همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در نشست علمی همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران که در محل موزه ملی ایران برگزار شد تصریح کرد که ایرانیان بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام بودند.

ایرانیان بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی پیوند عظیمی با معنا و معنویت دارد تصریح کرد که نگاه اخلاقی ایرانی‌ها به انسان و جهان خیلی از مناسبات ما را شکل می‌دهد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ایرانیان خود اسلام را پذیرفته بودند گفت :ایرانیان به زور اسلام نیاورند زیرا که اگر این موضوع واقعیت داشت پس از سال ها به عقیده خود پایبند نمی ماندند.

مسجد جامعی اظهار داشت: بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام ایرانیان بودند و این گواه وجود فرهنگ بالای ایرانیان و علاقه آنان به اهل بیت بوده است.

  • نسبت نماز و میراث فرهنگی

حجت السلام حسین شاه مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در نشست اول از بخش دوم همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی گفت : شاید وسیع ترین برداشت از میراث فرهنگی یادگارهای بهره مند از حکمت و عبرت باشد یا به تعبیر روشن تر میراث فرهنگی به پدیده ای گفته می شود که گوهر حکمت وعبرت در آن متجلی باشد.

به گفته او، یادگاران میراث فرهنگی به حکمتی که در خود نهفته دارند می خواهند ما را به فضیلتی متذکر شوند و نماز فضیلتی است که می خواهد چراغ پرفروغ ذکر را در جان و باطن و باورهای ما روشن نگه دارد.

حجت الاسلام شاه مرادی تصریح کرد که بعید است یادگار و اثری در میراث فرهنگی ما وجود داشته باشد که نسبتی با نماز و عبودیت و نیکی نداشته باشد.

  • اسلام زبان وحدت،عشق و توحید

ناصر تکمیل همایون استاد جامعه شناسی تاریخ نیز در سخنانی گفت: اسلام با کلام برابری، وحدت و عشق وارد ایران شد البته منازعاتی که جنبه دینی و اعتقادی نداشته، پدید آمده است ولی در نهایت به قول ملک الشعرای بهار آنان یک دین گرامی به ما دادند.

او افزود: فرهنگ ایرانی متاثر از دیانت اسلام قدرت فلسفی، عرفانی و فرهنگی شگرفی می یابد. روح اسلام با اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت عجین است بنابراین ما باید از فرهنگهای گوناگون که تمدن اسلامی را به نمایش می نهند یاد کنیم.

تکمیل همایون خاطرنشان ساخت که: یکی از این فرهنگهای هماهنگ با تمدن اسلامی،فرهنگ ایران است که با دیانت اسلام درآمیخت.

وی گفت: تمدن اسلامی مجموعه ای از فرهنگ های ایرانی،سریانی،مصری،عرب،هندی و چینی و بسیاری از فرهنگ های دیگر را در بر میگیرد که دارای تنوع هستند اما روح واحدی دارند.

او گفت: این فرهنگها و پاره فرهنگها جمع شده است و در یک فرهنگ گسترده به چشم می آیند که ما امروز به اسم تمدن اسلامی آن را می شناسیم و مفتخر هستیم که در آن زندگی می‌کنیم.

  • ایرانیان و احترام به مسجد

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان گوشه ای از تجربیات خود در حوزه میراث فرهنگی گفت: در تمامی شهرهای ایران و تمامی دنیا جریان نیایش و عبادت به شکلی وجود داشته و یک پیوستگی تاریخی دارد.

وی بزرگترین مصداق نماز را مساجد دانست که نشان از حضور و فعالیت معماران هنرمندی دارد که نفیس ترین آثار را از خود به جا گذاشته اند.
طالبیان افزود:ایرانیان همواره در طول تاریخ مسجد را محترم می شمردند و با حفظ ارزش های گذشته به ساخت مساجد می پرداخته اند .
معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ادامه ابراز امیدواری کرد نقش ایران در اسلام بیش از بیش نشان داده شود.

  • مسجد نمادی معنوی از باورهای مذهبی

در دومین نشست علمی از بخش دوم همایش ،علی انتظاری به ارایه مقاله نماز، مسجد و مدرنیته ؛رویکردی آسیب شناختی پرداخت.

او گفت : اکثر جامعه شناسان براین باورند که آنچه باورها و احساسات را در جامعه نمایندگی می کند ، عناصر نمادین موجود در جامعه است.

انتظاری تصریح کرد که مسجد نمادی معنوی از عبودیت جمعی و باورهای مذهبی مردم و محلی برای انواع تعاملات اجتماعی و فرهنگیاست که به عنوان یکی از مواریث مهم فرهنگی-مذهبی ایرانیان در دوره های مختلف نقشی موثر در هدایت و تأثیر گذاری بر جریان های اجتماعی داشته است.

علیرضا قبادی نیز دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به عنوان مقاله خود نماز، زبان دین ، هنر و فرهنگ گفت:در این مقاله ما شاهد آن خواهیم بود که دین به عنوان عنصری مهم از فرهنگ به چه شیوه ای می تواند نشانه ها و معانی خود را به مخاطبان خویش منتقل کند.

نماز، عملی فردی با کارکردی اجتماعی نیز عنوان مقاله ای بود که از سوی قربانعلی سبکتکین ریزی ارائه شد.

او هدف این مقاله را بررسی موضوع نماز به عنوان یک کنش فردی از سوی مسلمانان عنوان کرد که طبق نظریه جامعه شناسی کارکرد گرایی این عمل فردی در شرایطی منجر به آثار و پیامدهای اجتماعی می شود.

سبکتکین ریزی افزود:مساله این مقاله این است که چه کارکرد های اجتماعی براین عمل فردی با کارکرد اجتماعی مترتب است و چگونه می توان این کارکرد های اجتماعی را شناخت واز طریق اقامه و اشاعه نماز آن ها را تقویت کرد.

کد خبر 295765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha