چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

اگر دست بر قضا، بشقاب گل‌سرخی به ارث رسیده از مادربزرگتان شکست، غصه نخورید. تکه‌های آن را جمع کنید و برای ساخت یک اثر هنری ماندگار دست به‌کار شوید.

گل‌سرخی‌ها روی دیوار

اگر عاشق پازل و كنارهم چيدن قطعات هستيد، حتما در اين كار موفق مي‌شويد و منتظر باشيد كه بعد از ساخت نخستين نمونه، اعضاي فاميل هم بشقاب‌هاي سالم‌شان را برايتان بياورند و به شما سفارش كار بدهند!

براي درست كردن يك تابلو كه بتوانيد بشقاب مورد نظرتان را قاب كنيد، به تخته نئوپان احتياج داريد. سعي كنيد تخته‌تان 10سانت بزرگ‌تر از قطر بشقاب باشد. اگر مي‌خواهيد تكه‌هاي چيني را به قطعات كوچك‌تر تقسيم كنيد، به گازانبر احتياج داريد. هنگام خرد كردن كاشي يا تكه‌هاي چيني مراقب ذرات ريزي كه به اطراف و مهم‌تر از همه به سمت چشم مي‌پرند، باشيد. براي ايمني بيشتر بهتر است عينك بزنيد و دستكش بپوشيد. از چكش و گوشتكوب هم استفاده نكنيد. كنار دست‌تان، قطعات را كنار هم بچينيد. مقداري چسب چوب را با آب رقيق كنيد و آن را با اسفنج روي تخته بكشيد؛ اين‌كار ميزان چسبندگي را چندين برابر مي‌كند. سپس پشت هر تكه چيني را چسب چوب بزنيد يا به‌صورت منظم و يا نامنظم كنار هم روي تخته بچسبانيد.

براي اطراف بشقاب، يا جاهاي خالي مي‌توانيد ازبشقاب‌هاي ساده و بدون طرح استفاده كنيد. اگر بشقاب نداشتيد، از تكه‌هاي كاشي تك‌رنگ كمك بگيريد. يادتان باشد كه كار را با فاصله يك و نهايتا 2 سانتي‌متر كنار هم بچينيد. در اين تابلو مي‌توانيد به‌صورت نقش برجسته هم كار كنيد؛ مثلا نصف يك فنجان را روي كارتان بگذاريد، طوري كه دسته آن بيرون از سطح باشد. بعد از پايان چيدمان، بايد ملات بين كاشي‌ها را درست كنيد. براي درست كردن ملات به پودر سنگ و سيمان احتياج داريد.

نسبت پودر سيمان به پودر سنگ، 2 به يك است. پودرها را با آب مخلوط كنيد و مراقب باشيد كه ملات اصلا شل نشود. شيارها و فواصل بين تكه‌هاي چيني را با ملات پر كنيد. براي اين كار از انگشتان دست‌تان كمك بگيريد و ملات را داخل شيارها ببريد و پر كنيد. سطح كارتان خيلي كثيف مي‌شود اما نگران نباشيد، بعد از يك ربع، با يك دستمال تمام سطح كار را پاك كنيد. اگر لكه‌ها از روي تكه‌هاي چيني نمي‌روند، دستمال را مرطوب كنيد و محكم روي كار بكشيد.

با اين روش مي‌توانيد طرح‌هاي فراواني بزنيد؛ مي‌توانيد يك قاب آينه منحصر به فرد درست كنيد يا حتي يك ستون يا ديوار را كاشيكاري كنيد.

کد خبر 294265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha