یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی کره جنوبی روز پنجشنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)‌سومین مورد ابتلا به نشانگاه تنفسی خاورمیانه یا مرس را در این کشور را گزارش کردند. دو مورد آخر بیماری در این کشور در افرادی یافت شد که در تماس با نخستین بیماری بودند که از خاورمیانه بازگشته بود.

به گزارش رویترز مقامات بهداشتی کره جنوبی از روی احتیاط ۶۴ نفر دیگر از اعضای خانواده این بیماران یا کارکنان پزشکی که این بیماران را درمان کرده بودند، ایزوله کرده‌اند.

نتایج آزمایش‌ها در یک زن ۶۳ ساله، همسر نخستین مورد ثابت‌شده بیماری و نیز یک مرد ۷۶ ساله که در اتاق مشترکی با این مورد بستری بود، مثبت شده است.

نخستین مردی که مبتلا به مرس تشخیص داده شد، روز چهارشنبه از سفری به بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بازگشته بود که این بیماری در آن‌ها شیوع دارد.

شین هیونگ-شیک، متخصص بیماری‌های عفونی مسئول درمان این بیماران گفت آخرین دو مورد ثابت‌شده بیماری تب داشتند، اما نشانه‌ای از مشکلات تنفسی نداشتند.

وزارت بهداشت کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که احتمال انتشار بیماری به جمعیت گسترده‌ای وجود ندارد، زیرا افرادی که در تماس با بیمار اول بوده‌اند، ایزوله شده‌اند. به گفته کارشناسان میزان کشندگی این بیماری ۳۰ تا ۴۰ درصد است و دوره پنهانی آن نیز ۲ تا ۱۴ روز است.

چویی جون-یونگ، استادیار بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان سورانس دراین‌باره گفت: «میز مرگ ۴۰ درصد بسیار بالا است. بیماران مبتلا به این ویروس در بسیاری موارد به خاطر نارسایی تنفسی به تهویه مکانیکی نیاز پیدا می‌کنند.»

در همین حال، شورای عالی سلامت قطر اعلام کرد که آزمایش یک فرد خارجی ۲۹ ساله که در محل پرورش شتر کار می‌کرده است، پس‌ازاینکه با علائم تب و سرفه به بیمارستان مراجعه کرد، کوروناویروس مرس (MERS-CoV) مثبت شده است.

بر اساس بیانیه شورای عالی سلامت قطر این بیمار که بیماری زمینه‌ای یا سابقه اخیر مسافرت ندارد، با حال عمومی پایدار در بیمارستان بستری‌شده است. بر اساس این بیانیه مقامات در حال پایش سایر کارگران و شترها در محل کار این بیمار هستند و به همه افرادی که در تماس با او بوده‌اند، توصیه‌شده است اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و بروز هر علامت تنفسی را گزارش کنند.

مورد جدید مرس در قطر سومین مورد این بیماری در سال جاری در این کشور است.

عربستان سعودی نیز مورد جدید از مرس را در یک مرد ۴۸ ساله سعودی در ایالت شرقی حفاف در این کشور اعلام کرده است. این بیمار در وضعیت بحرانی در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد. این فرد از کارکنان بهداشتی نبوده است، اما با موارد مشکوک یا ثابت‌شده مرس در جامعه یا محیط پزشکی در تماس بوده است.

ایالت حفاف در چند هفته گذشته شاهد بروز مجموعه‌‌ای از موارد مرس بوده است، ازجمله ۴ بیماری که در ۹ مه گزارش شدند و به نظر می‌رسد که اعضای یک خوشه خانوادگی باشند.

با افزوده شدن این موارد اکنون رقم رسمی مبتلایان به مرس در عربستان سعودی به ۱۰۰۲ نفر، شامل ۴۳۴ مورد مرگ، می‌رسد.

کد خبر 295854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha