همشهری آنلاین: دکتر حمید شهریاری در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۵ در کارگاهی با عنوان گزارش پیشرفت‌های ایران در جامعه اطلاعاتی درباره ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی به سخنرانی پرداخت.

حمید شهریاری

در این اجلاس که روز 4 خرداد (25 می) آغاز به کار کرده است و تا 8 خرداد (29 می) ادامه خواهد داشت، بر اساس برنامه ارائه شده در روز نخست آن، نزدیک به 30 کارگاه، یک نشست و یک جلسه با موضوع رسانه‌های اجتماعی برگزار شد که در کارگاه مربوط به گزارش‌های کشوری، با عنوان" گزارش پیشرفت‌های ایران در جامعه اطلاعاتی"، دکتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی درباره ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی به سخنرانی پرداخت و سند راهبردی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران را تشریح کرد.

از جمله موضوعاتی که در این سخنرانی مطرح شد، تبیین چشم‌انداز، ماموریت‌ها و راهبردهای ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی ایران بود.

عناوینی همچون ابعاد اخلاقی گم‌نامی، حریم خصوصی، اینترنت و کودکان، نوجوانان و جوانان، مسئولیت خانواده‌ها، جریان آزاد و شرایط فرهنگی دینی آن، مالکیت فکری و لزوم رعایت آن در فضای مجازی، نقش فضای مجازی در تقویت نهادهای مدنی، حضور همگانی و مسئولیت دولت در این فضا، ابعاد اخلاقی پژوهش در فضای مجازی، ابعاد اخلاقی بازی‌های رایانه و مسئولیت ذی‌نفعان از جمله مباحثی بودند که در این سخنرانی به آن پرداخته شد.

هم چنین در این سخنرانی به نحوه تدوین اصول اخلاقی در جامعه اطلاعاتی نیز اشاره شد و راهبردهای آن مطرح شد.

سال گذشته سند اخلاق در فضای مجازی تحت اشراف و مدیریت دکتر حمید شهریاری منتشر شد. این سند که یکی از اسناد زیر بخشی سند جامعه اطلاعاتی است، راهبردها و راه‌کارهای دستیابی به یک جامعه اخلاقی جهانی را مورد توجه قرار داده است.

در این کارگاه دکتر بهروز مینایی معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز درباره برنامه‌های به انجام رسیده در خطوط عمل جامعه اطلاعاتی سخنرانی کرد و طرح‌های انجام‌شده در هر یک از این خطوط را به طور مجزا تشریح کرد.

در این کارگاه دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و برخی از مسئولین دولتی نیز حضور داشتند.

اجلاس سران جامعه اطلاعاتی بزرگ‌ترین رویداد جهانی در باب توسعه فناوری اطلاعات در جهان است که هر سال با همکاری سازمان‌های مهمی همچون اتحادیه جهانی ارتباطات، یونسکو، یو ان دی پی، آنکتاد، فائو، سازمان جهانی مالکیت فکری و بسیاری دیگر از ذی نفعان جامعه اطلاعاتی جهانی برگزار می‌شود.

کد خبر 296353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha