مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: تهران این روزها به شهری جهانی بدل شده است؛ شاید نه آنگونه که فریدمن تئوریسین برجسته شهرهای جهانی معتقد است اما این روزها رفت‌وآمد شهرداران شهرهای بزرگ جهان و کارشناسان مجامع بین‌المللی شهری به تهران تامل‌برانگیز شده‌است.

در روزهای آینده شهرداران اروپایی برای دیدار با مقامات مدیریت شهری پایتخت به تهران می‌آیند.

در طول سال‌هاي گذشته توسعه حمل‌ونقل عمومي، تهران را در زمره 5شهر برتر جهان قرار داد. پل طبيعت پروژه برتر معماري در جهان مورد تقدير قرار گرفت. بزرگراه صدر در جهان جزو 3پروژه برجسته سال 2012معرفي شد. اجراي «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» تقدير نهاد متروپليس را برانگيخت و حضور شهرداران جهان در تهران در هفته اخير و آينده پايتخت 200ساله كشور را به قطب نوظهور شهرهاي جهاني تبديل كرده است.

  • گامي تازه براي همكاري‌هاي مشترك

اگرچه پيش از اين شهردار تهران در سال 2008 يكي از 8شهردار برتر جهان معرفي شد، اما اين روزها نام تهران به‌عنوان يك شهر توسعه‌يافته و داراي ثبات مورد توجه شهرداران شهرهاي بزرگ جهان است. طي هفته گذشته شهرداران بوداپست، تفليس و سوچي به تهران آمدند و 2شهر نخست پيمان خواهرخواندگي با پايتخت امضا كردند. براساس شنيده‌ها قرار است شهرداران آمستردام و لاهه نيز به تهران بيايند. همچنين شهرداران شهرهاي بزرگ اروپايي هركدام براي حضور در تهران اعلام آمادگي كرده‌اند تا از پايتخت ايران اسلامي ديدن كنند.

واقعيت اين است كه پايتخت 200ساله كشور اين روزها به بسياري از شهرهاي توسعه يافته پهلو مي‌زند و ترغيب بسياري از شهرهاي جهان را براي همكاري‌هاي مشترك برانگيخته است. چند سال پيش هم كه اجلاس شهرداران آسيايي در تهران برگزار شد، بسياري از شهرداران آسيايي به تهران سفر كرده بودند و از پيشرفت پايتخت كشور، ابراز شگفتي كردند. درست يك سال بعد از اين اتفاق بود كه محمدباقر قاليباف در زمره 8شهردار برتر جهان معرفي شد و توانست نام تهران را آنگونه كه شايسته‌ پايتخت ايران اسلامي است در جهان مطرح كند. اكنون قطار شهرداران اروپايي پشت دروازه‌هاي تهران ايستاده است. اين اقدام مديريت شهري گامي مهم در ايجاد ديپلماسي شهري قلمداد شده و خيلي زود تهران را به فهرست شهرهاي جهاني صاحب‌نام اضافه خواهد كرد.

  • ظهور در روزگار تحريم

مديريت شهري تهران از يك سو در داخل همكاري مستمر و دائمي با كلانشهرهاي كشور دارد و از سوي ديگر در ابعاد جهاني نيز تلاش گسترده‌اي براي ارتباط با شهرهاي بزرگ جهان در پيش گرفته است. طي سال‌هاي گذشته و در روزهايي كه بسياري از پروژه‌هاي شهري تهران به‌دليل تحريم‌هاي ناعادلانه و غيرمنصفانه دچار مشكلات گسترده شده بود، مديريت شهري با اتكا به دانش بومي و مهندسان داخلي توانست گام مؤثر و محكمي در جهت تكميل بسياري از آنها بردارد كه اين اقدام اين روزها مورد توجه مجامع بين‌المللي قرار گرفته است.

توسعه تهران در روزهاي سخت تحريم، تحسين بسياري از شهرداران شهرهاي بزرگ جهان را برانگيخته است. اشتوان تارلوش شهردار بوداپست با حضور در تهران و ضمن امضاي پيمان خواهرخواندگي اعلام كرد: ما مي‌توانيم تجارب مديريت شهري را بين مجارستان و كشور ايران گسترش دهيم. وي تجارب و دستاوردهاي تهران را قابل توجه دانست و گفت: استفاده از تجربيات يكديگر و استفاده از نيروهاي مختصص دوطرف مي‌تواند در حوزه مديريت‌شهري براي هر دو كشور مؤثر باشد.

شهردار بوداپست ادامه داد: به‌غير از بحث مديريت شهري در حوزه‌هاي ديگري نيز مي‌توان تعامل و همكاري داشت كه اين موارد در تفاهم امضا شده قيد شده است.تارلوش گفت: تبادلات فرهنگي نيز يكي ديگر از مواردي است كه مي‌توان انجام داد ضمن اينكه در نخستين گام ما از شهردار تهران به همراه هيأت تخصصي دعوت خواهيم كرد تا از كشور مجارستان و بوداپست بازديدي داشته باشند.

  • كمك براي شكل‌گيري شهري سبز در تفليس

داويت نارمانيا، شهردار تفليس هفته قبل با حضور در تهران از توسعه و پيشرفت تهران ابراز رضايت كرد و با اشاره به تجربه موفق تهران در زمينه توسعه فضاي سبز گفت: در زمينه فضاي سبز توافق كرديم تا بتوانيم از تجربيات فوق العاده تهران به خوبي استفاده كنيم، به همين منظور با توجه به اينكه سياست شهرداري تفليس تبديل شدن به «شهر سبز» است از مسئولان فضاي سبز تهران دعوت به عمل آورديم تا از شهر تفليس بازديد كرده و راهكارهاي پياده‌سازي‌ زيبايي‌هاي تهران در تفليس را به ما ارائه كنند. شهردار تفليس با تأكيد بر افزايش روابط در زمينه توريسم، سرمايه‌گذاري و شهرسازي، تأكيد كرد:

هم‌اكنون موارد مدنظر در سطح 2دولت، در پروتكل همكاري درنظر گرفته شده است و با امضاي پيمان خواهرخواندگي ميان تهران و تفليس، ارتباط ميان 2شهر نيز بيش از گذشته ارتقا پيدا خواهد كرد. همچنين شهردار سوچي روسيه با حضور در تهران از خدمات صورت‌گرفته در تهران و توسعه و پيشرفت اين شهر به‌عنوان يك اتفاق مهم ياد كرد و گفت: اميدواريم با حضور شهردار تهران در تفليس امكان تبادل تجارب مشترك فراهم شود.

کد خبر 295841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha