همشهری آنلاین: دوربین‌های روی آیفون‌های شما فقط برای گرفتن سلفی خوب نیستند. از هنگام گسترده شدن استفاده از عدسی‌های باکیفیت بر روی تلفن‌های هوشمند، از آنها برای موارد بی‌شمار دیگری هم استفاده شده است. و یکی از این کاربردهای عمده، «تله‌درماتولوژی» (بررسی بیماری‌های پوست از راه دور) - استفاده از فنّاوری ارتباطی برای پیوند دادن بیماران با درماتولوژیست‌ها یا متخصصان پوست- است.

teledermatology

به گفته متخصصان در بخش درماتولوژی دانشگاه یواس دیویس اکنون می‌توان بیماران را بدون ویزیت حضوری از راه دور معاینه و درمان کرد. این شیوه بهترین کاربرد را برای عوارضی مانند خال‌ها و آکنه دارد، اما این شیوه از هم اکنون دارد به‌کلی درماتولوژی را هم‌تغییر می‌دهد.

با افزایش شیوع سرطان پوستی ملانوم، تقاضا برای چکاپ همگام با افزایش شمار اپلیکیشن‌های مجازی درماتولوژی آیفون افزایش‌یافته است. دکتر جسیکا وایزر، متخصص پوست در نیویورک می‌گوید: «اپلیکیشن‌ها توجه به سرطان پوست را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند بیماران آگاهی بیشتر دراین‌باره پیدا کنند، اما درعین‌حال ممکن است حسی از امنیت کاذب به بیماران دهند.»

او معتقد است، این احساس ایمنی و اعتماد به تشخیص مجازی پرسش‌برانگیز است؛ اما بررسی دانشگاه پنسیلوانیا که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که درواقع همخوانی عمده‌ای میان تشخیص‌های انجام‌شده در ویزیت‌های حضوری متخصصان پوست و تله‌درماتولوژیست‌ها وجود دارد: ۹۰ درصد همخوانی در تصمیم‌گیری رده‌بندی درمانی در یک روز مشابه و ۹۵ درصد در توصیه به انجام بیوپسی. این معاینه به‌طور مجازی انجام‌شده به‌وسیله عکس‌هایی گرفته‌شده از نواحی مشکوک انجام می‌شود که کاربر آن‌ها را به همراه توصیفی از مشکلش به روی شبکه بارگذاری می‌کند.

اپلیکیشن اسپروس (Spruce) جدیدترین اپلیکیشن درماتولوژی مجازی است که در چند ایالت آمریکا در دسترس قرارگرفته است و مجموعه‌ای از عوارض و مشکلات مانند کهیر، تب‌خال، عفونت قارچی پا (پای ورزشکاران)، تعریق مفرط و روزانه را پوشش می‌دهد.کاربر عکس‌ها را روی شبکه بارگذاری می‌کند و به پرسش‌هایی درباره پوست و سابقه پزشکی پاسخ می‌دهد. در طول ۲۴ ساعت، با پرداخت هزینه‌ای ۴۰ دلاری، یک درماتولوژیست دارای بورد تخصصی یک طرح درمانی شخصی‌شده را برای بیمار تهیه می‌کند و نسخه‌های دارویی لازم را به‌طور دیجیتال به داروخانه او می‌فرستد.

در یک برنامه دیگر به نام PocketDerm که دکتر دیوید لارچر، متخصص پوست، آن را به‌عنوان شیوه‌ای «آسان، اما کاملاً مؤثر برای به دست آوردن پوستی شفاف» ایجاد کرده است، یک نفر از سه درماتولوژیست دارای بورد تخصصی همکاری کننده با این طرح، عکس‌ها و سابقه پزشکی بیمار را بازبینی و سپس داروی مختص مشکل پوستی بیمار نسخه و ارسال می‌کند.

لارچر می‌گوید: «ما مقدار متفاوتی از زمان را برای هر بیمار صرف می‌کنیم که بر اساس مواردی مانند تعداد عکس‌ها و پیچیدگی مورد بیماری است.» او می‌افزاید که او با بیماران درباره مواردی مانند شیوه پیشگیری از بارداری، تراشیدن مو یا نوع مایع شوینده صورت مورداستفاده‌شان، هم بحث می‌کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر مانند Doctor Mole و SpotCheck برای بررسی دانه‌ها، رنگ‌دانه‌ها و خال‌های پوستی مشکوک که می‌توانند سرطانی باشند- یعنی مشکلات پوستی که بحث‌برانگیزتر از آکنه هستند، طراحی‌شده‌اند.

همچنین اپلیکیشن First Dem وجود دارد که نخستین اپلیکیشن تله‌درماتولوژی است که به بیماران امکان می‌دهد تا نظر یک متخصص پوست دارای بورد تخصصی را در مدت ۲۴ ساعت دریافت کنند. ازیک‌طرف، احتمالاً این اپلیکیشن‌ها باعث آگاهی بیشتر مردم از سلامت پوستشان می‌شود، و از طرف دیگر کاربرد آن‌ها آسان است.

لارچر می‌گوید: «شایع‌ترین چیزی که می‌شنویم این است که مردم قصد رفتن به نزد متخصص پوست را داشته‌اند، اما نمی‌توانند در برنامه کاری شلوغشان زمانی برای آن پیدا کنند.» اما حتی او هم با وایزر موافق است که برای معاینه یک خال یا ملانوم احتمالی، ویزیت شخصی لازم است. «من شخصاً به تشخیص هر نوع سرطان پوست یا سایر ضایعات رنگ‌دانه‌ای روی پوست، به‌خصوص آن‌هایی که جدید یا در حال تغییر هستند، از این طریق اطمینان ندارم. من ترجیح می‌دهم که بیماران پرسش‌های «احمقانه» مطرح کنند یا یک ضایعه پوستی چندین بار معاینه شود، تا اینکه آن‌ها فکر کنند ضایعه پوستشان بی‌اهمیت است.»

اما در یک مورد ممکن است متخصصان اجازه معاینه مجازی را بدهند، و آن‌هم درباره بیماری است که کیلومترها با نزدیک‌ترین متخصص پوست فاصله دارد و نیازمند مشاوره‌ای فوری است.

وایزر می‌افزاید که این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند جایگزین ویزیت متخصصان پوست شوند. «درمجموع یک تصویر بالینی کامل به گرفتن تاریخچه کامل از بیمار و بحث مشروح میان دکتر و بیمار، و معاینه بیمار نیازمند است. ممکن است خطاهایی در کیفیت عکس‌ها و موارد احتمالی فراوان اشتباه تشخیصی یا اشتباه در تفسیر نتایج بسته به اینکه چه کسی و چگونه آن‌ها را تفسیر می‌کند، رخ دهد.»

درحالی‌که وایزر ترجیح می‌دهد که استفاده درست از داروهای موضعی یا قرص‌ها را آموزش دهد، لارچر می‌گوید سرویسی که با اپلیکیشنش عرضه می‌کند، شامل پیگیری برای اطمینان یافتن از تاثیر درمان‌ها است. حتی با این حال، او می‌گوید، «به نظر من، در برخی از بخش‌های درماتولوژی مانند مراقبت آکنه، آینده به این شیوه دیجیتال تعلق خواهد داشت؛ اما در سایر موارد مانند درمان سرطان پوست و اگزما درمان حضوری تا مدت‌های طولانی شیوه استاندارد باقی خواهی ماند.»

بنابراین گرچه گرفتن یک عکس از جدیدترین دانه پوستی کنجکاوی‌برانگیزتان و گرفتن مشاوره ۲۴ ساعته مشکلی ایجاد نمی‌کند، عاقلانه این است که به سرعت یک قرار ویزیت حضوری را هم با دکترتان بگذارید.

در مجموع، وایزر توصیه می‌کند: «به شدت خطر تشخیص و/یا درمان نادرست را در نظر داشته باشید. سرطان پوست اگر تشخیص‌داده نشده باقی بمانند، ممکن است مرگبار باشد.»

 Yahoo Beauty

ترجمه: علی ملائکه

کد خبر 295349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha