جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

از ۲ خرداد قاعده بازی در بورس تغییر می‌کند.

بورس

ظاهرا مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد براي تغيير جهت بورس به سمت و سوي مثبت، يك اهرم سه‌ضلعي را به‌كار خواهند گرفت. موضوع براي سازمان بورس آنقدر جدي بود كه براي تبيين قواعد جديد بازي، عصر چهارشنبه همايش انتشار مستقيم اطلاعيه‌ها در سامانه كدال را با حضور فعالان بازار برگزار كرد. طبق قاعده تازه از يك سو دامنه نوسان روزانه قيمت سهام افزايش مي‌يابد. قرار است از آغاز معاملات امروز، دامنه مجاز نوسان روزانه قيمت سهام و اوراق بدهي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از مثبت و منفي 4درصد به 5درصد تغيير پيدا ‌كند. از سوي ديگر اطلاعيه شركت‌هاي بورس از اين پس بدون فيلتر و تأخير در بازار سهام منتشر مي‌شود. تا پيش از اين اطلاعات شركت‌ها ابتدا به سازمان بورس ارائه مي‌شد و پس از بررسي درستي، اطلاعات با تأخير در‌اختيار سهامداران و سرمايه‌گذاران قرار مي‌گرفت.

  • مأموريت جديد 5 بانك دولتي

ضلع سوم هم با قاعده مند شدن حركت 5‌بانك تجارت، ملت، رفاه، صادرات و ملي در بورس تهران تكميل خواهد شد. قرار است اين 5بانك، وعده وزير اقتصاد مبني بر تزريق نقدينگي را به بورس از روز شنبه جدي‌تر دنبال كنند. البته هنوز وزارت اقتصاد و سازمان بورس اطلاعات دقيقي دراين باره منتشر نكرده‌اند ولي شنيده شده 5بانك دولتي مزبور به دستور وزير اقتصاد، براساس يك فرمول پيشنهادي بخشي از سهم‌هاي عرضه شده را خواهند خريد. شايعات منتشر شده حاكي است منابع تخصيص يافته در اين زمينه نامحدود است و قرار است تا بهبود شرايط بازار سهام ادامه يابد.

  • كاهش زمان توقف نمادها

رئيس اداره نظارت سازمان بورس با تبيين ويژگي‌هاي انتشار مستقيم اطلاعات شركت‌ها در بازارسهام گفت: با اين امكان زمان توقف نمادها كاهش مي‌يابد.محمدرضا معتمد، افزود: برخلاف رويه قبلي، از امروز بلافاصله پس از آنكه ناشران بورس اطلاعيه را در كدال منتشر كردند اين اطلاعيه در سامانه معاملات مي‌نشيند و نماد بلافاصله بسته مي‌شود. پس از توقف نماد، ظرف يك روز كاري، نماد بازگشايي مي‌شود.معتمد توضيح داد: چنانچه اطلاعات نياز به اصلاح داشته باشد به شكل غيرمكتوب موضوع بررسي مي‌شود تا ناشر مشكل را رفع كند و همين امر مبناي بازگشايي نماد قرار مي‌گيرد در غير اين صورت رسيدگي به‌صورت مكتوب ظرف يك هفته كاري انجام و نماد پس از آن باز مي‌شود.

  • ترديد درباره تأثيرگذاري

همزمان با ارائه اين طرح جديد برخي كارشناسان به انتقاد از آن پرداختند. غلامحسين دواني حسابرس معتمد بورس در اين‌باره گفت: بهتر است سازمان بورس و نهادهاي متولي بازار سرمايه به جاي آنكه به ناشران فشار وارد كنند، ضعف‌هاي سامانه فعلي را يافته و آنها را مرتفع كنند. او تأكيد كرد: در روش جديد امكان بروز اشتباه و خطا در اطلاعات منتشر شده شركت‌ها به‌شدت افزايش مي‌يابد.به‌نظرم زود است كه انتشار مستقيم اطلاعات اجرايي شود. دواني تأكيد كرد: اگر در انتشار اطلاعات اشتباهي صورت گيرد، اين خطر وجود دارد كه بازار خيلي سريع ملتهب شده و روند معاملات دستخوش نوسان غيرمنتظره شود. او تأكيد كرد: استفاده از رانت اطلاعاتي و برخي فسادهاي احتمالي در بدنه بازار سرمايه از زماني آغاز شد كه مديران نهادهاي ناظر و متوليان اصلي به جاي نظارت و مديريت در بازار، دست به خريد و فروش سهام زدند.

  • تيغ دولبه تغييرات جديد

عليرضا قنبرعباسي مديرعامل كارگزاري بانك خاورميانه هم در پاسخ به اين سؤال كه به‌نظر شما عكس‌العمل بازار به تغييراتي ازجمله انتشار اطلاعات مالي شركت‌ها به‌صورت مستقيم و همچنين افزايش يك درصدي دامنه نوسان قيمت، چه خواهد بود؟ گفت: هر دوي اين اتفاقات مي‌تواند براي بازار و شرايط آينده آن تأثير‌گذار باشد. البته افزايش يك‌درصدي دامنه نوسان شركت‌هاي بورس مانند يك تيغ دولبه است. به اين معني كه در شرايط مثبت و يا منفي شركت‌ها با يك درصد رشد يا افت بيشتري مواجه خواهند شد. با توجه به اينكه سازمان بورس تصميم گرفته در شرايط فعلي به افزايش دامنه نوسان شركت‌هاي بورس اقدام كند به‌نظر مي‌رسد اين نهاد نيز به كف قيمتي ايجاد شده در بازار معتقد بوده و از طرف ديگر خبرهاي خوب در راه است. در اين شرايط مي‌توان اميدوار بود سرمايه‌گذاران براي ورود به بازار انگيزه بيشتري پيدا كنند.

  • حال بورس خوب مي‌شود؟

شرايط بازار سهام به‌گونه‌اي است كه اغلب سهامداران چندان نسبت به آينده خوش‌بين نيستند حتي شنيده مي‌شود، ممكن است برخي شركت‌هاي بورس امسال نتوانند سودهاي پيش‌بيني شده را پوشش دهند.البته برخي از سهامداران همچنان اميدوارند و مي‌گويند روند سكون بازار بورس دوام ندارد. حال بايد منتظر ماند و ديد تدابير جديد مسئولان بازار سرمايه به غلبه كدام ديدگاه منجر خواهد شد.

کد خبر 295831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha