سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت آلمانی خودروسازی آئودی که ماه گذشته سوخت دیزلی بدون کربنی را ابداع کرد که از آب، دی‌اکسید کربن و منابع انرژی پایدار به دست می‌آمد، اکنون خبر از تولید سوختی ترکیبی می‌دهد که با کمک ذرت تولید می‌شود.

سوخت

براساس گزارش ساينس الرت، آئودي ماه گذشته اعلام كرد ميزان توليد سوخت بدون كربنش را به روزانه 160 ليتر خواهد رساند و به زودي از آن براي به حركت درآوردن خودروي آئودي A8 استفاده خواهد‌كرد. اكنون اين شركت سوخت تركيبي پاك و بدون فراورده‌هاي نفتي ابداع كرده كه آن را اي- بنزين ناميده است. اين سوخت جديد كه توسط شركت همكار آئودي، گلوبال بيوانرژي توليد شده، برپايه تبديل گلوكوز ذرت به گاز ايزوبوتان توليد مي‌شود.

اين گاز كه معمولا از آن در سيستم‌هاي خنك‌كننده استفاده مي‌شود، يكي از اساسي‌ترين محصولات صنعت پتروشيمي نيز به شمار مي‌رود. سالانه بيش از 13 ميليون تن از اين گاز از نفت استخراج شده و در توليد انواع مختلفي از سوخت، پلاستيك و الاستومرها استفاده مي‌شود. با اين‌همه شركت گلوبال بيوانرژي گاز ايزوبوتان را به سوختي با كيفيت و بدون سرب تبديل كرده‌اند. اين گاز در مرحله بعدي تحت فرايند تصفيه قرار گرفته و به شكل مايع ذخيره مي‌شود. بخشي از آن به آلمان انتقال داده مي‌شود تا به سوخت ايزواكتان تبديل شده و از آن بنزيني 100 اكتاني به دست بيايد.

اكتان واحد ميزان فشاري است كه سوخت پيش از احتراق مي‌تواند تحمل كند، اگرچه اكتان پايين‌تر براي موتورهاي ديزلي مناسب است، اما اكتان‌هاي بالاتر براي موتورهاي بنزيني مناسب‌تر بوده و هرچه اين عدد بالاتر برود، كارايي سوخت افزايش پيدا مي‌كند.

تيم توليد‌كننده اين سوخت مي‌گويند سوخت ايزواكتان آنها را مي‌توان به عنوان مكملي براي سوخت‌هاي پاك كنوني مورد استفاده قرار داد تا به كارايي آنها افزوده شود و يا مي‌توان به تنهايي از آن به عنوان سوخت استفاده كرد. از آنجايي كه اين سوخت داراي بنزن و سولفور نيست، بسيار پاك مي‌سوزد.

شركت آئودي و گلوبال بيوانرژي قصد دارند در مرحله بعد براي توليد انبوه اين سوخت راهكاري انديشيده و فرايند توليد را به اندازه‌اي بهبود ببخشند تا به هيچ ماده‌ جانبي به جز آب، هيدروژن، دي‌اكسيد كربن و نور خورشيد براي توليد اين سوخت نيازي نداشته‌باشند.

کد خبر 296286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha