سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فرار مغزها اغلب به دلیل کم‌لطفی‌های گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان این مطلب گفت: فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان نباید از نظر اشتغال دغدغه‌ای داشته باشند و امید است سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان نیز به گونه‌ای باشد که فارغ‌التحصیلان این مدارس یا فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها به راحتی بتوانند جذب بازار کار شوند.

جواد اژه‌ای افزود: بیش از 80درصد راه‌یافتگان نهایی به المپیادها و در مواقعی 100درصد آنها از دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان هستند و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به دنبال پژوهش‌های جهانی و المپیاد است.

مشکل استفاده از فارغ‌التحصیلان

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یکی از مشکلات این سازمان در سال تحصیلی87-86 را محرومیت در استفاده از فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان به عنوان حق‌التدریس در مناطق محروم بیان کرد و گفت: اجازه استفاده از فارغ‌التحصیلان به عنوان حق‌التدریس در مناطق محروم را نداریم و در نتیجه این فارغ‌التحصیلان جذب مدارس غیرانتفاعی می‌شوند.

وی در ادامه از کمبود معلم مجرب و با مهارت برای تدریس برخی از جزوه‌های درسی به ویژه در سطح آموزش متوسطه خبر داد و اظهار داشت: محتوای آموزشی در مدارس استعدادهای درخشان از سطح بالاتری برخوردار است که ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان به سطوح بالاتر، نیازمند افزایش مهارت‌های آموزشی معلمان است.

جهش تحصیلی؛ آفت تیزهوشان

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از جهش تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان آفت یاد کرد و گفت: دانش‌آموزان تیزهوش در صورت گذراندن یک یا چند پایه تحصیلی به صورت جهشی‌ به دانش‌آموزان عادی تبدیل می‌‌شوند و شانس رقابت آنها با سایر دانش‌آموزان همسطح کاهش می‌یابد.

وی افزود: براساس آمار 90درصد از دانش‌آموزانی که جهش‌های تحصیلی مکرر داشته‌اند، در کنکور دانشگاه‌ها موفقیتی کسب نکرده‌اند.اژه‌ای با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی را باید به صورت عادی طی کنند به خانواده‌ها توصیه کرد که حتی‌الامکان از جهش‌های تحصیلی مکرر دانش‌آموزان‌شان خودداری کنند.

شهریه مدارس استعدادهای درخشان

وی درباره نحوه تعیین شهریه مدارس استعدادهای درخشان گــفت: در مــدارس استعدادهای درخشان دو نوع هزینه از دانش‌آموزان دریافت می‌شود که یکی مربوط به پرداخت‌های اضافی به کارکنان و دیگری مربوط به هزینه اردوها و کلاس‌های فوق برنامه دانش‌آموزان است.

رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان افزود: شهریه ثبت‌نام در مدارس استعداد‌های درخشان در هر منطقه به میزان نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی همان منطقه تعیین می‌شود.

وی مبنای اصلی گزینش دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان را پیشرفت تحصیلی تا سال چهارم ابتدایی خواند و گفت: برای دانش‌آموزان اول راهنمایی آزمون ورودی استعداد درخشان در دو مرحله برگزار می‌شود.

اژه‌ای با اشاره به اینکه سالانه حدود 260 هزار نفر برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان ثبت‌نام می‌کنند اظهار داشت: در حال حاضر حدود 48 هزار دانش‌آموز تیزهوش در 120 مدرسه استعداد درخشان تحصیل می‌کنند و از حدود 50 تا 60 نفری که سالانه بدون کنکور، جواز ورود به دانشگاه را کسب می‌کنند، حدود 80 تا 90 درصد از آنها از دانشجویان سمپاد هستند.

وی افزود: رسیدن به رتبه‌های اولی کنکور یا المپیاد تنها نتیجه گزینش صحیح دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان است و البته این امر هدف اصلی تشکیل سازمان سمپاد نبوده است، بلکه تحقق آن خوشبختانه یک نتیجه طبیعی از اجرای برنامه‌های صحیح و گزینش دقیق است.

کد خبر 29516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز