همشهری آنلاین: علی مرادخان ، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگویی از تصمیمات وشرایط تازه فعالیت های ارکستر سمفونیک و ملی سخن گفت.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس علی مرادخانی در حاشیه بازدید از تمرین ارکستر سمفونیک تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ مشکلی که ما سال‌ها با آن مواجه می‌شدیم این بود که ارکستر وابسته به فردی خاص می‌شد. ارکسترهای بزرگ نمی‌توانند و نباید وابسته به افراد باشند. ما باید ساز و کاری ایجاد کنیم که ارکستر وابسته به فرد خاصی نباشد. در حال حاضر ما در بنیاد رودکی قصد داریم سازمانی ایجاد کنیم که همه ارکسترهای ما زیر مجموعه این سازمان قرار بگیرند تا هر رهبری که بر سر کار آمد بتواند از مجموعه نوازندگان این سازمان انتخاب کند.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های جداگانه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران گفت: آقای رهبری نظری داشتند که به اعتقاد من محترم است اما باید به آن فکر بکنیم. ارکستر ها می‌توانند در مجموعه نوازنده‌ها همه با هم کار بکنند. یعنی هر وقت ارکستر ملی کار دارد، گروهی از نوازندگان ارکستر سمفونیک به سولیست‌های ارکستر ملی می‌پیوندند. اما هویت ارکستر، هویت ارکستر موسیقی ملی است. اما با این حال من سر اسم و عنوان نمی‌خواهم مناقشه ایجاد شود.

معاون هنری وزارت ارشاد ادامه داد:‌ باید اجازه داد تا تجربه اول موسیقی ملی انجام شود. بعد از تجربه اول، باید شرایط را دوباره ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا ارکستر فعالیت و ثمربخشی خوبی داشته یا خیر. اما فعلا ارکستر سمفونیک تهران مشغول کار خودش است و ارکستر موسیقی ملی هم به همین شکل کارش را جداگانه انجام خواهد داد. آقای فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی هستند و اقای رهبری هم مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده دارند.

مرادخانی تصریح کرد: از طرفی نمی‌توانیم سازمان ارکسترها به آن معنا داشته باشیم چرا که در زمینه ایجاد یک سازمان سازمان بازرسی کل کشور، بنا بر دلایل حقوقی اجازه این کار را نمی‌دهد. تلاش ما این است که زیر نظر یک مجموعه همه سازمندهی بشوند.

وی در خصوص اعلام علی رهبری مبنی بر دریافت حقوق دو و نیم میلیونی نوازندگان ارکستر گفت: کف دریافتی حقوق نوازندگان یک و نیم میلیون است. اگر هم آقای رهبری دو و نیم میلیون عنوان کرده، اشتباه کرده است.

مرادخانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گفته محمدرضا شجریان در خصوص همکاری با ارکستر ملی را تایید می‌کند یا خیر، گفت: ارکستر ملی هنوز کارش را شروع نکرده است و ما با هیچ کس هم مذاکره نکردیم.

مرادخانی در ادامه با اشاره به این موضوع که فعالیت‌های ارکستر زیر نظر دفتر موسیقی است، گفت: نهاد ناظر کل حوزه موسیقی حتی وقتی بنیاد رودکی هم درفعالیتی دخیل باشد، دفتر موسیقی است.

کد خبر 295856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha