همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این گیاهان در چند سال اخیر (بدون احتساب زعفران) بین ۴۵ هزار تا ۶۵ هزار هکتار رسیده است.

افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی

به گزارش ايرنا، دکتر محمد حسن عصاره روز دوشنبه با اشاره به این که سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور بر اساس شرایط خشکسالی نوسان دارد، افزود: مقدار زیادی از کشت گیاهان دارویی به شیوه دیم انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، مرکزی، همدان، کرمانشاه و اصفهان بیش‌ترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را در کشور دارند.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بیان کرد: زرشک، گل محمدی، عناب و نعنا فلفلی بالاترین سطح زیر کشت در بین گیاهان دارویی را دارند که از فراورده‌های آنها نیز استفاده می‌شود.

عصاره، سطح زیر کشت زعفران را در کشور بیش از 80 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اگر زعفران را به عنوان یک گیاه دارویی قلمداد کنیم بالاترین سطح زیر کشت را در بین این گونه گیاهان دارد.

وی با اشاره به این که تاکنون بخشی از داروهای گیاهی وارد فهرست بیمه شده‌اند، اظهار کرد: 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند تا مردم با آرامش از آن‌ها استفاده کنند.

حدود 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد 1400 تا 1800 گونه آن دارای خواص دارویی است. ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علی‌رغم تنوع و قابلیت‌های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می‌رسد که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.

بر اساس یک برآورد 750 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود 75 هزار گونه دارای خواص دارویی هستند و در حال حاضر 20 هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می‌گیرند.

کد خبر 296173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha