سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: افراد مبتلا به دیابت باید توجه ویژه‌ای به پاهای خود داشته‌باشند، زیرا ابتلا به این بیماری باعث بی‌حس شدن پاها و آسیب‌دیدگی شدید منتهی به قطع عضو در آنها می‌شود.

براساس گزارش گيزمگ، بي‌حسي پاهاي افراد مبتلا به ديابت باعث مي‌شود افراد متوجه نشوند چه زماني بايد وزن خود را از روي يك پا به پاي ديگر انتقال دهند تا فشار از روي پاها برداشته‌شود. در نتيجه پا‌ها دچار سوزش‌هاي مزمن ناشي از فشار بالا مي‌شوند و در نهايت اين فشار منجر به قطع انگشتان پا يا خود پاها خواهد شد.

براي رفع اين مشكل كفش‌هاي حسگر فشار وجود دارند،‌اما محققان موسسه فرانهور جوراب‌هاي حسگر فشاري ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند در كنترل وضعيت پاهاي ديابتي‌ها موثر‌تر باشند.

اين جوراب‌ها از دولايه كتان تركيبي با قابليت تنفس و جذب رطوبت تشكيل شده‌اند كه در ميان اين لايه‌ها نوارهاي سيليكوني قابل انعطافي قرار گرفته‌است. هردوطرف اين نوار از 40 الكترود عايق از جنس گرافيت پوشانده شده‌است. يك ماژول الكترونيكي به انتهاي جوراب متصل شده‌است كه در نسخه تجاري به اندازه يك دكمه قابل جداسازي خواهد‌بود.

زماني كه فشار بر يك قسمت از پا زياد مي‌شود،‌ نوار سيليكوني در آن منطقه فشرده شده و باريكتر مي‌شود و مساحت آن افزايش مي‌يابد و به اين شكل ظرفيت الكتريكي آن منطقه افزايش مي‌يابد. با كمك رشته‌هاي هادي برق كه به حسگرهاي جوراب متصلند، ماژول الكتريكي تغييرات را رديابي كرده و كاربر را با ارسال پيام هشداري به گوشي تلفنش آگاه مي‌سازد.

حسگرها در نزديكي پاشنه‌ها، قوزك، رو و كف پا قرار گرفته‌اند و به اين شكل مي‌توانند فشار را به صورت سه‌بعدي رديابي كنند. نسخه نهايي اين جوراب‌ها قابل شستشو بوده و مي‌توان در هنگام شستشو الكترود‌ها را از آنها جدا ساخت. محققان معتقدند اين جوراب‌ها علاوه بر ديابتي‌ها،‌ براي ورزشكاراني كه مايلند سبك دويدن و قرارگيري پاهاي خود را نيز بررسي كنند،‌كاربردي خواهد‌بود.

کد خبر 294880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha