یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

ماجرای ساخت هتلی در شمال غرب تهران که در هفته‌های اخیر مطرح شده است، در صحن علنی شورای شهر مطرح شد که با پاسخ شهردار پایتخت همراه شد.

شورای شهر

شهردار تهران در صحن شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه امروز بيشتر از هر زمان ديگري بايد به فكر نياز‌هاي شهر تهران باشيم گفت: در تهران نه شهر بازي مناسب وجود دارد نه هتل و ما نيازمند طرح‌هاي حمايتي براي ترغيب سرمايه‌گذاران براي ورود به اين بخش هستيم. ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز به ايراد سؤال خود از شهردار تهران در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در هتل اسپيناس2 پرداخت. قناعتي در اين جلسه سخنان خود را با قرائت سوگند‌نامه اعضاي شورا آغاز كرد و گفت:

در اين سوگندنامه آمده؛ مادامي كه ما عضو شوراي اسلامي شهر هستيم بايد در استيفاي حق مردم كوشا و نسبت به اجراي مقررات و قانون مصر باشيم. وي در ادامه به طرح موضوع پرداخت و گفت: در ابتدا بايد بگويم من با ساخت هتل اسپيناس بلكه با ساخت مجموعه‌هاي اينچنيني كه سبب اشتغالزايي، جذب توريست، رونق اقتصادي و رونق صنعت هتل‌سازي‌ مي‌شود مخالف نيستم و اگر كميسيون ماده 5مجوز هتل 100طبقه هم مي‌داد با آن موافق بودم.

قناعتي در ادامه به تخلفات صورت‌گرفته در هتل اسپيناس اشاره كرد و افزود: اما تخلفات صورت‌گرفته در هتل اسپيناس بدين شرح است؛ نخستين تخلف اين پرونده مربوط به پلاك و شناسه ساختمان است. به مجرد اينكه ما به ساختمان رجوع كرديم مشخص شد پلاك و شناسه مشخص وجود ندارد و پلاكي كه روي ساختمان بود مربوط به ساختماني در شهرآرا مي‌شد. عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: تخلف بعدي مربوط به مجوز‌هاي كميسيون ماده 5با توجه به پهنه تعريف شده در اين محدوده است. براساس رأي نخستين كميسيون ماده 5اين ساختمان مي‌بايست در 8طبقه از زير زمين به بالا ساخته مي‌شده كه در رأي دوم كميسيون ماده 5به 16طبقه از روي همكف‌و‌نيم طبقه تبديل مي‌شود.

وي ادامه داد: بنا به درخواست شهردار منطقه كميسيون سوم ماده 5رأي به 17طبقه از روي همكف و نيم طبقه مي‌دهد. قناعتي گفت: دومين تخلف ساخت طبقات 18، 19و 20است كه بر اين اساس شهردار منطقه بدون مجوز كميسيون ماده 5جلسه‌اي مي‌گذارد و مجوز اين طبقات را صادر مي‌كند اين در حالي است كه خود شهردار حق ندارد چنين كاري انجام دهد. وي افزود: براساس رأي كميسيون ماده5 كل مساحت تراكم مجاز بالغ بر 68هزار و 648مترمربع مي‌شده، اما در برگه عدم‌خلاف اين ساختمان مساحت 68هزار و 994مترمربع ثبت‌شده يعني بيش از 300متر تخلف نوشتاري و اجرايي.

وي اضافه كرد: اين ساختمان تأييديه آتش‌نشاني نيز ندارد هر چند براي طبقات 18به پايين تأييديه وجود دارد اما اين تأييديه براساس تعاريف و اصول مبحث 3نيست. قناعتي همچنين به ساخت استخر در طبقه 20اين هتل اشاره كرد و گفت: ساخت استخر در طبقه 20با توجه به اينكه قبلا در طبقات زيرزمين پيش‌بيني‌شده، خود جاي سؤال است كه البته گفته‌اند اينجا استخر نيست بلكه يك بركه است. بعد از بخش اول سخنان قناعتي، شهردار تهران براي ارائه پاسخ پشت تريبون رفت.

محمد باقر قاليباف پس از تبريك اعياد شعبانيه و سالروز آزاد‌سازي‌ خرمشهر در پاسخ به ابهامات مطرح شده مربوط به پروژه هتل اسپيناس 2 گفت: اگر عضو شورا به وظيفه قانوني خود كه سؤال كردن يا استيضاح كردن است بپردازد چه جايي براي سياسي كاري باقي مي‌ماند! اين حق مسلم اعضاي شوراست و به‌طور حتم وظيفه من هم اين است كه چه اين سؤال را وارد بدانم يا ندانم بايد به آن پاسخ دهم.

قاليباف خطاب به اعضاي شورا گفت: دوستان همانطور كه مي‌دانيد شهر تهران با يك چالش اصلي مواجه است كه همان آلودگي هواست و همه موضوعات از قبيل حمل‌ونقل و ترافيك حول اين محور مي‌چرخد كه البته ما ماموريت‌هاي ويژه‌اي براي حل اين معضل در برنامه‌هاي درازمدت شهرداري تعريف كرده‌ايم. شهردار تهران سپس اظهار داشت: اگر نيك بنگريم و در وضعيت شهر دقيق شويم متوجه 2 عيب و نقص بزرگ ديگر خواهيم شد‌؛ نخست عدم‌وجود شهربازي و دوم عدم‌وجود هتل‌هاي باكيفيت. وي ادامه داد: شما ببينيد آيا امروز در شهري كه 12ميليون جمعيت ساكن و غيرساكن دارد ما يك شهر‌بازي استاندارد داريم، كما اينكه شهربازي‌هاي ما در حد يك شهر 500 هزار نفره هم نيست.

قاليباف همچنين به موضوع هتل‌سازي‌ اشاره كرد و گفت: شما ببينيد ما قبل از انقلاب چه هتل‌هايي ساختيم و بعد از انقلاب چه هتل‌هايي كه به جرأت مي‌توان گفت جز هتل اسپيناس واقع در بلوار كشاورز هتل ديگري نداريم. شهردار تهران ادامه داد: در اين راستا در همين شوراي اسلامي شهر تهران مصوبه‌اي داريم مبني بر رسيدگي به شهربازي‌ها و نيز ساخت هتل‌ها كه تصميمات بسياري به ما ابلاغ شد. قاليباف سپس اظهار داشت: در موضوع ساخت هتل خود شورا مصوبه دارد كه تراكم از 120درصد به 200درصد افزايش يابد و يا اينكه عوارض هتل را به‌صورت عوارض صنعتي ببينيم به بياني رايگان و يا اينكه دولت خود براي ساخت هتل وام 4درصد مي‌پردازد و زمين به‌صورت اجاره به شرط تمليك از دم قسط در اختيار سرمايه‌گذار قرار گيرد، اينها همه نشانگر آن است كه هتل‌سازي‌ براي ما داراي اهميت است و اين صنعت نياز‌مند حمايت.

قاليباف در ادامه به موضوع هتل اسپيناس 2اشاره كرد و گفت: در كميسيون ماده 5تنها جايي كه ما هيچ محدوديتي براي آن قائل نيستيم ساخت هتل است پس اگر در هتل اسپيناس 3 بار مجوز كميسيون صادر شده به اين خاطر است كه متولي هر چقدر بخواهد بسازد ما مخالفتي نداريم. قاليباف تصريح كرد: در همين كميسيون ماده 5 بيش از 35مورد براي هتل‌سازي‌ مجوز صادر شده است اما در عمل هيچ‌كس حاضر به ساخت نشد و اين مجموعه هتل اسپيناس تنها مجموعه‌اي است كه مرد و مردانه ايستاده و هتل ساخته تا آبرويي براي شهر باشد.

قاليباف در ادامه خطاب به قناعتي گفت: اما بحثي كه برادر ما آقاي قناعتي مطرح كردند، تنها تخلفي كه در سؤالات ايشان مطرح شده بود اضافه بنا بود و من به اين سؤال پاسخ مي‌دهم.شهردار تهران اظهار داشت: اين هتل با احتساب مجوز كميسيون در 68هزار و 648متر فضا بار‌گزاري داشته كه قريب به 69هزار مترمربع است كه در اين 69هزار متر 300متر اضافه بارگزاري كرده است. حال در جايي كه برخي پروژه‌هاي 20هزار متري بيش از 5هزار متر اضافه بار‌گزاري دارند آيا اين 300متر را مي‌توان به‌حساب آورد؟

قاليباف در ادامه ياد‌آور شد: شهرداري در برابر تخلفات محكم ايستاده است . اين هتل (اسپيناس2) در نما و ساخت افتخار كشور است و بايد از اينگونه اقدامات حمايت شود. قاليباف همچنين در پاسخ به ابهامات مطرح شده گفت: بايد بگويم نقشه‌هاي معماري هيچ ربطي به كميسيون ماده 5 ندارد و اين كميسيون تنها ميزان بارگزاري را تعيين مي‌كند بنابراين اينكه مطرح مي‌شود نقشه معماري در كميسيون ماده 5 لحاظ نشده محلي از سؤال ندارد. نقشه معماري از اختيارات شهرداري است. قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود گفت: من معتقدم كه مديران شهرداري براي اين موضوع كوتاهي، كم‌كاري و تخلف نكرده‌اند و 300متر اضافه بارگزاري در 69هزار متر محلي از تخلف ندارد.

وي با اشاره به ساخت استخر در طبقه 20اظهار داشت: در طبقه 20اين هتل بحث استخر نيست بلكه يك بركه است با عمق 60تا 70سانتي متر براي زيبايي بيشتر و به نوعي يك جاذبه توريستي با همه اين حرف‌ها ما اين را تخلف دانستيم و به كميسيون ماده 100گزارش كرديم. اگر هم كميسيون ماده 100راي تخريب بدهد ما اجرا مي‌كنيم.

ابوالفضل قناعتي بعد از سخنان شهردار تهران گفت: من باز تأكيد مي‌كنم كه به هيچ عنوان با هتل و هتل‌سازي‌ مخالف نيستم اما آنجا كه خارج از ضوابط حركت‌ كرده‌ باشد، مخالفم. وي ادامه داد: از 2سال پيش 1300متر تخلف اين پروژه در كميسيون ماده 100وجود دارد و اين به جز 300متر تخلف ذكر شده است كه در عدم‌خلاف آمده و اين در حالي است كه عدم‌خلاف مربوط به 2سال پيش بوده حال آنكه 10هزار متر به علاوه اين 300متر تخلف در اين پروژه وجود دارد كه البته با صراحت نمي‌گويم و نياز به زمان براي ارائه مستندات دارم. قناعتي خاطرنشان كرد: بحث ما اضافه بنا نيست بلكه اضافه طبقات است. طبق بند 3- 8 شهردار منطقه در پهنه‌هاي تاريخي و G حق ندارد اضافه طبقه بدهد و اين ساختمان هم در پهنه G واقع شده است.

وي در ادامه و خطاب به شهردار تهران گفت: آقاي قاليباف در شهر تهران تنها در سال 93بالغ بر 13هزار پرونده تخلف به كميسيون ماده 100ارسال شده كه 2246مورد مربوط به منطقه 2بوده است يعني بالاي 15درصد. در اين هنگام شهردار تهران گفت: در حال حاضر بحث ما فقط مربوط به هتل اسپيناس است در غيراين‌صورت شهرداري بر اينكه تخلف ساختماني به جرم تبديل شود بسيار همت گمارده، همين الان شهردار ناحيه ما در منطقه كن به‌واسطه اجراي حكم تخريب كميسيون ماده100با قمه مجروح شده و وضعيت اسفباري دارد.ما هم به‌دنبال جلوگيري از تخلف هستيم.

ابوالفضل قناعتي در ادامه باز بر مواضع خود تأكيد كرد و گفت: با تمام اين تفاسير چرا ما بايد اجازه تخلف بدهيم و بعد بخواهيم جلوي آن را بگيريم. وي ادامه داد: چرا 3سال پيش در زمان تصدي خود شهردار بايد يك طبقه در معرض ديد عموم در پاساژ علاءالدين خلاف ساخته شود و بعد از 3سال شهردار تهران بگويد بايد خراب شود.

قناعتي در بخش ديگري از سخنان خود به عدم‌وجود پد هلي‌كوپتر در اين ساختمان اشاره كرد و گفت: طبق قانون ساختمان‌هاي بالاي 16طبقه بايد داراي پد هلي‌كوپتر باشند كه اين هتل فاقد اين پد است و اين نيز يكي ديگر از تخلفات اين مجموعه است.در اين هنگام رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد داد اين موضوع با حضور آقاي قناعتي در كميسيون شهر‌سازي‌ و معماري و همچنين كميسيون نظارت و حقوقي به‌طور دقيق بررسي شود.

قناعتي در سخنان پاياني خود گفت: در اينكه آقاي قاليباف چهره‌اي مشروع و قابل دفاعي هستند شكي نيست. قاليباف فرمانده من بوده، فرمانده لشكر بوده و من پشت او نماز مي‌خوانم و هر زمان هم كه لازم باشد كلاش دست مي‌گيرم و حتي بي‌سيم‌چي او مي‌شوم. قاليباف فرمانده‌ام در جنگ بود اما من بحثم ايراد سيستمي است نه خود شهردار تهران. بنابراين مي‌خواهم بگويم مباحث مطرح‌شده من را قانع نكرد.شهردار تهران در اين هنگام خطاب به قناعتي گفت: اگر تخلفي براي من محرز شود بدون چون و چرا با متخلف برخورد خواهم كرد منتها در ابتدا بايد متقاعد شوم.

  • توضيحات معاون شهرسازي شهردار

روز گذشته پژمان پشمچي‌زاده معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران هم در پاسخ به برخي ابهامات و تخلفات مطرح شده در ساخت‌وساز هتل اسپيناس با اشاره به جلساتي كه با مهندس قناعتي عضو شورا و نيز بازديدي كه از هتل داشته است اظهار داشت: اين موضوع با موضوعي كه در هتل اسپيناس محل اختلاف قرار گرفته است اجراي بند 3-8 مصوبه طرح تفصيلي است كه شهرداري منطقه 2به استناد اين بند از مصوبه پروانه ساخت 18طبقه را داده است.

وي در ادامه اظهار داشت: اينكه شهرداري منطقه به استناد بند 3-8مصوبه طرح تفصيلي مجوز ساخت را براساس سطح مصوب كميسيون ماده 5 داده است كاملاً كاري كارشناسي است. در اين مصوبه تأكيد شده است كه در كليه زير‌پهنه‌ها به استثناي اراضي بافت‌هاي تاريخي و پهنه‌هاي صنعتي و پهنه‌هاي تجاري اطراف بافت‌هاي تاريخي و فضاهاي سبز با كاهش سطح اشتغال طبقات و با رعايت سقف تراكم مجاز به‌منظور تحقق پذيري راهبردهاي طرح جامع شهر تهران مي‌تواند عمل كند چراكه در كميسيون ماده 5تصويب شده است كه اين استثناء را شامل نمي‌شود.

پشمچي‌زاده افزود: بنابراين افزايش تعداد طبقات با تأييد شهرداري منطقه مجاز بوده است. معاون شهرسازي شهردار تهران يادآور شد: دليل استفاده شهرداري منطقه از اين مصوبه هم كسر بناي اجرا شده با آنچه در كميسيون ماده 5مصوب شده است بوده. وي افزود: كميسيون ماده 5براساس پهنه و شرايط زمين مجوز ساخت 68648مترمربع بنا را صادر مي‌كند اما در اجرا حدود 1344متر كسري در ساخت به‌وجود مي‌آيد كه منطقه به استناد مصوبه 3زيربناي مجاز كميسيون ماده 5اجازه ساخت طبقه 18را مي‌دهد.

ابوالفضل قناعتي درخصوص اظهارات معاون شهرسازي و معماري شورا گفت: من براساس مستندات و مدارك اظهارنظر كرده‌ام. مدرك براي من قانون است. در بند 3-8مصوبه طرح تفصيلي همانطور كه اشاره شد شهردار نمي‌تواند براي پهنه‌هاي G و R2و SC مجوز اضافه بنا بدهد. هتل اسپيناس نيز در پهنه‌اي كه فضاي سبز بوده است ساخته شده. قناعتي افزود: موضوع ديگري كه بايد به آن اشاره داشت بحث رعايت نكردن استانداردهاست چرا‌كه در ساختمان‌هاي بالاي 16طبقه بايد پد هلي كوپتر درنظر گرفته شود در كجاي اين ساختمان چنين امكاني تعبيه شده است.

با پايان‌يافتن سخنان معاون شهردار تهران اعضاي شورا نيز به بيان نقطه‌نظرات و ديدگاه‌هاي خود پرداختند كه طي آن اسماعيل دوستي، محمدمهدي تندگويان، محمد سالاري، علي صابري، حبيب كاشاني، عليرضا دبير، احمد مسجدجامعي، احمد دنيامالي، اقبال شاكري، مرتضي طلايي، احمد حكيمي‌پور، رحمت‌الله حافظي و محسن پيرهادي در اين زمينه سخن گفتند. اعضاي شورا با محترم‌شمردن حق نمايندگي و اينكه پرسيدن سؤال يا دادن تذكر حق مسلم اعضاي شوراست گفتند اين موضوع بهتر است به مجموعه شورا واگذار شود و به تنهايي پيگيري نشود.

اعضاي شورا بر اين باور بودند كه با توجه به ابهاماتي نظير آنچه آقاي قناعتي از باب وجود 10هزار متر تخلف بيان كردند بهتر است اين موضوع به استمزاج عمومي و خرد جمعي سپرده شود. اعضاي شورا همچنين بر ابعاد شخصيتي شهردار تهران و اينكه شهردار تهران خود نخستين كسي است كه در مقابل تخلف مي‌ايستد، تأكيد كردند.در پايان جلسه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بار ديگر بر پيشنهاد خود مبني بر پيگيري اين موضوع به‌طور دقيق و با حضور قناعتي در كميسيون نظارت و حقوقي و نيز كميسيون شهرسازي‌ و معماري تأكيد كرد و مقرر شد كه اين مسير طي شود.

  • نامگذاري معبري به نام مهران دوستي

اما مجتبي شاكري، رئيس كميسيون نامگذاري شورا نيز در جريان جلسه ديروز شورا گفت: مهران دوستي روايتگر پيروزي‌هاي دوران دفاع‌مقدس بود و به پاس زحماتش نامگذاري يكي از معابر شهر را به نام وي تدارك خواهيم ديد. وي همچنين اظهار داشت: شگفتي فتح خرمشهر يك عنايت الهي بود كه اگر توانستيم در آن سال‌ها آن عظمت را خلق كنيم حتما با همان مولفه‌ها امروز مي‌توانيم بر سر مذاكرات هسته‌اي فتح بزرگ ديگري را خلق كنيم. رئيس كميته فرهنگي شورا در ادامه با اشاره به بازخوردهايي كه از شهروندان در ارتباط با اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» به وجود آمد، اظهار داشت: در اين خصوص سؤالاتي براي شهروندان به‌وجود آمده؛ ازجمله اينكه اگر قرار بود اجراي اين طرح را به يك پيمانكار مي‌د‌ادند چه ميزان هزينه داشت؟ و يا اينكه صرف 2يا 3ثانيه براي درك معنايي اين تابلو‌ها براي شهروندان كافي نبوده، چراكه هنرمند براي خلق اين آثار زماني طولاني صرف كرده است. وي بر همين اساس از سازمان زيباسازي خواست تا پاسخگوي برخي از سؤالات باشد.

  • نتيجه كميسيون خاص مجمع تشخيص

در بخش ديگري از جلسه ديروز، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با اشاره به حضور خود در جلسه كميسيون خاص مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز كميسيون فرعي كلانشهر‌ها گزارشي از تصميمات اين جلسات را ارائه كرد. احمد دنيامالي در باره اين جلسه گفت: در اين جلسه يكي از اعضا 2پيشنهاد داد كه يكي از آنها حائز اهميت است. وي اظهار داشت: در اين پيشنهاد آمده است كه هرگونه درآمد كه از محل فروش تراكم و تغيير كاربري و يا از محل جرايم واصله از كميسيون ماده 100كه توسط شهرداري اخذ مي‌گردد بايد به‌حساب درآمد‌هاي عمومي واريز شود.

دنيامالي ادامه داد: در آن جلسه گفتيم دوستان فكر مي‌كنند در كميسيون ماده 100درآمد فراواني وجود دارد و وزير راه و شهرسازي‌ عنوان كرده بود كه درآمد‌هاي شهرداري از محل اخذ جرايم كميسيون ماده 100نبايد بيش از يك درصد از در آمد‌هاي كلان باشد؛ اين در حالي است كه در سال گذشته درآمد كميسيون ماده 100كه زير 30ميليارد تومان هم مي‌شده كمتر از 3دهم درصد نسبت به درآمد‌هاي كلان بوده است. بنابراين اين پيشنهاد محلي از اعراب نداشت. وي افزود: اين پيشنهاد در كميسيون‌هاي فرعي رأي آورد اما در كميسيون اصلي رأي نياورد. دنيامالي همچنين گفت:

در كميسيون فرعي كلانشهرها بحث لايحه درآمد‌هاي پايدار شهري از سوي وزارت كشور و نيز اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها و عزل و استيضاح شهردار مطرح شده بود. وي افزود: يكي از موضوعات مطرح‌شده اين بود كه به واسطه حضور شوراها ثبات مديريت در شهرها وجود ندارد از اين‌رو استيضاح شهردار توسط استانداران و يا وزارت كشور صورت گيرد. دنيامالي اضافه كرد: در اين طرح آمده بود كه شهر‌هاي كمتر از 200هزار نفر توسط استانداران و در شهر‌هاي بيش از 200هزار نفر وزارت كشور مسئول استيضاح شهردار باشد. وي اظهار داشت: در تبصره اين طرح آمده بود كه حتي اگر شوراها در مورد شهردار مسئله‌اي نداشتند ولي استاندار يا وزارت كشور شهردار را قبول نداشت مي‌توانند استيضاح شهردار را به شورا بدهند كه خوشبختانه اين طرح نيز رأي نياورد.

  • تذكرات اعضاي شورا

اسماعيل دوستي در واكنش به مصاحبه يكي از اعضاي شورا مبني بر اينكه برخي از اعضاي شورا با ورود ايثارگران و ائمه جمعه در جمع شوراياران مخالف هستند، گفت: سخنان هفته گذشته ما در جلسه شورا دفاع از رأي مردم بود و ما با ورود اين اقشار در جمع شوراياران مخالف نيستيم. وي به موضوع مطرح شده در رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: هفته گذشته در روزنامه همشهري مطلبي از جانب يكي از اعضاي شورا منتشر شده بود مبني بر اينكه برخي از اعضاي شورا مخالف ورود بسيجيان، ائمه جمعه و خانوداه شهدا در جمع شوراياران هستند. وي تأكيد كرد: من اين سخنان را ظلم در حق اعضاي شورا مي‌دانم چرا كه بحث ما در جلسه هفته گذشته مخالفت با ورود خانواده ايثارگران و بسيجيان به جمع شوراياران نبود، بلكه بحث ما دفاع از رأي مردم است. دوستي در پايان تأكيد كرد: من از تمام دوستان همكار خودم در شورا مي‌خواهم كمك كنند، تا انتخابات شوراياري‌ها كه جزو دستاوردهاي شوراي چهارم است به چالش كشيده نشود.

اما تذكر ديگر در اين‌باره بود كه بحث‌هاي جنجالي جايگاه شوراها را متزلزل مي‌كند. اين تذكري بود كه احمد حكيمي‌پور به آن اشاره كرد و گفت: مردم حوصله بحث‌هاي جنجالي را ندارند و اين بحث‌ها بيشتر باعث تزلزل جايگاه شوراها مي‌شود. وي در ادامه گفت: درخصوص بحث شوراياران موضع ما كاملا كارشناسي بود و ما بحث سياسي نداشتيم. وي ادامه داد: من تجربه شوراي اول را دارم بنابراين به شما گوشزد مي‌كنم كه مردم به‌عنوان صاحبان اين شهر حوصله بحث‌هاي جنجالي ما را ندارند و اينگونه بحث‌ها بيشتر جايگاه شوراها را متزلزل مي‌كند. حكيمي‌پور در ادامه به مبحث دريافت حق بيمه كارگران ساختماني در زمان صدور پروانه ساختماني اشاره كرد و افزود: اكنون شيوه دريافت اين عوارض بر گردن شهرداري افتاده و تا اين بدهي به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت نشود، شهرداري پروانه ساختماني را صادر نمي‌كند. وي اضافه كرد‌: از رئيس شورا مي‌خواهم تا اين موضوع را در شوراي‌عالي استان‌ها يا در دولت و مجلس پيگيري كنند.

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ گفت: موضوع دريافت عوارض بيمه كارگران ساختماني چند سال است كه باعث چالش در ساخت‌وساز شده و در شوراي‌عالي استان‌ها و دولت اين موضوع را پيگيري كرديم و اين عوارض را از 30برابر به 10برابر كاهش داديم. چمران تأكيد كرد: اين موضوع به يك كلاف سردرگم تبديل شده است كه هر چه زودتر بايد در مجلس شوراي اسلامي حل و فصل شود.

  • سوم خرداد روز عطف دفاع‌مقدس

سالروز آزاد‌سازي‌ خرمشهر در صحن علني شوراي شهر با گراميداشت ياد و نام شهداي دفاع‌مقدس همراه شد. ديروز در جريان يكصد و پنجاه و پنجمين جلسه شوراي شهر تهران، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به سوم‌خرداد سالروز آزاد‌سازي‌ خرمشهر اشاره كرد و گفت: سوم خرداد روز فراموش ناشدني در تاريخ انقلاب و دفاع‌مقدس ماست. روزي كه روز عطف دفاع‌مقدس بود چرا كه بعد از آزاد‌سازي‌ خرمشهر استراتژي دشمن در قبال ما عوض شد و دريافتند كه ايران در مسير پيروزي گام بر مي‌دارد و از همين رو راه و روش خود را در جنگ با ما تغيير دادند.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: آزاد‌سازي‌ خرمشهر زيبا‌ترين وجه دفاع‌مقدس و پيروزي بزرگ ما بود، عملياتي كه از 9ارديبهشت آغاز شد و تا سوم خرداد به طول انجاميد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين يادآور شد: همانطور كه ديروز مقام معظم رهبري فرمودند حنجره‌اي كه به تشتت و اختلاف بين مسلمانان بپردازد صدايي است كه از دشمن برخاسته، از اين‌رو جا دارد تأكيد كنم كه ما همه مسلمانيم و در مسير انقلاب آماده جانفشاني براي انقلاب هستيم.

چمران افزود: امروز همه كساني كه اينجا هستند باز هم آماده جانفشاني براي انقلاب خواهند بود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه سخنان خود درگذشت مهران دوستي گوينده راديو را تسليت گفت. چمران به سوم خرداد، سالروز درگذشت شاعر گرانقدر محمدرضا آغاسي اشاره كرد و ياد و نام اين شاعر اهل‌بيت را گرامي داشت. وي همچنين به 4خرداد سالروز خروج رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان و سالروز مقاومت و پايداري دزفول اشاره كرد.

کد خبر 296103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha