همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) اعلام کرد این سازمان پس از انتقادات شدیدی که از پاسخ کُند آن به شیوع ابولا به عمل آمد، امسال اصلاحات عمیقی را در عملیات واکنش اضطراری‌اش به انجام خواهد رساند.

Chan

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خطاب مجمع تصمیم‌گیری این سازمان در ژنو گفت که تصمیم گرفته است «تغییراتی بنیادی» برای کمک به این سازمان در پاسخ سریع‌تر و کارآمدتر در مواقع بحران ایجاد کند.

چن خطاب به حدود ۳۰۰۰ نمایند از ۱۸۰ کشور که برای اجلاس سالانه «مجمع بهداشت جهانی» گردآمده بودند، گفت: «من نمی‌خواهم هیچگاه دیگر ببینم که این سازمان با موقعیتی مواجه شود که آمادگی، کارکنان و اعتبارات لازم را نداشته باشد یا از لحاظ اداری آماده مدیریت بحران نباشد.»

سازمان جهانی بهداشت به خاطر پاسخ دادن بسیار کندش به شیوع ابولا در غرب آفریقا که از هنگام شروع آن در اواخر دسامبر ۲۰۱۳ حدود ۲۶۸۰۰ نفر را مبتلا کرد و بیش از ۱۱ هزار نفر را کشت، با موجی از انتقادات روبرو شده است.

چن گفت: «جهان برای پاسخ دادن به شیوعی که این همه گسترده، شدید، مداوم و پیچیده بود، آمادگی نداشت.»

او ‍پذیرفت که سازمان جهانی بهداشت در مقابل شیوع ابولا «از توان افتاده بود»، چرا که این سازمان با تقاضاهایی روبرو شده بود که «بیش از ۱۰ برابر بیشتر از هر مورد دیگر تجربه‌شده در تاریخ هفتاد ساله‌اش بود.»

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر از کارکنانش را برای عملیات میدانی به کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا فرستاده است.

چن گفت کارکنان سازمان بهداشت جهانی در این سه کشور باقی خواهند ماند، «تا کارها از جمله بازیابی خدمات بهداشتی اساسی (ویران‌شده) آنها به انجام برسد.»

چن گفت برای تضمین امادگی بیشتر این سازمان در مواجه با بروز مصیبت بهداشتی بعدی او خواستار یک بودجه اضطراری ۱۰۰ میلیون‌دلاری شد، «که با مشارکت‌های مالی داوطلبانه انعطاف‌‍‍پذیر تامین اعتبار می‌شود»، تا تضمین شود همیشه پول برای واکنش فوری در دسترس است.»

سازمان جهانی بهداشت همچنین یک برنامه مشترک برای اضطرارهای بهداشتی برقرار خواهد کرد به طور مستقیم به چن گزارش می‌دهد و شامل سنجه‌های آشکار کارکرد خواهد بود که «نشان می‌دهد که چه کارهایی را باید در طول ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت، و نه در طول ماه‌‌ها» انجام داد.

او گفت این برنامه جدید همچنین یک کارگروه جدید موارد اضطراری بهداشت جهانی را سازمان خواهد داد که جلسه اضطراری نادر هیات مدیره سازمان جهانی بهداشت در ماه ژانویه امسال خواستار ایجاد ان شده بود.

چن گفت، مهارت‌های کارکنان سازمان جهانی بهداشت که وظیفه پاسخگویی به موارد اضطراری را دارند نیز با اضافه کردن کارشناسان لجستیک، مردم‌شناسان پزشکی و کارشناسان ارتباطات مخاطره (risk communication) تقویت خواهد شد.

ارتباطات ضعیف و درک نکردن سنت‌ها و رسوم مردمی که در جوامع محلی زندگی می‌کنند در مقاومت گسترده اجتماعی در برابر تلاش‌ها برای ایزوله کردن بیماران و تضمین خاکسپاری ایمن اجساد بسیار مسری بیماران مقصر دانسته شده است. این مقاومت تلاش‌های برای مقابله با ویروس ابولا را با مانع روبرو کرد و حتی برخی از امدادگران در معرض حمله مردم قرار داد.

اما اصلاحات ارزان نخواهد بود؛ چن پیشنهاد کرده است که افزایشی ۱۰ درصدی در بودجه ۲۰۱۶-۲۰۱۷ سازمان صورت گیرد و رقم بودجه آن به ۴.۴ میلیارد دلار برسد، به همراه ۳۲۶ میلیون دلار که صرف ارتقای توانایی‌های پاسخ و نظارت سازمان سازمان جهانی بهداشت خواهد شد.

چن گفت: «شیوع ابولا بنیادهای این سازمان را لرزاند»، اما او افزود که امیدوار است که این اصلاحات به سازمان جهانی بهداشت کمک کند تا «دوباره مطرح شود و به آن توانایی دهد که رهبری در بهداشت جهانی را به عهده گیرد.»

کد خبر 295498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha