براساس آمارهای رسمی بورس تهران روند کاهش سود شرکت‌های فعال در بازار سهام که از پارسال شروع شده همچنان ادامه دارد در سایه توجه به تورم، زخم رکود اقتصادی هر روز کهنه‌تر می‌شود.

بورس

اين زخم را مي‌توان از طريق آمار فعاليت شركت‌هاي بورس اندازه‌گيري كرد. تازه‌ترين اطلاعات بيانگر آن است روند نزولي كاهش سود شركت‌هاي بورس همچنان ادامه دارد.به‌گزارش همشهري، متوليان اقتصاد در دولت اميدوارند ظرف 2سال آينده به رشد اقتصادي 3درصد دست يابند اما آمار‌ها قصه ديگري را روايت مي‌كنند. براساس آخرين اطلاعات آماري منتشر شده، روند سودآوري شركت‌هاي بورس همچنان در حال كاهش است ضمن اينكه برخي آمار‌هاي هشدار‌دهنده نيز حكايت از آن دارد كه بخش زيادي از سودي كه شركت‌ها در سال مالي جاري به‌دست آورده‌اند نيز از محل اصلي فعاليت اين شركت‌ها (سود عملياتي) به‌دست نيامده است و شركت‌هاي ايراني در طول 4سال گذشته بيشتر با استفاده از سود غيرعملياتي در تلاش براي حفظ روند سودآوري و حاشيه سودشان بوده‌اند. البته اين رويه تازه‌اي نيست.

در سال‌هاي گذشته بسياري از بانك‌ها به جاي اينكه با جذب منابع از سوي مردم و تزريق آن به صنعت به افزايش توليد ناخالص داخلي كمك كنند منابع مالي مردم را جذب و از آن براي خريد و فروش ملك استفاده كردند و آن زمان هم كه بازار ملك با ركود مواجه شد املاك روي دست‌شان ماند، همين عامل موجب شد كه در حال حاضر ارزش دارايي‌هاي برخي بانك‌ها حتي از مرز 148هزار ميليارد تومان هم فراتر رود، كه اين مقدار دارايي براي يك شركت در تاريخ اقتصاد ايران بي‌سابقه است. اين به‌معناي آن است كه در فضاي ركود اقتصادي شركت‌هاي ايراني چاره‌اي نداشته‌اند در سايه اجراي سياست سركوب قيمت‌ها توسط دولت و همچنين پايين بودن حاشيه سودشان ناشي از بالا بودن تورم به كارهايي به جز فعاليت اصلي‌شان روي بياورند تا بلكه سود‌شان را حفظ كنند.

به بيان بهتر بسياري از صنايع يا فعاليت‌شان با توجه به ركود تورمي كه كاهش پيدا كرده است و يا از ترس توبيخ در نتيجه اجراي سياست سركوب قيمت‌ها توسط دولت دست به كار‌هاي ديگري زده‌اند. در چنين شرايطي آمار‌هاي رسمي همچنان تكان‌دهنده است و نشانه‌هاي اميدبخشي از مداواي ركود اقتصادي ايران نمي‌دهد.دولت در طول 24ماهه گذشته تمام تلاش‌اش را براي حل پرونده هسته‌اي و كاهش تورم كرده است اما هنوز برنامه شفافي درباره مداواي ركود مشاهده نمي‌شود.

  • آمار‌ها چه مي‌گويد

مطابق آمار رسمي بورس تهران روند نزولي سود شركت‌هاي بورس كه از چندين فصل پيش شروع شده بود همچنان ادامه دارد. اين آمار‌ها نشان مي‌دهد كه سود 300شركت بورس كه در 2فصل اخير نزديك به 2500ميليارد تومان كاهش يافته بود و به مرز 50هزار ميليارد تومان رسيده بود در آخرين پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس باز هم كاهش يافته و اكنون با 178ميليارد تومان كاهش به 49هزارو873 ميليارد تومان رسيده است. مجموع درآمد كل شركت‌هاي فعال در بازار سهام ايران(بورس تهران و فرابورس) در حال حاضر رقمي معادل 314هزار ميليارد تومان معادل 95.1ميليارد دلار است كه سود خالص شركت‌هاي فرابورس نيز از اين مقدار درآمد 10هزار ميليارد تومان است. همين اعداد به‌خوبي گوياي اين است كه بخش مهمي از توليد ناخالص داخلي ايران توسط شركت‌هاي بورس ساخته مي‌شود.

  • نزول 27ميليارد دلاري ارزش سهام شركت‌ها

به موازات كاهش توليد در شركت‌هاي ايران آمار‌ها همچنين گوياي ارقام تكان‌دهنده ديگري نيز هست. براساس آمار موجود از ارديبهشت سال گذشته فقط شركت‌هاي فعال در بورس تهران 88هزار ميليارد تومان معادل 27ميليارد دلار از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند. در اين مدت همچنين شاخص بورس تهران معادل 17درصد كاهش يافته است. همچنين از ابتداي امسال تاكنون دفعات معاملات انجام شده در بورس تهران با 34درصد كاهش نسبت به فروردين‌ماه از 1576هزار دفعه به 1039هزار دفعه رسيده است.

کد خبر 296345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha