همشهری آنلاین: وزیر کشور در هفتاد وسومین جلسه شورای اجتماعی کشور با تاکید بر کاهش آستانه تحمل مردم در شرایط کنونی گفت: کاهش آستانه تحمل مردم می‌تواند ناشی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

رحمانی فضلی وزیر کشور

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی در این جلسه توجه به تنش‌های به وجود آمده در کشور را امری حیاتی خواند و افزود: برخی تنش‌های اجتماعی در کشور رسانه‌ای می‌شود و برخی دیگر در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود و در کمترین زمان ممکن جلوی آنها گرفته می‌شود، اما موضوع کاهش آستانه تحمل مردم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. در حادثه مهاباد اگر خویشتنداری نیروی انتظامی وجود نداشت، این موضوع می‌توانست به یک مصیبت بزرگ تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به وجود گروه‌های معاند مانند پ.ک.ک و... در آن منطقه اگر عملکرد مناسب نیروی انتظامی وجود نداشت، می‌توانست یک موضوع اجتماعی کوچک، به یک موضوع امنیتی تبدیل شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در کشور امکانات بسیاری وجود دارد و تمام شبکه‌های اجتماعی توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط رصد می‌شوند، اما باید این رصد با پیش‌بینی و پیشگیری همراه باشد تا قبل از وقوع حادثه‌ای از تبدیل آن به یک موضوع امنیتی جلوگیری کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در فاصله دو روز از حادثه مهاباد شاهد تجمع مردم در آنجا بودیم که باید به این نکته توجه داشته باشیم که در فاصله دو روز مسئولان چه اقدامی می‌توانند انجام دهند. قطعا تحلیل و دلیل‌یابی این موضوع اگر مقدمه‌ای برای پیشگیری حوادث بعدی باشد بسیار مناسب است؛ اما اگر شاهد تکرار چنین وقایعی باشیم، قطعا این تحلیل و دلیل‌یابی بی‌فایده بوده است.

  • قدردانی وزیر کشور ازعملکرد ناجا و همکاری مردم دردو حادثه تبریز و مهاباد

وی با اشاره به حادثه تبریز ادامه داد: باید ازعملکرد نیروی انتظامی در حادثه تبریز نیز تشکر کنیم و همچنین از همکاری مردم در هر دو حادثه تبریز و مهاباد قدردانی کنیم. بزرگان شهر مهاباد در این حادثه همکاری کردند و با توجه به گزارش‌هایی که درخصوص حضور افراد مسلح در میان جمعیت وجود داشت، خوشبختانه هیچ اتفاق ناگواری در شهر مهاباد به وقوع نپیوست.

وزیر کشور ادامه داد: در تبریز 100 هزار نفر از مردم با هیجاناتی که درخصوص برگزاری یک مسابقه فوتبال وجود داشت به خیابان‌ها آمدند و تعدادی از افراد نیروی انتظامی زخمی شدند؛ اما عملکرد مناسب نیروی انتظامی از تشدید حادثه جلوگیری کرد. در ایرانشهر نیز ماشینی که حامل سوخت قاچاق بود، براثر یک سانحه منفجر شد و در فاصله کمی 2000 نفر با شرایط هیجانی که داشتند، در آنجا حاضر شدند. قطعا وظیفه ما کنترل و مدیریت چنین حوادثی است و باید تلاش کنیم با مدیریت مناسب از وقوع این حوادث جلوگیری کنیم.

رحمانی‌فضلی امیدبخشی به مردم را یکی از موضوعاتی دانست که بر آستانه تحمل مردم تاثیرگذار است و افزود: نقش و عملکرد رسانه‌ها بسیار موثر است. از رسانه‌های دولتی گرفته تا غیردولتی، امروز جهت‌گیری ایجاد نشاط و افزایش امید برای حل مشکلات مردم در آنها کم است. با توجه به شرایط منطقه‌ای و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم باید رسانه‌ها تلاش کنند نشاط و امید را در مردم افزایش دهند. اگر مردم نسبت به آینده امیدوار باشند و همدلی و همزبانی میان مردم و دولت ایجاد شود، قطعا جلوی سوءاستفاده برخی از آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود، بی‌تردید مردم باید در صحنه باشند.

وی ادامه داد: قطعا باید انتقاد سازنده وجود داشته باشد ولی بزرگنمایی نقاط ضعف قابل قبول نیست. امسال در کشور انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش داریم و تجربه نشان داده که برخی از کاندیداها از این موضوعات برای طرح خودشان استفاده می‌کنند که البته با نزدیکی به انتخابات در وزارت کشور دستورالعملی تهیه می‌کنیم که همه دستگاه‌ها باید در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند.

  • بزرگترین آسیب اجتماعی در حوزه نظام آموزش عالی

وزیر کشور با اشاره به بحث برگزاری کنکور در کشور گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی در حوزه نظام آموزش عالی به این مقدمه استوار است که باید به نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه کشور توجه و نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. باید این موضوع سنجیده شود که نیروی انسانی نظام آموزش عالی در عرصه‌های اجتماعی چقدر موثر بوده است.

رحمانی‌فضلی افزود: ناامیدی‌هایی که برای عدم پیدا کردن شغل مناسب وجود دارد و استرس‌های قبل و بعد کنکور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد و برای این موضوع راه حل‌های مناسب در نظر گرفته شود و پس از ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص این موضوع تصمیمات لازم گرفته شود.

  • حل موضوع حاشیه‌نشینی‌ها با نگاه سیستمی، جامع و مستمر

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: در زمانی گفته می‌شد که باید این حاشیه‌نشینی‌ها تخریب شود اما تجربه نشان داد تخریب راه‌حل مناسب نیست و حتی ساماندهی بدون توجه به مبدا و منشاء مهاجرت نیز مشکلات زیادی را به بار می‌آورد که مثال‌های آن را در سال 72 و در شهر مشهد شاهد بودیم.

وزیر کشور ادامه داد: ما در قبال این برادران و خواهران دینی خود وظایفی داریم و آنها حقی به گردن ما دارند. کارگروهی که مسئول این کار است باید روی این موضوع اقدامات علمی انجام دهد و با یک نگاه سیستمی، جامع و مستمر این موضوع را در کشور حل کنیم.

رحمانی‌فضلی به برگزاری جشنواره شاه‌چراغ نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم همه دستگاه‌هایی که می‌توانند در خصوص برگزاری این جشنواره کمک کنند تا شاهد برگزاری مناسب آن و تاثیراتش بر مردم باشیم.

  • درخواست وزیر کشور از تمامی دستگا‌ه‌ها برای ارائه برنامه‌های فراغتی

وی در ادامه به مساله تابستان و تعطیلی 13 میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: با تعطیلی مدارس 13 میلیون دانش‌آموز عازم خانه، خیابان و جامعه می‌شوند که تمامی دستگاه‌ها باید پیشنهادات خود را برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت آنها ارائه کنند.

وزیر کشور به بحث مسافرت‌ها و اوقات فراغت و مسافرت مردم به سواحل کشور اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته با برنامه‌ریزی مناسبی که انجام شد، 50 درصد کاهش غرق‌شدگان در سواحل را داشتیم و دستگاه‌های مختلف به ویژه بسیج عملکرد بسیار خوبی داشت که امیدواریم در سال جاری نیز با تقسیم وظایف و برنامه‌ریزی بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم اما وزارت کشور نیز در تلاش است با اختصاص کمک مالی در بهبود عملکردها تاثیرگذار باشد.

  • ضرورت رعایت شئونات اسلامی به ویژه حجاب در تابستان

رعایت شئونات اسلامی به ویژه حجاب یکی دیگر از موارد مورد تاکید رحمانی‌فضلی برای فصل تابستان بود.

وی ادامه داد: سال گذشته با هماهنگی کمترین اعتراضات را شاهدبودیم و با تقسیم وظایف مناسب عملکرد خوبی حاصل شد امیدواریم امسال نیز دراین خصوص موفق باشیم.

وزیر کشور به نزدیکی ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: باید شئونات ماه مبارک رمضان را رعایت کنیم که در این زمینه نیز تقسیم وظایف انجام می‌شود و امیدواریم با طرح مساله و نگاه به پیشنهادات، عملکرد مناسبی برای سال جاری داشته باشیم.

کد خبر 296195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha