محمد باریکانی: پس از انتشار خبر ارسال نامه رسمی ایران به مدیرکل یونسکو و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی با هدف حفاظت تمام‌قد از میراث جهانی پالمیرا در سوریه که به‌تازگی به‌دست تروریست‌های تکفیری داعش افتاده است، ایرینا بوکوآ مدیرکل یونسکو، توقف فوری حملات داعش به میراث فرهنگی را درخواست کرد.

پالمیرا

رييس سازمان ميراث فرهنگي ايران در 2 نامه جداگانه به مديركل يونسكو و دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي از آنها خواسته بود تا به حفاظت جدي از شهر باستاني پالميرا پرداخته و از خسارت‌هاي داعش به اين شهر باستاني جلوگيري كنند. مديركل يونسكو نيز توقف فوري درگيري نظامي در پالميرا را درخواست كرده و در پيام خود گفته است: عميقا از وضعيت به‌وجود آمده در پالميرا متأسف هستم. حمله به پالميرا حمله به يكي از مهم‌ترين مكان‌هاي ميراث جهاني در شرق خاورميانه و عليه مردم بي‌دفاع است. بوكوآ افزود: درخواست خود را مبني بر توقف فوري حملات نظامي عليه ميراث فرهنگي تكرار مي‌كنم و از تمام جوامع بين‌المللي مي‌خواهم توان خود را براي كمك به مردم بي‌دفاع و حفاظت از ميراث فرهنگي منحصر‌به‌فرد پالميرا به‌كار ببندند. به‌گفته بوكوآ، ضروري است كه همه طرف‌ها به تعهدات بين‌المللي خود مبني بر حفاظت از ميراث فرهنگي در طول جنگ احترام گذاشته و ميراث فرهنگي را وسيله‌اي براي دستيابي به مقاصد نظامي خود قرار ندهند.

  • معماري ايراني در پالميراي باستاني

لادن جعفري تهراني، مديركل دفتر امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي نيز به سايت اطلاع‌رساني سازمان ميراث‌فرهنگي گفته است كه گروه‌هاي مسلح افراط‌گرا به مكان‌هاي ميراث جهاني نفوذ كرده و در حال تخريب اين اماكن هستند.‌ وي گفت: پالميرا ويرانه‌هاي به جا مانده از يك شهر بزرگ و از مهمترين مراكز فرهنگي عصر باستان است. به‌گفته مديركل دفتر امور بين‌الملل سازمان ميراث‌فرهنگي، شهر تاريخي پالميرا طي قرون اول و دوم ميلادي محل تقاطع چند تمدن بود. او گفت: تلفيق تكنيك و فنون يوناني- رومي با سنت‌هاي محلي و تأثيرات ايران باستان را مي‌توان در هنر و معماري شهر تاريخي پالميرا مشاهده كرد. مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي نيز در نامه خود به دو نهاد بين‌المللي از آمادگي ايران براي حفاظت از آثار منقول و غيرمنقول دو كشور سوريه و عراق خبر داده بود. فرياد رواندزي، وزير فرهنگ عراق هم 19ارديبهشت‌ماه به همشهري خبر‌داد كه خسارت‌هاي داعش به آثار تاريخي عراق زياد است و آنها آثار زيادي از تمدن آشور را در عراق نابود كردند.

  • تلاش ايران براي نجات آثار تاريخي عراق و سوريه

سازمان ميراث فرهنگي ايران و وزارت فرهنگ و گردشگري عراق كمي پيش از شكل‌گيري داعش در آن كشور، تفاهمنامه‌اي براي نجات‌بخشي آثار تاريخي حاشيه فرات و همچنين مرمت برخي بناهاي تاريخي آن كشور امضا كردند كه اين تفاهم پس از حمله داعش متوقف ماند. محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چندي پيش به همشهري گفته بود كه ايران آماده مرمت آثار تاريخي عراق است به شرط آنكه اين نقاط از كنترل داعش خارج و امنيت آنها توسط دولت عراق برقرار باشد. مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اما در نامه خود كه پيش از درخواست كمك يونسكو از كشورهاي جهان براي پايان بخشيدن به حملات داعش به آثار تاريخي به‌ويژه در شهر باستاني پالميرا در سوريه ارسال شد، اعلام كرد كه براساس خبرهاي رسيده به او، گروه داعش در حال تخريب شهر باستاني پاليمرا است و چند روز پيش توانسته است كنترل كامل اين محوطه باستاني را به‌دست بگيرد.

کد خبر 295982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha