پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارقام جدید درباره شیوع چاقی در اروپا که قرار است سازمان جهانی بهداشت در کنگره چاقی اروپا در پراگ آنها را اعلام کند، بیانگر همه‌‌گیری چاقی در این قاره است.

به گزارش اسکای نیوز آخرین پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت در این گزارش حاکی از آن است که اروپا تا سال ۲۰۳۰ با یک بحران چاقی در ابعاد عظیم روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۳۰ از هر سه زن بریتانیایی یکی چاق خواهد بود، در حالیکه در میان مردان در بریتانیا وضع حتی بسیار بدتر است و ۷۴ درصد آنها تا آن هنگام دارای اضافه وزن - و ۳۶ درصد این گروه چاق- خواهند بود.

پیش‌‌بینی این گزارش این است که ۷۷ درصد مردان یونانی تا سال ۲۰۳۰ اضافه وزن خواهند داشت، و در همین حال نسبت زنان چاق در یونان دو برابر خواهد شد و از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. حدود ۲۶ درصد مردان سوئدی و ۳۶ درصد مردان اسپانیایی تا سال ۲۰۳۰ چاق خواهند بود.

بر اساس این گزارش ایرلند بدترین وضعیت را دارد و تا سال ۲۰۳۰، ۸۹ درصد مردان ایرلندی احتمالا اضافه وزن خواهند داشت، و ۸۵ درصد زنان نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

در مقابل به نظر می‌رسد که هلندی‌ها وضعیت نسبتا بهتری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ کمتر از نیمی از مردان هلندی (۴۹ درصد) اضافه وزن و فقط ۸ درصد چاقی داشته باشند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۰ به ترتیب
۵۴ و ۱۰ درصد بوده است.

درصد اضافه وزن در میان زنان هلندی برای ۲۰ سال آینده کم و بیش ثابت باقی خواهد مانند (۴۳ درصد در ۲۰۳۰ و ۴۴ درصد در ۲۰۱۰). اما پیش‌بینی می‌شود که در طول این مدت چاقی در میان زنان هلندی از ۱۳ درصد به ۹ افت کند.

در جهت مقابل، تا سال ۲۰۳۰ درصد اضافه وزن در میان زنان بلغارستانی و بلژیکی بیشترین مقدار را خواهد داشت.

اضافه وزن به معنای شاخص توده بدنی بالای ۲۵ است و چاقی به صورت شاخص توده بدنی بالای ۳۰ تعریف می‌شود.

جائو بردا، مسئول دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: «گرچه این گزارش یک پیش‌بینی است، دو پیام مهم را به ما می‌دهد. اول اینکه دسترسی به داده‌‌ها و کیفیت آنها در کشورها باید بهبود یابد، و دوم اینکه این پیش‌بینی‌ها بیانگر ان است که اقدامات بیشتری برای پیشگیری و حل معضل اضافه وزن و چاقی لازم است.»

کد خبر 294367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha