شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصاویر گرافیکی ماهواره‌ای گوگل، نقشه و اطلاعات جانبی مناطق مختلف جهان را با دقت بالایی و به طور کاملا رایگان در اختیار عموم قرار داده است.

گوگل ارث

نرم‌افزار کاربردی گوگل‌ ارث نخستین بار در سال 2005 و توسط شرکت گوگل معرفی شد.

طبق قوانین تعیین شده توسط گوگل، جدیدترین تصاویر این نرم‌افزار حداکثر سه سال پیش گرفته‌ شده‌اند و البته بعضی از به‌روزرسانی‌های آن عموما هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود.

اما بعضی از کارشناسان ادعا می‌کنند مستنداتی وجود دارد که گوگل‌ ارث را تبدیل به بزرگ‌ترین ابزار جاسوسی، خرابکاری، بزهکاری، ترور و حتی تجاوز به حریم خصوصی افراد کرده است.

گوگل هرگز این اتهامات را نپذیرفته و دلایلی همچون به روز نبودن تصاویر و اطلاعات غیرموثق مناطق را در مقابل چنین ادعاهایی مطرح می‌کند.

  • گوگل‌ ارث چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گوگل‌ ارث نرم‌افزاری است که برای کاربران عادی خود علاوه بر تصاویر هوایی و ماهواره‌ای، اطلاعات جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، آماری، جمعیتی و غیره را ارائه‌ می‌دهد.

از طریق این نرم‌افزار علاوه بر امکان مشاهده سه‌بعدی نقشه مناطق زمین، ساختمان‌ها، درخت‌ها و جست‌وجو در رستوران‌ها، هتل‌ها و غیره، امکان نمایش مدل‌های سه‌بعدی از تصاویر در کنار قالب نقشه و امکان رفتن به تورهای مجازی وجود دارد که جذابیت آن را دوچندان کرده‌ است.

همچنین گوگل‌ ارث کاربردهای علمی و مهندسی فراوانی مثل اندازه‌گیری فاصله دقیق بین دو نقطه، مساحت زمین و غیره دارد که خصوصا در مهندسی عمران، معماری و منابع طبیعی بسیار مفید خواهد بود.

داده‌های جانبی در گوگل‌ ارث (هر چیزی غیر از تصاویر)، لزوما توسط شرکت گوگل بارگذاری نشده‌اند.

بلکه نرم‌افزار به کاربران این اجازه را داده است که با نشانه‌گذاری مکان‌های موردنظر خود، نام مکان، تصاویری از مکان و اطلاعات مختصری را به آن اضافه کنند و در صورت علاقمندی با دیگران، به‌ اشتراک بگذارند.

با قابلیت‌هایی همچون مشخص کردن محدوده‌های زمین زراعی، پارک، مکان عمومی، مناطق محافظت شده و غیره، مسیرهایی همچون جاده‌ها، رودخانه و مرزها و حتی اضافه کردن مدل حجم‌های سه بعدی نیز می‌توان موجب ارتقای تصاویر شد. همچنین سایت رسمی این نرم‌افزار وب‌سایتی را با عنوان «یک دنیا و کلی داستان»
(oneworldmanystories.com) راه‌اندازی کرده‌ که بارگذاری داستان‌ها، خاطرات و تجربیات کاربران گوگل‌ ارث در ارتباط با این نرم‌افزار است.

تمام اطلاعات موجود برای هر منطقه توسط لایه‌های تعریف شده در محیط کاربری قابلیت فعال‌سازی دارند.

تصاویر، خیابان‌ها، مکان‌ها، فیلم‌های ویدئویی، کوه‌های آتشفشانی، محل‌های وقوع زلزله، هشدارهای جهانی زیست‌محیطی، جنگ، فقر، پوشش ابری و دمای هوا، لایه حمل و نقل شامل فرودگاه‌ها، بنادر، خطوط راه‌آهن، پارک‌ها و نمایش ارتفاعات و پستی بلندی‌ها از جمله لایه‌های موجود است که با فعال‌سازی هرکدام، داده‌های آن بارگذاری شده و به نمایش در می‌آید.

  • امکانات گوگل‌ ارث

کاربران گوگل‌ ارث می‌توانند عکس‌ها و اطلاعات مختلفی را به نقشه‌های موجود اضافه کنند. البته همزمان تالارهای گفت‌ و گویی درباره نقاط مختلف وجود دارد که کاربران از این طریق نیز می‌توانند اطلاعاتی را رد و بدل ‌کنند.

به این ترتیب، در مدت زمان کوتاهی حجم بالایی از اطلاعات بسیار دقیق و به‌روز درباره یک منطقه خاص توسط افراد حاضر در همان منطقه گردآوری می‌شود.

همچنین بعضی از اطلاعات دیگر مثل نقشه محل‌های حساس، راه‌های منتهی و حتی اطلاعات مربوط به کنترل جمعیت، یکجا و بدون هیچ هزینه اضافی در اختیار شرکت گوگل قرار می‌گیرد. نکته جالب اینجاست که کاربران در کنار این همه خدمت به گوگل متحمل پرداخت هزینه نیز می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند مسلما با بررسی و آنالیز این حجم اطلاعات، می‌توان اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره را تا حدودی مدل‌سازی کرد. با داشتن چنین اطلاعاتی در مورد هر جامعه آماری می‌توان سیاست‌ها را برای حداکثر نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تنظیم کرد.

بعضی از کارشناسان هم می‌گویند این برنامه به همراه سایت فعال‌اش بدون شک برای جمع‌آوری اطلاعات کشورها و جاسوسی بسیار مناسب است.

  • اطلاعات مناطق حساس ایران

در گوگل‌ ارث کیفیت تصاویر مربوط به ایران در تمام مناطق یکسان نیست. اما به وضوح، برخی مناطق نظامی و تاسیسات اتمی با تفکیک بالایی تا چند صد متری قابل مشاهده‌اند و انجمن‌های بحث و گفت‌وگوی فعالی دارند؛ به طوری‌که با یک کلیک، اطلاعات زیادی در مورد آن مناطق قابل دسترسی است.

در مورد بعضی کشورها همچون کره‌شمالی، حتی محل دقیق قرارگاه‌های پدافند هوایی و تاسیسات مهم نظامی نیز مشخص شده است. کاربران گوگل‌ ارث حتی می‌توانند تاسیسات نظامی تازه ساخت یا در حال ساخت را ببینید.

البته این اطلاعات برای همه مناطق حساس دارای کمیت‌ها و کیفیت‌های متفاوتی است.

به هر حال به جز موارد پنهان‌کاری گوگل، محل دقیق آشیانه‌ها، انبارهای مهمات، باندهای پرواز، برج‌های مراقبت، موقعیت کامل محل و تمام اطلاعات مشابه دیگری که پیش از این با هزینه به دست می‌آمد و در انحصار نیروهای نظامی محافظت می‌شد، اکنون تقریبا رایگان در اختیار همه است.

  • نقشه‌های پنهان و آشکار

شرکت گوگل همواره یک پاسخ مشخص به نگرانی‌هایی که از جنبه امنیت شخصی و ملی به گوگل ‌ارث وارد است، دارد.

این شرکت ادعا می‌کند چون تصاویر و نقشه‌های گوگل ‌ارث به‌روز نیستند و اطلاعات جانبی درباره مناطق از منابع غیرموثق محلی جمع‌آوری شده است، دلیلی برای نگرانی امنیتی در برابر تهدیدات نظامی یا حتی گروه‌های تروریستی وجود ندارد.

با این حال، بعضی از کارشناسان می‌گویند گوگل ‌ارث بهترین منبع اطلاعاتی نیروهای نظامی، شبه نظامی و حتی تروریست‌ها و خرابکارهاست.

از طرف دیگر، تصاویر گرافیکی ماهواره‌ای گوگل، نقشه و اطلاعات جانبی مناطق مختلف جهان را با دقت بالایی و به طور کاملا رایگان در اختیار عموم قرار داده است.

در بعضی از مناطق کشوری مثل آمریکا، وضوح تصاویر آن‌چنان بالاست که می‌توان خیابان‌ها را با وضوح دید، حضور افراد را تشخیص داد و با استفاده از سرویس دید خیابانی، حتی می‌توان طرز لباس پوشیدن مردم را نظاره کرد.

البته در سراسر جهان، مناطق خاصی در تصاویر و نقشه‌ها وجود دارند که وضوح آنها در مقایسه با اطراف‌شان یکسان نیست. کارشناسان اعتقاد دارند گوگل‌ ارث به صورت عمدی بعضی از اطلاعات درباره مناطق خاص را پنهان می‌کند.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 294508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha