همشهری‌آنلاین: رئیس شورای شهرستان‌ تهران، صبح روز جمعه با حضور در روستاهای سنگان، سولقان، رندان و طالون، از نزدیک با مشکلات مردم این منطقه آشنا و درخصوص ساخت و سازهای بی‌رویه این منطقه واکنش نشان داد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهرستان‌ تهران، صبح روز جمعه اول خرداد در برنامه تهرانگردی خود میهمان مردم منطقه کن و سولقان بود و اعضای شورای شهرستان تهران نیز احمد مسجدجامعی را همراهی می‌کردند.

وی در ابتدای این بازدید به امامزاده قاسم در روستای سنگان رفت و از نزدیک پای حرف‌های اهالی این روستا نشست. عضو شورای شهر تهران، در این بازدید عنوان کرد: جاذبه این مناطق به طبیعتشان است و هر چیزی که مانع رشد طبیعت منطقه شود، ضربه جبران ناپذیری به روستا خواهد زد. مسجد جامعی با اشاره به چنار کهن سالی که در ورودی امامزاده قرار داشت و یک سری مهندسی های غیر اصولی مانع از آزاد بودن این درخت شده بود، تاکید کرد: برخی ها به دلیل ایجاد اشتغال مغازه‌هایی را در کنار امامزاده ساخته اند که مانع از دیده شدن این درخت می‌شوند. باید گفت که اشتغال با رفت و آمد حل می شود نه با ساخت مغازه کنار امامزاده.

  • خانه هایی که تخریب می‌شوند، ویلاهایی که تخریب نمی‌شوند

رئیس شورای شهرستان تهران، پس از بازدید از امامزاده علاءالدین و عمادالدین درباره روح این روستاها گفت: زمانی در این روستاها مکتب، آسیاب، حمام و مدرسه وجود داشت و یک روح خاصی در روستاها بود. اما امروزه به دلیل ساخت و سازهای غیر اصولی تنها امامزاده ها برای روستاها باقی مانده‌اند.

وی پس از بازدید از روستاهای رندان و طالون، با اشاره به ساخت و سازهای انجام شده در این روستاها خاطرنشان کرد: این ساخت و سازها بالای ارتفاع 1800 بوده است و جای سوال است که اگر شهرداری نسبت به تخریب آنها اقدام کرده، چرا مجوز ساخت به آنها داده است. با این حال برخی از اهالی انتقاد داشتند که چرا ویلای غیرقانونی برخی افراد تخریب و برای برخی دیگر تخریب نمی‌شود؟

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود که منطقه مزراع به گورستان غرب تهران تبدیل شود، اذعان کرد: زمانی که منطقه‌ای شدن گورستان‌های پایتخت در دستور کار قرار داشت، تبدیل مزراع به گورستان غرب تهران در دستور کار قرار گرفت، اما از آنجایی که این محل، محل تامین آب مصرفی شهر تهران به دلیل وجود چشمه‌های زیاد بود، ساخت این آرامستان می‌توانست مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کند. بخصوص اینکه بادهای تهران از این سمت می‌وزد.

سجد جامعی ادامه داد: به همین دلایلی که مطرح کردیم، ساخت و ساز در اینجا محدودیت دارد و برای مثال باید 35 متر از حریم رودخانه فاصله برای ساخت وجود داشته باشد که متاسفانه در برخی موارد رعایت نشده است.

وی به پوشش گیاهی و برداشت غیر اصولی از برخی گیاهان خوراکی مانند ریواس اشاره و تصریح کرد: روستای طالون مرکز ریواس است. آنچه که ما شنیده ایم اینجا کانون والک وسیرک است. اما برداشت غیر اصولی باعث شده پوشش گیاهی عقب نشینی کرده و چه بسا در آینده اینجا تبدیل به سراب شود و منابع گیاهی کم و یا نایاب شود. حتی از بین رفتن کاسبرگ ها منابع آبی را هم تهدید می کند.

  • همه چیز به سمت پول زدگی رفته است

رئیس شورای شهرستان تهران، با انتقاد از ساخت و سازهایی که در این محل انجام می‌شود، تاکید کرد: چگونه است که در بخشی از روستا خانه ای تخریب می شود و در بخش دیگر بنای دیگری ساخته می شود؟ امامزاده ها حریم نیاز دارند تا اطراف آن ساخت و ساز صورت نگیرد.

مسجد جامعی در ادامه افزود: با این کارهایی که در این روستاها انجام شده، ساخت و ساز روستایی به شدت آسیب دیده و همه چیز به سمت پول زدگی رفته است. زمانی در این روستاها زیراندازهایشان هم حاصل دست خود روستاییان بود. متاسفانه فضاهای زیبای طبیعی به نفع فضاهای مدرن شهری آسیب می بینند.

وی با بیان اینکه در گذشته امامزاده تبلور فرهنگ روستا بودند، گفت: در گذشته معماری و فرهنگ روستاها در تزیین و معماری امامزاده‌ها به خوبی نمایان بود، اما در حال حاضر هیچ نمادی از فرهنگ روستا در امامزاده‌ها باقی نمانده است و همه امامزاده‌ها یک شکل و یک فرم یکنواخت ساخته می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: ساخت و سازهایی که امروزه صورت می گیرد، پیوست فرهنگی با روستاها ندارند. انگار که روستا مهم نیست و توجهی به فضاهای فرهنگی و زیست محیطی نمی شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه ساخت و سازها در این منطقه پول محور است، تصریح کرد: امامزاده‌ها تبدیل به محلی برای درآمد شده‌اند و نه یک جایگاهی برای برپایی مراسم‌های مذهبی، فرهنگی و آیینی.

در پایان این برنامه احمد مسجد جامعی، به گپ و گفت با اهالی منطقه کن و سولقان پرداخت و مردم با انتقاد از رفتار دوگانه شهرداری منطقه 5 در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه عنوان داشتند که شهرداری حتی اجازه ساخت سرویس بهداشتی و استخر کشاورزی در داخل باغات را نمی‌دهد، اما اجازه ساخت ویلاهای چند طبقه را به مردم غیربومی می‌دهد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲