شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

حسین رویوران : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنان اخیر خود خطری که امروز متوجه لبنان است را تهدید علیه موجودیت این کشور دانسته و شرایط امروز لبنان را با شرایط سال ۱۹۸۲مقایسه کرده است.

حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه

در واقع اشاره سيدحسن نصرالله به آن مقطع تاريخي در لبنان و مقايسه‌اش با شرايط فعلي، اشاره به مسئله داعش و نيروهاي تكفيري است. اين نيروها كه كارشان را از سوريه آغاز كرده‌اند، اكنون در عراق مناطقي را به تصرف در‌آورده‌اند و در يمن، سومالي، ليبي، تونس و الجزاير هم حضور دارند. دبيركل حزب‌الله لبنان با اعلام بسيج عمومي عليه تكفيري‌ها و تروريست‌ها از مرحله جديدي براي رويارويي با تروريسم سخن گفته است.

درصورتي كه نيروهاي حزب‌الله نيروهاي تكفيري داعش را از مرزهاي لبنان دور نكرده بودند، به‌طور حتم تروريست‌هاي داعش پس از سوريه و عراق وارد خاك لبنان هم مي‌شدند و آنگاه حزب‌الله بايد در بيروت و بعلبك با اين نيروها مبارزه مي‌كرد.در سال 1982، رژيم صهيونيستي به خاك لبنان تجاوز كرد و بخش‌هايي از جنوب اين كشور را به تصرف خود در آورد. حزب‌الله لبنان، به‌عنوان نيروي مقاومت مردمي، مجبور شد 18سال با اين رژيم مبارزه كند تا در نهايت بتواند دشمن را از سرزمين لبنان خارج كند. اكنون هم حزب‌الله لبنان به جاي اينكه اجازه دهد نيروهاي تكفيري وارد خاك لبنان شوند و سپس در خاك لبنان مجبور به مبارزه با آنها باشد، تصميم گرفته خارج از مرزهاي لبنان با آنها مقابله كند. اشاره نصرالله به شباهت وقايع كنوني لبنان و تهديد عليه اين كشور با تهديد سال1982 مقايسه اين دو وضعيت است.

اكنون حزب‌الله مشغول جنگ با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه نصرت و چند گروه تكفيري ديگر در مرز سوريه و لبنان است. بدون شك كشيده شدن درگيري‌ها با تكفيري‌ها به خاك لبنان هزينه زيادي براي اين كشور و مردم لبنان به‌دنبال خواهد داشت. ماهيت اقدام حزب‌الله در مبارزه با داعش در خارج از خاك لبنان، همچنان دفاع از امنيت لبنان در مقابل دشمن خارجي و در راستاي فلسفه وجودي اين نيرو است. در سال 1982اين اقدام به‌صورت دفاعي در مقابل دشمني كه خاك لبنان را تصرف كرده بود انجام شد و اكنون به‌صورت بازدارنده در خاك سوريه دنبال مي‌شود.

حزب‌الله به‌صورت رسمي در سوريه حضور دارد و در كنار نيروهاي دولتي اين كشور در حال مبارزه با داعش است. حزب‌الله خاك سوريه را عمق جبهه خود مي‌داند و تصميم دارد اين عمق را حفظ كند. اين اقدام دفاعي ممكن است در آينده دامنه گسترده تري به‌خود بگيرد يا با تغيير شرايط در سوريه، محدودتر شود.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 295964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha