چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

فاطمه علیزاده: پنجره را که باز کردید و باد اردیبهشت به‌صورت‌تان خورد، لباس بپوشید، چرخ خرید را بردارید و یک‌سر به بازار روز یا میوه‌‌وتره‌بار محل‌تان بزنید. کمی پیاده‌روی حتما حالتان را جا می‌آورد و البته مطمئن باشید که تا الان همه نوبرانه‌های بهاری به بازار آمده‌اند.

نخودفرنگی

نگاه به اين تازه‌هاي بهاري چشمان آدم را مي‌نوازد؛ هرچند كه خيلي از اين نوبرانه‌ها قيمت‌هاي بالايي دارند. براي خريدن ميوه‌ها مانند گوجه‌سبز عجله نكنيد. بگذاريد گوجه‌سبزها درشت‌تر شوند و قيمت‌شان هم پايين‌تر بيايد. تا تابستان براي خريد گوجه‌سبز وقت داريد. اما اگر نخود‌فرنگي سبز يا برگ دلمه ديديد، حتما سراغش برويد. ارديبهشت ‌‌ماه فصل مناسب خريد نخودفرنگي‌هاي تازه و سرحال است و بعد از آن يا توي بازار پيدا نمي‌شوند و يا خيلي دانه درشت هستند. نخودفرنگي‌هايي كه دانه‌هاي متوسط دارند را انتخاب كنيد. هرچه غلاف رويي نخودفرنگي‌ها سبزتر و خوشرنگ‌تر باشند، نخودفرنگي‌هاي با كيفيت‌تري هستند. دانه‌ها را از غلاف جدا كنيد. آنها را بشوييد و بگذاريد خشك شوند و در كيسه بريزيد. هواي كيسه‌ها را كاملا بگيريد و در آنها را محكم ببنديد. اگر مي‌خواهيد رنگ سبز نخودفرنگي‌ها از بين نرود، 2قابلمه آب، يكي در حال جوش و يكي آب كاملا يخ آماده كنيد. بعد از شستن دانه‌ها، آنها را در قابلمه آب در حال جوش بريزيد، 30ثانيه صبر كنيد، نخودفرنگي‌ها را توي آبكش بريزيد و بلافاصله آنها را توي ظرف آب يخ بريزيد. 10دقيقه‌اي صبر كنيد و دوباره آبكشي كنيد. بعد از خشك شدن نسبي نخودفرنگي‌ها، آنها را فريز كنيد.

  • با نخودفرنگي‌ها چه كنم؟

بعد از خريد نخودفرنگي و قبل از ذخيره آن براي ماه‌هاي بعد، حتما 3-2 غذاي خوشمزه با نخودفرنگي تازه درست كنيد. مي‌توانيد با نخودفرنگي كوكو درست كنيد. براي اين كار به حدود يك ليوان گوشت چرخ‌كرده، يك پياز بزرگ، 1/5ليوان نخودفرنگي پخته، 3تا 4عددتخم‌مرغ، نصف ليوان هويج آب‌پز ونگيني شده، يك قاشق آرد، نمك، فلفل و زردچوبه و كمي زعفران نياز داريد. پياز را با كمي نمك و زردچوبه تفت دهيد و بعد از طلايي شدن، گوشت را به آن اضافه كنيد و تفت دهيد. براي اينكه گوشت گوله نشود، به آن نصف ليوان آب اضافه كنيد تا هم نيم‌پز شود و هم گوشت، بافت يكدست پيدا كند. آب گوشت كه كشيده شد، اجازه بدهيد تا خنك شود و سپس همه مواد را با هم مخلوط كنيد. حواس‌تان باشد تخم‌مرغ‌ها را حسابي بزنيد و زعفران را به آن اضافه كنيد. در پايان، همه مواد را يكدفعه داخل ماهيتابه‌اي كه در آن روغن ريخته‌ايد بريزيد. روي آن را صاف كنيد و حدود 15تا 20دقيقه با در بسته بپزيد و براي طرف ديگر كوكو هم 10دقيقه به آن زمان بدهيد و با سالاد فصل آن را سرو كنيد. از نخودفرنگي توي مايه ماكاروني و انواع خوراك‌هاي مرغ هم استفاده لازم را ببريد. با نخودفرنگي مي‌توانيد انواع پلوهاي دمي را بپزيد؛ مثلا مي‌توانيد مانند لوبيا پلو آن را با مايه گوشتي آماده كنيد، يا اينكه مانند باقالي پلو، آن را با شويد دم كنيد. نخودفرنگي را با رشته پلو هم مي‌توانيد درست ‌كرده و كنار يك خورش نوش‌جان كنيد. در ظهرهاي بهار از درست كردن انواع خوراك‌ سبزيجات تازه غافل نشويد؛ خوراك‌هايي كه از تركيب پياز داغ و برش‌هاي بادمجان و هويج و فلفل دلمه‌اي و گوجه و نخودفرنگي درست مي‌شوند. يك تكه زنجبيل درون اين خوراك، عطر بي‌نظيري به آن مي‌دهد.

  • چگونه عمر نخودها را طولاني كنم؟

يكي از راه‌هاي نگهداري نخودفرنگي كنسرو كردن آن است. در اين حالت، نخودفرنگي‌ها ماندگاري بيشتري دارند و شما را هم از دردسر جوشاندن و باز كردن در كنسروهاي آماده خلاص مي‌كند. اگر مي‌خواهيد با نخودفرنگي‌هايتان كنسرو نخودفرنگي درست كنيد به 2قابلمه آب، شيشه‌هاي خالي با در فلزي و مقداري نمك و سركه احتياج داريد. توي هر شيشه را تا بيشتر از نيمه، از نخودفرنگي پر كنيد. در يكي از ظرف‌هاي آب مقداري نمك بريزيد. ميزان نمك آن بايد در حدي باشد كه آب‌نمك لب‌تان را شور كند. مراقب باشيد بيش از اندازه نمك نريزيد. شيشه‌ها را از اين آب پر كنيد. اگر دوست داشتيد، توي هر شيشه يك قاشق سركه بريزيد. سپس شيشه‌ها را در قابلمه آب ديگر بچينيد. آب بايد تا لبه شيشه‌ها بالا بيايد. سپس قابلمه حاوي شيشه‌هاي نخودفرنگي را روي گاز بگذاريد و نيم‌ساعت آنها را بپزيد. بعد از نيم‌ساعت در شيشه‌ها را ببنديد و 10دقيقه ديگر هم‌زمان بدهيد. در نهايت زير گاز را خاموش كنيد و بگذاريد شيشه‌ها در همان حالت خنك شوند. بهتر است اين شيشه‌هاي كنسرو نخودفرنگي را توي يخچال نگهداري كنيد.

  • چرا نخودفرنگي بخوريم؟

اگر شما هم جزو كساني هستيد كه هنگام غذا خوردن، نخودفرنگي‌هاي آن را جدا مي‌كنيد، بايد بدانيد كه سخت در اشتباهيد! نه‌تنها نبايد آنها را جدا كنيد بلكه بايد نخودفرنگي بشقاب ديگران را هم به نفع خودتان جمع‌آوري كنيد. نخودفرنگي‌ها حاوي پروتئين فراوان و چربي و كالري كم هستند. اين تيله‌هاي سبز و خوشرنگ، سرشار از فيبر هستند و اگر تمايل داريد وزن‌تان را به تعادل برسانيد، حتما از آنها در رژيم غذايي‌تان استفاده كنيد. نخودفرنگي‌ها مانع يبوست ‌شده و منبع خوب پكتين محسوب مي‌شوند كه كلسترول خون را كاهش مي‌دهند. نصف ليوان نخودفرنگي حاوي نصف ويتامين K مورد نياز روزانه ماست. اين ماده‌ براي پيشگيري از تخريب بافت‌هاي استخواني، تصلب شرايين، بيماري‌هاي قلبي و حتي سرطان، لازم و ضروري است. جالب است كه اين ماده منبع فوق‌العاده ويتامين C هم هست. نخودفرنگي غذاي مورد علاقه چشم‌پزشك‌هاست چون از بيماري آب مرواريد و بيماري‌هاي چشمي ديگر پيشگيري مي‌كند.

  • برگ مو را چطور ذخيره كنم؟

يكي ديگر از نوبرانه‌هاي اين فصل برگ موهاي تازه و سبز است كه اين روزها كم‌كم سروكله‌شان پيدا مي‌شود. شما مي‌توانيد با اين روش برگ موها را براي مدت طولاني ذخيره كنيد. براي درست كردن كنسرو برگ مو ابتدا را بشوييد، آنها را در دسته‌هاي ده‌تايي روي هم بچينيد، رول كنيد و داخل شيشه بگذاريد. رول كردن برگ‌ها باعث مي‌شود تا فضاي كمتري در شيشه بگيرند و ميزان بيشتري برگ داشته باشيد. مثل روش كنسرو‌كردن نخود‌فرنگي، شيشه برگ‌ها را در قابلمه حاوي آب بجوشانيد و اجازه دهيد تا سرد شود. حواس‌تان باشد كه براي انتخاب شيشه، از شيشه‌هاي سالم و ترك نخورده استفاده كنيد. در شيشه‌ها هم حتما بايد فلزي باشند. در اين مورد هم يادتان باشد كه قبل از كنسروكردن برگ‌ها، يك دلمه برگ موي خوشمزه درست كنيد. لابه‌لاي دلمه‌ها از دانه‌هاي غوره استفاده كنيد و اگر تا به‌حال به مايه دلمه‌تان زيره نمي‌زديد، اين بار بزنيد و يك طعم فوق‌العاده را براي خانواده‌تان بسازيد.

کد خبر 294263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha