یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حمله تروریستی به نمازگزاران در مسجدی در شهر القطیف در شرق عربستان، موجی از خشم و نفرت را در میان شهروندان عراقی ایجاد کرد و گروههای سیاسی عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام ، مسوولیت آن را متوجه سران رژیم سعودی دانستند.

خشم مردم عراق از فاجعه مسجد القطیف عربستان

به گزارش ایرنا، کتائب حزب الله ، یکی از مهمترین گروههایی که در عراق علیه گروه تروریستی داعش در جنگ است، در بیانیه ای جنایت صورت گرفته در القطیف را حلقه ای از برنامه های آمریکایی - صهیونیستی دانست که به دست رژیم عربستان و جریان وهابیت اجرا شده است.

این جریان سیاسی نظامی عراق، ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی در به شهادت رساندن جمعی از مومنان سرزمین حجاز، آن را بخشی از یک توطئه منطقه ای دانست که سرزمین حجاز را نیز شامل می شود.

حزب الله عراق، این جنایات را در چارچوب برنامه های آمریکایی اسراییلی دانست که توسط عربستان و گروههای تروریستی ساخته شده توسط این رژیم یعنی القاعده، النصره و داعش به اجرا گذاشته می شود.

این گروه در عین حال ضمن تاکید بر آمادگی برای دفاع از خود ، خواستار خویشتنداری مردم قطیف شده است.

عصائب اهل الحق دیگر گروهی که سابقه جنگ علیه گروههای تروریستی از جمله داعش را دارد، نیز به این جنایت واکنش نشان داد.

دکتر نعیم العبودی سخنگوی این تشکیلات ضد تروریستی مسوولیت این حمله انتحاری را متوجه دولت سعودی دانست و سران این رژیم را به بازنگری در سیاست های منطقه ای و بین المللی شان فراخواند.

وی خطاب به آل سعود هشدار داد که دامنه خشونت ها به داخل کشور کشیده نشود که دامن آنها را خواهد گرفت.

العبودی، در بیانیه ای از سوی عصائب اهل الحق از ناتوانی رژیم سعودی در حمایت و حفاظت از شهروندانش، به عنوان کشوری که خود صادر کننده تروریسم است، ابراز تعجب کرده است.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز در بیانیه ای این جنایت را محکوم کرده و رژیم سعودی را تهدید کرده که در صورت عدم افشای عاملان این جنایت، موضوع را بین المللی خواهد کرد و در عین حال خواستار اعطای فرصت به شیعیان برای دفاع از خود شد.

مقتدی صدر همچنین به رژیم آل سعود نسبت به وزش بهار عربی به عربستان با تکرار حوادث القطیف هشدار داد.

نوری المالکی معاون رییس جمهوری عراق نیز حمله به القطیف را محکوم کرد و مسوولیت آن را متوجه رژیم سعودی دانست.

خالد الملا رییس جماعت علمای عراق (از مهمترین تشکیلات روحانی اهل سنت)، نیز این حادثه را به شدت محکوم کرده و گفته که جنایت القطیف ضرورت تسریع در اتحاد انسجام در تلاش های جهانی و منطقه ، بویژه دولت های عربی درجنگ علیه تروریسم را به ما یادآوری می کند.

علاوه بر احزاب سیاسی از جمله حزب الفضیله، بسیاری از سازمان ها و گروههای مردم نهاد نیز در عراق این جنایت در القطیف عربستان را محکوم کردند.

در جریان حمله انتحاری به مسجد امام علی (ع) در القطیف شهری شیعه نشین در شرق عربستان ، 21 تن شهید و 100 نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 296048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha