همشهری آنلاین: رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی سیر نشست‌های سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) را تا فروم ۲۰۱۵ تشریح کرد. فروم از ۲۵ تا ۲۹ مه تحت عنوان "نوآوری با یکدیگر، قادرسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار" در ژنو برگزار می‌شود.

شکرخواه Shokrkhah

دکتر یونس شکرخواه که از اولین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (وسیس) در سال ۲۰۰۳ تا کنون در نشست‌های وسیس به عنوان بزرگترین رویداد جهانی در حوزه جامعه اطلاعاتی شرکت داشته، آنچه را که طی ۱۲ سال اخیر در ارتباط با این رویداد سپری شده است تشریح کرد.

شکرخواه در فروم ۲۰۱۵ تحت عنوان "عمومی سازی علم الکترونیک، ملاحظات پوشش رسانه‌ای" سخنرانی می‌کند.

وی در آستانه برگزاری "فروم ۲۰۱۵ وسیس" در ژنو سوئیس، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: اولین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از ۱۰ تا ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ در ژنو برگزار شد که طی آن سند "اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه‌ اطلاعاتی، چالش‌های جهانی هزاره جدید" در ۶۷ ماده و سند "طرح اقدام" در ۲۹ ماده و با یازده خط عمل تنظیم و به تصویب سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس رسید.

عضو کمیته راهبری اجلاس آسیا - اقیانوسیه وسیس با یادآوری برگزاری اجلاس دوم سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی در ۱۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۰۵ در تونس، افزود: در اجلاس دوم سند "تعهد تونس" با ۴۰ ماده و سند "دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی" با ۱۲۲ ماده و یازده خط عمل تهیه شد.

دکتر شکرخواه با بیان اینکه دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی دارای یک مقدمه و سه بخش بود، از مکانیزم‌های مالی برای مواجهه با چالش‌های ICT در توسعه (بندهای تا ۲۸)، حاکمیت اینترنت (بندهای ۲۹ تا ۸۲) و اجرا و تعقیب سندها (بندهای ۸۳ تا ۱۲۲) به عنوان این سه بخش عمده نام برد.

shokrkhah wsis

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره نحوه تداوم وسیس پس از اجلاس تونس، یادآور شد: وسیس از سال ۲۰۱۳ به بعد تحت عنوان "رویدادهای سطح بالای وسیس+۱۰" دنبال شد که شامل یک نشست مشورتی و پنج نشست فیزیکی بود، به طوری که مرحله اول این رویداد سطح بالا در جولای ۲۰۱۳ با مشورت‌های باز آغاز شد و مرحله دوم در روزهای ۷ و ۸ اکتبر ۲۰۱۳ در قالب نخستین نشست فیزیکی برگزار شد.

به گفته شکرخواه، مرحله سوم "رویدادهای سطح بالای وسیس+۱۰" در روزهای ۱۶ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ در قالب دومین نشست فیزیکی، مرحله چهارم در روزهای ۱۷ و ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ به صورت سومین نشست فیزیکی، مرحله پنجم در روزهای ۱۴ تا ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ و مرحله ششم نیز روزهای ۲۸ تا ۳۱ مه ۲۰۱۴ به صورت چهارمین نشست فیزیکی دنبال شد.

دکتر شکرخواه که خود در جلسات تنظیم اسناد وسیس + ۱۰حضور داشته است   با بیان اینکه در مرحله بسیار دشوار پنجم "رویدادهای سطح بالای وسیس+۱۰" به بررسی دستاوردها و چالش‌های ده ساله پس از نشست ۲۰۰۵ تونس پرداختیم، خاطرنشان کرد: مرحله ششم نیز در بردارنده پنجمین نشست فیزیکی بود و در نهایت حاصل روند وسیس + ۱۰، ادغام چهار سند تهیه شده در اجلاس های ژنو ۲۰۰۳ و تونس ۲۰۰۵ در قالب دو سند تازه در سال ۲۰۱۴ بود.

وی توضیح داد: در پایان نشست‌های وسیس + ۱۰، چهار سند مصوب سران جهان در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ را در جلسات کارشناسی تیم‌های تخصصی کشورهای شرکت کننده، ادغام و به دو سند تازه تبدیل کردیم که یکی از آنها سند بیانیه وسیس+ ۱۰ درباره اجرای نتایج وسیس (WSIS+۱۰ Statement on the Implementation of WSIS Outcomes ) بود که سه بخش دارد، مقدمه با ۷ اصل و ۸ بند، مرور اجرای خطوط عمل با ۲۱ بند و چالش‌های حین اجرای خطوط عمل و چالش‌های تازه ظهور با ۳۰ بند.

دکتر شکرخواه، سند دیگر برخاسته از نشست‌های وسیس + ۱۰ را "سند بینش وسیس+ ۱۰ برای وسیس فراسوی ۲۰۱۵" (WSIS+۱۰ Vision for WSIS Beyond ۲۰۱۵) نامید و گفت: این سند هم دارای سه بخش است، مقدمه با ۷ اصل و ۱۲ بند، عرصه‌های دارای اولویت که باید برای اجرای وسیس فراسوی ۲۰۱۵در نظر گرفته شود با ۳۶ بند و بالاخره بخش خطوط عمل که مشتمل بر مقدمه، تاکید بر تقویت بیشتر خطوط و خطوط عمل فراسوی ۲۰۱۵ نگاهی به آینده است.

شکرخواه درباره "فروم ۲۰۱۵ وسیس" که از ۲۵ تا ۲۹ ماه مه ۲۰۱۵ تحت عنوان "نوآوری با یکدیگر، قادرسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار" در ژنو سوئیس برگزار می‌شود نیز اظهار داشت:

این مجمع در واقع بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه جامعه "تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه" است که در آن پالیسی رسمی کشورها در قبال جامعه اطلاعاتی مطرح می‌شود و فقط در روز اول ۳۳ موضوع کلیدی مشتمل بر مواردی چون اینترنت چیزها، جرایم سایبر، شهرهای هوشمند، امنیت سایبر، رسانه‌های اجتماعی، آموزش الکترونیک، حاکمیت اینترنت، اقتصاد دیجیتال و موضوعات دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. روز دوم به افتتاح نمایشگاه وسیس اختصاص دارد و به آغاز سخنرانی‌های موسوم به گزارش کشوری. روز سوم مباحث مرتبط به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع رسان در دستور کار است. روز چهارم مباحث مرتبط با ۱۱ خط عمل جامعه اطلاعاتی دنبال می‌شود و روز آخر هم به اهدای جوایز وسیس اختصاص دارد و مراسم اختتامیه هم در همین روز برگزار خواهد شد.

کد خبر 295850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha