين عوامل بعد ازاخراج شدن از ارتش به سراغ تشكيل ارتش خود رفتند كه الان بدنه اصلي فرماندهي داعش را شكل داده‌است. از سوي ديگر همانطور كه دولت عراق در ماه‌هاي اخير بارها تأكيد كرده، آمريكايي‌ها باوجود اعلام تشكيل ائتلاف نظامي عليه داعش در عراق، در حمله به مواضع داعش در نقاط مختلف مماشات مي‌كنند.

مقامات سياسي و نظامي عراق مي‌گويند كه نمي‌دانند چرا آمريكا در حمله به داعش در خاك عراق يا كمك نظامي به عراقي‌ها براي مقابله با داعش، مردد است؟ اين تأخير و ترديد آمريكايي‌ها در مقابله با داعش در خاك عراق اين پرسش را مطرح مي‌كند كه آيا اساسا آمريكا مي‌خواهد كار داعش تمام شود يا نه؟

کد خبر 296354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha