۵۳هزار کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با صرفه جویی، ۵۰درصد از سهمیه آب خود را در یک‌سال گذشته به این دریاچه هدیه کردند تا این پهنه آبی جان دوباره‌ای بگیرد.

دریاچه ارومیه

اين صرفه‌جويي حاصل اجراي طرح توسعه كشاورزي پايدار در شهرستان‌هاي مياندوآب و نقده در استان آذربايجان غربي است كه از سال 1391با همكاري كشور ژاپن آغاز شده و در حوضه آبريز درياچه اروميه در حال گسترش است.

به گزارش ايرنا، 142هزار كشاورز در استان آذربايجان غربي، 244هزار و 895نفر در آذربايجان شرقي و 110هزار كشاورز در استان كردستان و در مجموع 496هزار و 895كشاورز در حوضه آبريز درياچه اروميه به كشاورزي مشغول هستند كه از اين تعداد 53هزار كشاورز در طرح توسعه كشاورزي پايدار همكاري مي‌كنند.

محسن سليماني روزبهاني، مدير ملي پروژه حفاظت از تالاب‌هاي ايران در جمع خبرنگاران اعزامي به اروميه گفت: با هدف احياي درياچه اروميه درصدد اجراي طرح توسعه كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه اروميه و توسعه آن در منطقه هستيم. آنطور كه سليماني روزبهاني مي‌گويد: در گام اول، اين طرح با مشاركت 13هزار كشاورز در 41روستا در سطح 30هزار هكتار با موفقيت اجرا شد و در مرحله دوم اين تعداد به 74روستا رسيد.

سليماني ادامه داد: در فاز اول اين پروژه مبلغ يك ميليون دلار با همكاري منابع مشترك ايران و ژاپن اختصاص يافت، اين اعتبار در اختيار بخش دولتي قرار نگرفت بلكه روي زيرساخت‌ها در بخش كشاورزي هزينه شد. وي گفت: بخشي از اين اعتبار صرف آموزش معلمان، زنان و كشاورزان شد و بخشي نيز براي سطوح آبگير باران درياچه اروميه با هدف تأمين منابع آبي پايدار براي جزاير درياچه هزينه شد. سليماني افزود: فاز اول اين طرح با موفقيت انجام شد و فاز دوم آن چند‌ماه گذشته به امضاي رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و سفير ژاپن رسيد كه براساس آن 34روستاي جديد نيز به‌عنوان پايلوت و سايت اجرايي به طرح اضافه شد. سليماني با تأكيد بر اينكه 5ميليون نفر از درياچه اروميه منتفع مي‌شوند، هشدار داد: درصورت از بين رفتن كامل اين درياچه، اين ظرفيت نيز از بين مي‌رود زيرا زماني كه يك تالاب از بين مي‌رود قطعا فرصت‌هاي معيشتي و شغلي زيادي از بين مي‌رود.

کد خبر 295984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha