همشهری آنلاین: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) گفت سازمان جهانی بهداشت باید مدیریتش را در پاسخ سریع به بحران‌هایی مانند «فاجعه ابولا» در غرب آفریقا که ۱۱ هزار نفر را کشت کارآمد کند.

merkel

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت و دبیر کل آن به خاطر پاسخ کندشان به اپیدمی ابولا که در دسامبر ۲۰۱۳ در گینه شروع شد، اما تا اوت ۲۰۱۴ به‌عنوان وضعیت بین‌المللی اضطراری بهداشت جهانی اعلام نشد، به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت.

مرکل در افتتاحیه اجلاس سالانه ۱۹۴ عضو سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما باید بسیار زودتر به این همه‌گیری واکنش نشان می‌دادیم.»

به گفته او مقامات سازمان جهانی بهداشت در دفترهای کشوری و منطقه‌ای و ستاد مرکزی در ژنو باید بدانند در مواقع بحران چگونه به‌فوریت عمل کنند.

مرکل گفت: «به نظرمن اگر ما سریع‌تر عمل کنیم و ساختار فرماندهی مؤثر در محل داشته باشیم، بهتر می‌توانیم خودمان را در مقابله با بحرانی مانند ابولا در آینده تجهیز کنیم. سازمان جهانی بهداشت تنها سازمان بین‌المللی است که مشروعیت سیاسی جهان‌شمول برای مقابله با موضوعات بهداشتی را دارد. به همین علت است که کارآمد کردن ساختار آن بسیار مهم است.»

مرکل گفت آلمان ۲۰۰ میلیون یورو برای کمک به کشورهای درحال‌توسعه برای تقویت سازوکارهای دفاعی‌شان در برابر بیماری‌های عفونی خواهد پرداخت، ازجمله ۷۰ میلیون یورو به کشورهای غرب آفریقا.

یک مقام بهداشتی هفته پیش اعلام کرد که کشور گینه با افزایش موارد جدید ابولا به خاطر انتقال ویروس در هنگام کفن‌ودفن مردگان روبرو شده است؛ نشانه‌ای نگران‌کننده برای کشوری که به دنبال ریشه‌کنی همه‌گیری این بیماری است.

ابولا از طریق تماس با مایعات بدنی افراد آلوده یا تماس با جسد افرادی که به علت بیماری مرده‌اند، انتشار پیدا می‌کند. مقامات بهداشتی کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون کارزار اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را برای هشدار درباره خطرات کفن‌ودفن نامناسب قربانیان به راه انداخته‌اند؛ اما این کارزار اغلب با مقاومت از سوی افرادی روبرو شده است که این محدودیت‌ها زیرپاگذاشتن مراسم سنتی خود می‌شمارند.

لیبریا نخستین کشور در میان سه کشور غرب آفریقا دچار همه‌گیری ابولا بود که این ماه عاری از ابولا اعلام شد چراکه دوره 42 روزه‌ای را بدون مورد جدید بیماری گذرانده بود.

آلمان که ریاست دوره‌ای گروه G7 را به عهده دارد، به گفته مرکل همچنین قصد دارد که به کشورها در ساختن نظام‌های بهداشتی برای مواجهه با بیماری‌های گرمسیری نادیده گرفته‌شده است که ۱.۴ میلیارد نفر را در دنیا مبتلا مقابله می‌کنند.

به گفته او یک اولویت دیگر تضمین کارایی آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان هردوی انسان‌ها و حیوانات و مقابله با افزایش مقاومت به داروهای ضدمیکروبی به علت مصرف بیش‌ازحد آن‌هاست.

کد خبر 295617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha