چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

ورود بانک‌ها به ساخت‌وساز مسکن، ۶۰تا ۹۰ برابر شدن بهای مسکن طی ۲۰ سال و نامشخص بودن سیاست دولت در بخش مسکن سرفصل مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی در مورد مسکن بود.

مسکن

اين برنامه سه‌شنبه شب در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم پخش شد. در اين برنامه رئيس اتحاديه مشاورين املاك، رئيس كميسيون عمران مجلس و عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار برخي از موضوعات مهم سد راه رونق مسكن را مطرح كردند و به بررسي مشكلات اين بخش پرداختند. ‌

رئيس اتحاديه مشاورين املاك گفت: خيز خروج از ركود در 6ماهه دوم سال 93برداشته شده و انتظار مي‌رود بار ديگر رونق به بخش مسكن در سال‌94 برگردد. وي افزود: رشد قيمت مسكن در كشور طي سال‌هاي اخير بسيار بالا بوده است به‌گونه‌اي كه مركز آمار به افزايش 60تا 90برابري قيمت طي 20سال اخير اشاره مي‌كند درحالي‌كه درآمد دهك‌هاي ضعيف و متوسط به آن ميزان رشد نكرده است. وي افزود: وام بانكي اگر به 60ميليون تومان هم برسد با توجه به قيمت متوسط 280ميليوني يك واحد مسكوني در شهر تهران، چيزي كمتر از 20درصد ارزش يك ملك را پوشش مي‌دهد لذا پيشنهاد ما اين بود كه دولت در جهت كنترل سياست‌هاي پولي و مالي اقدام كند تا به تأمين 50درصدي ارزش يك ملك برسد.

  • نبودن برنامه جامع عملياتي

عقبايي گفت: مشكل اساسي ما نبودن برنامه جامع عملياتي مسكن در كشور است كه دولت و مجلس بايد پيگير آن باشند چرا كه بدون اين برنامه بعضا در دولت‌ها سليقه و سياست‌هاي كلان را هدايت مي‌كند. سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران مجلس هم ابتدايي‌ترين خواسته‌ها از دولت را موضوع طرح جامع مسكن بيان كرد و گفت: موضوع مسكن اجتماعي از ابتداي دولت مطرح بود كه جايگزين مسكن مهر شود ولي متأسفانه تا امروز نه طرح مسكن اجتماعي و نه طرح جامع را دريافت نكرده‌ايم.

  • ورود بانك‌ها به ساخت‌وساز

عقبايي گفت: براساس ماده 4قانون بانكداري، ورود بانك‌ها به فعاليت‌هاي ساخت و ساز، خريد و فروش اموال غيرمنقول ممنوع است ولي مي‌بينيم كه در همين تهران و شميرانات، بعضا بانك‌هاي دولتي اقدام به ساخت و سازهاي انبوه و ساخت آپارتمان‌هاي لوكس كرده‌اند كه با سياست‌هاي كلان تطابقي ندارد. همچنين هادي قوامي، عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار گفت: سال گذشته قانوني را تصويب كرديم كه در مرحله رفع ايرادهاي نهايي در شوراي نگهبان است كه بر مبناي آن بانك‌ها نبايد بنگاه‌داري كنند و نبايد پولشان را تبديل به دارايي‌هاي ثابت كنند. وي افزود: در اين قانون مهلتي داده شده است كه طي آن بايد اين دارايي‌ها را تبديل كنند و در جهت تأمين نقدينگي مورد نياز توليدكنندگان به‌كار گيرند.

  • ناكارآمدي وام مسكن

هادي قوامي بر پيگيري پايان انحصار بانك مسكن در اعطاي وام مسكن تأكيد كرد. هادي قوامي با اشاره به هزينه مسكن در 10تا 15سال قبل گفت: در آن زمان كسي كه مي‌خواست از وام مسكن استفاده كند، وام پرداختي دست‌كم 30تا 35درصد مبلغ ملك را شامل مي‌شد ولي امروز با رشد تورم و كاهش قدرت خريد، مبلغ وام به شكل متناسبي رشد نكرده است. وي تصريح كرد: تا چند سال پيش همه بانك‌ها امكان دادن وام مسكن را داشتند كه بعد به بانك مسكن منحصر شد ولي الان مي‌خواهيم اين انحصار را بشكنيم تا همه بانك‌ها بتوانند در اين زمينه كمك كنند.

  • اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي

وكيلي، معاون سازمان امور مالياتي در اين گفت‌وگو درباره اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي اظهار داشت: مهم‌ترين مسئله شناسايي است و الان يكي از مشكلات ما نبود اطلاعات كافي است كه خود باعث شده تا تبعيض مالياتي زيادي داشته باشيم. وي افزود: اگر بدون درست كردن زيرساخت‌هاي اطلاعاتي، ‌منبع جديدي را معرفي كنيم و نتوانيم به درستي كار را انجام دهيم، هزينه‌هاي ما از درآمدها بيشتر مي‌شود.

 

کد خبر 295075

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha