همشهری آنلاین: دادگاهی در کابل چهار مرد را به خاطر نقش داشتن در قتل فجیع زنی به نام «فرخنده» به اعدام محکوم کرد تا تکلیف یکی از جنجالی‌ترین پرونده های قضایی این کشور در ماههای اخیر روشن شود.

متهمان قتل فرخنده

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 49 نفر از جمله 19 افسر پلیس، در این دادگاه به اتهام ارتباط با پرونده قتل فرخنده محاکمه شدند.

بر اساس محتویات پرونده، متهمان در روز 19 مارس (28 اسفند) با حمله به فرخنده 27 ساله، او را به اتهام اهانت به مقدسات دینی و سوزندان قرآن، تا سرحد مرگ کتک زدند و سپس جسدش را به آتش کشیدند .

پس از ماه‌ها تحقیقات در باره این پرونده جنجالی، دادگاهی در کابل شنبه گذشته ( 12 ارديبهشت) جلسه محاکمه عاملان قتل فرخنده را آغاز کرد. جلسات دادگاه که دو روز به طول انجامید، به طور مستقیم از تلویزیون افغانستان پخش شد.

دادگاه بدوی این پرونده در شهر کابل، همچنین هشت نفر از متهمان را هر یک به 16 سال حبس محکوم کرد ولی 18 تن را از اتهامات وارده، تبرئه کرد و آنها را بی‌گناه دانست.

بنا به گزارش‌ها، فرخنده یک ماه پیش از حادثه در منطقه 'شاه دو شمشیره' شهر کابل با یک دعانویس درگیر شده بود. او نیز، فرخنده را به قرآن سوزی متهم و مردم را به کشتن وی تحریک کرد و آنها، او را روز 28 اسفند به شکل بی‌رحمانه ای به قتل رساندند. پس از تحقیقات پلیس و دادستانی معلوم شد که فرخنده بی‌گناه بوده و هیچ نسخه‌ای از قرآن را آتش نزده است .

قتل فجیع فرخنده و بی‌تفاوتی برخی نیروهای پلیس برای نجات جان وی هنگام بروز حادثه، با واکنش‌های شدید اجتماعی در افغانستان رو به رو شده و این ماجرا به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی کشور تبدیل شده بود.

با این حال، «صفی الله مجددی»، قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده هنگام اعلام رای گفت که احکام صادره، نهایی نیست و متهمان می‌توانند خواستار فرجام خواهی شوند.

دادگاه تاکنون در باره ۱۹ مامور پلیس که متهم به اهمال کاری در انجام وظایف خود در روز حادثه هستند، رایی صادر نکرده است. گفته می‌شود حکم این افراد قرار است 20 ارديبهشت اعلام شود.

قاضی دادگاه، هویت محکومین به اعدام را در پرونده قتل فرخنده، زین‌العابدین، مشهور به زین‌الدین، متولی زیارتگاه شاه دو شمشیره و سه نفر دیگر به نام‌های محمد یعقوب، محمد شریف و عبدالبشیر اعلام کرده است.

کد خبر 294325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha